سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حمیدرضا حدائق

حوزه/ مدیر قرارگاه عمار مدرسه علمیه منصوریه گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون به کمک خیرین ۱۸هزار بسته‌ی معیشتی میان نیازمندان تقسیم شده است. به‌علاوه مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک مالی بلاعوض به مردم آسیب دیده کمک شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، قرارگاه عمار مدرسه علمیه منصوریه با توجه به مبلغین و طلابی که در اختیار دارد از جمله گروه هایی بود که در ایام کرونا به فعالیت های جهادی، تبلیغی، همیار بیمار پرداخت، به همین منظور با حجت الاسلام حمیدرضا حدائق مدیر این قرارگاه و مدرسه علمیه منصوریه به گفت و گو نشسته ایم.

تاریخچه مدرسه علمیه منصوریه به چه زمانی بر می گردد؟

تاریخچه‌ی مدرسه علمیه منصوریه به سال ۸۶۰ هجری قمری برمی‌گردد. این مدرسه بالغ بر ۶۰۰ سال قدمت دارد. مرحوم امیر صدرالدین محمد دشتکی واقف مدرسه بوده است و بعدها بر اثر حمله مغول ها و وقوع یک زلزله‌ دو طبقه از مدرسه از بین می‌رود و تنها یک طبقه از آن باقی می‏ماند. در طول تاریخ علمای زیادی همچون ملاصدرا، نعمت ‏الله جزائری، سید ماجد بحرانی، شهید دستغیب، آیت‌الله العظمی سید محمد شیرازی، آیت‌الله سید عبدالله شیرازی، آیت‎الله حائری، آیت ‏الله ادیب و... در این مدرسه‌ی تحصیل و فعالیت کرده‌اند.

اکنون نیز مدرسه با توجه به طرح تمرکز گرایی در سطح دو، سه و خارج کلاس برگزار می‌کند. طلاب پس از تحصیل، در فعالیت‏ های فرهنگی و جهادی مجموعه فعال می ‏شوند.

در زمینه‌ی تبلیغ نیز بیش از ۸۰ مبلغ داریم که به فعالیت تبلیغی می‏پردازند؛ ما واحد تبلیغ خواهران را نیز تشکیل دادیم.

پس از شیوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادی-معیشتی برای مردم، براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری قرارگاه فرهنگی-جهادی عمار شروع به کار کرد. فعالیت‏های مطلوبی نیز در این زمینه‏ صورت گرفت. تغسیل و تدفین اموات کرونایی از فعالیت‏هایی بود که طلاب ما انجام می‌دادند همچنین از سال ۱۳۹۸ تاکنون به کمک خیرین ۱۸هزار بسته‌ی معیشتی میان نیازمندان تقسیم شده است. به‌علاوه مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک مالی بلاعوض به مردم آسیب دیده و اقشار محروم شده است. تهیه‌ی وسایل گرمایشی و سرمایشی، سیسمونی، جهیزیه و... نیز از مواردی است که مورد توجه بوده‏ است.

علاوه بر این مرکزی نیز در زمینه‌ی سلامت، دارو و درمان در قرارگاه عمار احداث شده ‏و تاکنون کمک‏های مالی و دارویی خوبی به اقشار کم‎ برخوردار اعطا شده است. مبلغین ما در بحث روضه‏های خانگی نیز وارد شدند، که برکات زیادی را برای مجموعه به همراه آورد. همچنین عزیزان ما در حمایت از فرهنگ سازی بحث جمعیت نیز ورود کردند و در تلاش‌اند تا هزینه‌های این امر را برای خانواده‌های نیازمند تأمین کنند. به‌طورکلی در این مجموعه برنامه‏ ها با استفاده از کمک‏های مردمی اداره می‌شوند.

با توجه به اینکه ۶ سال است در حوزه فعالیت های جهادی دارید، دیدگاه مردم و خیرین را به فعالیتهای خیرخواهانه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برای مثال آیا خیرین غیرمذهبی نیز با شما همکاری دارند؟

بله افرادی هستند که از نظر ظاهر به افراد مذهبی شبیه نیستند، حجاب کامل و یا نوع حجاب مطلوب را ندارند، اما اعتقاد به دین و اهل‌بیت(ع) آن‌ّها را به سمت کار خیر آورده است. باید ضمن رعایت ظرافت‏ها افراد را جذب امور خیر کرد. به‌خصوص در زمان کرونا این‌گونه کمک‏ها افزایش یافت.

یکی از مشکلات جامعه‌ی ایران بخصوص در شهر شیراز مسئله‌ی اعتیاد است. آیا شما فعالیتی در این زمینه انجام می‏‌دهید؟ و یا صرفاً تبلیغ فرهنگی که بر عهده طلبه‏ها است را در نظر دارید؟

قرارگاه عمار از چندین گروه با اهداف فرهنگی، تبلیغی و جهادی تشکیل شده است. فعالیت ما بیشتر با تمرکز بر بعد فرهنگی-تبلیغی صورت می‌گیرد، چراکه تبلیغ سیره امام حسین و بیانات اهل‌بیت در مناطق محروم از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است.

معضل اعتیاد و بی ‏حجابی از مشکلات بسیار مهم جامعه‌اند که باید به لحاظ ساختاری و ریشه ه‏ای حل شوند. قدم ‏هایی که خیرین در این مسیر بر می‌دارند مقطعی است. در چنین مواردی وظیفه‌ی افراد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

مشکل اصلی خیریه‏ ها در تعامل با خیرین و دولت را چه می‏ دانید؟

موازی‌کاری از مهم‌ترین مسائل و مشکلات پیش ‎روی خیریه ‏ها است. سازمان‏هایی چون بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام و ... علاوه بر خیریه‏ ها کمک ‏هایی را به سمت مردم روانه می‏ کنند و به همین خاطر بعضاً به یک خانواده چندین بسته تعلق می‌گیرد اما به خانواده‏ای دیگر هیچ‌ بسته‌ای تعلق نمی‌گیرد. در چنین وضعیتی خانواده‏ای که کمک دریافتی بالایی داشته قسمی از آن را به فروش می‏ گذارد که این امر خود به‌نوعی هدر رفتن منابع است.

نظر به تغییر دولت، شرایط حوزه‌ کار خیر را طی سال‌های آینده چه طور پیش‌بینی می‌کنید؟

بحث مدیریت جهادی مستقل از تغییر دولت‏ ها عمل می‏ کند. به نظر من باید یکی از سازمان‌های سپاه و بسیج تولیت کار را در دست بگیرد. تمامی گروه ‏های جهادی را سازمان‌دهی کند، ذیل خود قرار دهد و امکانات و خدماتی نیز به آنان بدهد تا بتوانند بر سرپا بایستند.

ساماندهی خیریه‌ها و گروه‏های جهادی از مهم‌ترین فعالیت‎هایی است که باید ذیل نگاه یک ناظر کلی صورت بگیرد. بسیج و سپاه بهترین ظرفیت برای سازمان‌دهی خیریه‏ ها دارند؛ چراکه پروژه ‏هایی که این دو سازمان انجام داده ‏اند، خروجی خود را نشان داده‏ است. فرماندهان توانمند می‌توانند مدیریت کار را بر عهده گیرند و از بی‏ نظمی جلوگیری لازم را به عمل‌آورند.

ارتباط شما با هیئت‌های عزاداری چگونه است؟ آیا برای کار خیر همکاری دوجانبه‌ای میان شما و آنان صورت‏ می‌پذیرد؟

بله. در استان فارس اکثر اعضای هیئت‌ها جوان‌اند و بسیار نقش مؤثری در فعالیت‏های خیر دارند. این‌گونه فعالیت‏ها در سطح شیراز زیاد صورت می‌گیرد. روضه‏ها نیز همچنان فعال و پرشور برگزار می‌شوند.

اگر شما یک تصمیم گیر و سیاستگذار در حوزه‏ خیریه بودید، چه مواردی را تغییر می ‏دادید؟

پیشنهاد من این است، گروه‏های جهادی باید مدیریت شوند تا از پراکندگی در حوزه‌ عمل جلوگیری شود. همچنین باید از بهره‌برداری شخصی از نام گروه‏ های جهادی نیز جلوگیری لازم را به عمل آورد. به‌علاوه باید در پیشبرد اهداف گروه‏ های جهادی از متخصصان مربوطه استفاده شود تا از هدر رفتن منابع و جلوگیری شود.

گفتگو: حجت کهیاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha