دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ نشست «رهبری و رهروی در مکتب شهید سلیمانی» همزمان با سالگرد شهادت این سردار بزرگ در قم برگزار و مراحل مختلف زندگی او ذیل عنوان «رهبری و رهروی» تبیین شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر در نشست «رهبری و رهروی در مکتب شهید سلیمانی» که همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی، با حضور جمعی از طلاب، دانشجویان و اساتید در مؤسسه انوار توحید در قم برگزار شد عنوان کرد: سردار سلیمانی از حوالی سال ۱۳۵۵ که وارد فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی متناسب با شرایط سنی و اجتماعی زمان خود شد تا سال ۱۳۹۸ یعنی حدود ۴۴ سال زندگی‌اش مملو از پویندگی، بالندگی و تطورات تکاملی بود.

وی اضافه کرد: سه مرحله برای تبیین زندگی سردار زیر عنوان «رهبری و رهروی» احصا شده است که بحثی جدید است. نخستین دوره «مقَلِد و مقَلَد» است که دوره‌ای متشرعانه است. سردار سلیمانی در کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» با زبانی ساده و روستایی به قلم زدن درباره خانواده خود، روستای محل زندگی‌اش و ... پرداخته است و می‌گوید پدر و مادرم مذهبی و سنتی بودند. در این کتاب ذکر کرده که پدرش به مسائل حلال و حرام خیلی توجه داشته است. البته واضح است کسی که از چنین منزلت نورانی و موقعیت خاصی برخوردار است ریشه‌ای پاک و زلال و تربیتی صحیح و مذهبی داشته است.

*آغاز مسیر آشنایی و پیوند سردار سلیمانی با ولایت

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: شهید سلیمانی در کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» بیان کرده است که در طول سرگرم بودن به فعالیت‌های ورزشی، شغلی و ... در همان دوره با افرادی برخورد کرده‌ است که درباره مسائلی جدید صحبت کرده‌اند و اسمی هم از شاه برده‌اند. سردار سلیمانی در ادامه کتاب عنوان کرده تا پیش از آن شاه در ذهنش از قداستی برخوردار بوده ولی از آن افراد شنیده است که پشت پرده ظلم‌ها، ناجوانمردی‌ها و سختی‌هایی که به مردم تحمیل می‌شود شاه قرار دارد که باور این مسئله برایش سنگین بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر اضافه کرد: سردار سلیمانی در ادامه کتاب نوشته است مطالب و شواهدی که آن افراد در اثبات ظلم‌ها و خیانت‌های شاه ارائه می‌کردند به مرور موجب شد ابهت و شکوهی که شاه در ذهنم داشت فرو ریزد؛بیشتر وارد این ماجرا شدم که موجب آشنایی من با امام خمینی شد و کمی بعد نسبت به ضرورت تقلید از مرجع تقلید پی بردم و در این زمینه هم گام برداشتم.

وی مطرح کرد: شهید سلیمانی در این کتاب در خصوص زمان آشنایی با امام خمینی نوشته است «عکس خمینی آیینه روزانه من شده بود» یعنی روزی چندین بار به عکس او نگاه می‌کرد و ارتباط درونی با وجود پاک امام امت برقرار کرده بود.

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان کرد: همانگونه که سردار سلیمانی هم به روند قدم برداشتن در مسیر تقلید از مرجع دینی در زندگی خود کرده است، روشن است که زندگی متشرعانه با رابطه بین مقلَد و مقلِد شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر اضافه کرد: در ادامه کتاب سردار سلیمانی ذکر کرده همانند بقیه مردم در جریان پیروزی انقلاب حضور داشته و فعالیت می‌کرده است و در طی ارتباط با علما مطالعاتش بیشتر می‌شده است.

*یاد امام خمینی(ره) شجاعت‌بخش دل سردار سلیمانی زیر شکنجه‌های سربازان شاه

وی تصریح کرد: سردار سلیمانی در جریان مبارزات انقلابی یک بار دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته ولی به اذعان خودش در این مدت با فکر کردن به امام خمینی، روحیه مقاومت و شجاعت در وجودش بیشتر می‌شده است.

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: سردار سلیمان در ادامه این کتاب بیان کرده امام خمینی بعد از انقلاب فقط به عنوان یک مرجع تقلید دینی مطرح نبود بلکه به عنوان رهبر از او یاد می‌شد و رابطه با او در قالب رابطه امت و امام جای می‌گرفت. سردار سلیمانی با بحث ولایت فقیه و امامت امت از آن پس ارتباط برقرار کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر تصریح کرد: در همان برهه سردار سلیمانی کتاب‌هایی در خصوص «ولایت فقیه» از جمله کتاب نوشته شده توسط خود امام را مورد مطالعه قرار داده و با بحث ولایت فقیه که به مثابه ولایت رسول‌الله(ص) است بهتر آشنا شده است و برای عمق بخشی به آگاهی خود در این زمینه تلاش‌های متعددی کرده است.

وی تشریح کرد: سردار سلیمانی در مدرسه انقلاب و دفاع مقدس هر روز به لحاظ معرفتی تکامل بیشتری می‌یافته است، اسنادی که درباره زندگی او در این مقطع وجود دارد مصدق این مسئله است.

*دوره تکمیلی ولایتمداری در سبک زندگی سردار سلیمانی

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: سردار سلیمانی در زمان مسؤولیت در دوره دفاع مقدس، مبارزه با قاچاقچیان و ... با موفقیت عمل کرد و به مسؤولیت در سپاه قدس و خط مقاومت رسید. سپس با اشراف به مسئله ولی فقیه ناظر به ولی فقیه زمان به دلیل ارتباط بیشتری که با رهبر امت پیدا کرد، وارد مرحله سوم زندگی خود شد که این مرحله مبتنی بر مرحله اول و دوم است و دوره تکمیلی لحاظ می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر اذعان کرد: دوره سوم زندگی سردار زیر عنوان رهبری و رهروی، دوره «مراد و مریدی» است. عبارت مراد و مرید وام‌گرفته از حوزه معرفت سکولی در بحث عرفان اسلامی است. طبق آنچه شرح داده شد نگاه سردار سلیمانی به ولایت فقیه تحول تکاملی و تطور استکمالی پیدا کرد.

وی مطرح کرد: سردار سلیمانی گفته است فارغ از مسئله ولایت‌مداری، کسانی که در نظام اسلامی مسؤولیت پیدا کرده‌اند به لحاظ قانونی هم که شده باید اصل شنیدن و اطاعت کردن را نسبت به ولایت فقیه کاملا رعایت کنند؛ یعنی گوششان را به دهان رهبر جامعه بدوزند و از او اطاعت کنند.

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: کسانی بودند در زمان امام خمینی که در قبال اوامر امام می‌گفتند این مولوی است یا ارشادی؟! بعد از ارتحال امام طیف دیگری می‌گفتند ولایتی که در زمینه ولایت فقیه مطرح است اعتقادی است یا فقهی- حقوقی؟ یعنی عده‌ای دام‌هایی در زمینه ولایت فقیه برای در رفتن از فرامین ولی فقیه پهن کرده بودند. کسانی که چنین تقسیم‌بندی‌هایی مطرح می‌کردند مصداق آیه «فی قلوبهم مرض» بودند.

*سردار سلیمانی: نه ولایت تنوری و نه قانونی

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر بیان کرد: عده‌ای دیگر هم تقسیم‌بندی‌ها و مسائل دیگری در زمینه ولایت فقیه مطرح کردند تا کنشگری‌های سیاسی خارج از حوزه ولایت را برای خود و دیگران توجیه کنند؛ در این بازه زمانی عده‌ای هم می‌گفتند باید ولایت تنوری را در در پیش گرفت. سردار سلیمانی گفت نه ولایت تنوری و نه قانونی. هر چه زمان می‌گذشت رابطه سردار سلیمانی با ولی امر جامعه از قوت و استحکام بیشتری برخوردار می‌شد.

وی تصریح کرد: بعد از شهادت سردار سلیمانی مقام معظم رهبری عبارت «رفیق خوشبخت ما» را درباره او به کار بردند؛ رهبری این واژه را دقیق و حساب شده درباره سردار سلیمانی به کار برد که مثل این واژه را برای شخص دیگری از رجال سیاسی و ... به کار نبرده بودند.

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در جایی دیگر فرمودند «هر کسی درباره سردار سلیمانی حرف بزند و از او یادی کند دل من را شاد کرده است»؛ خود ایشان هم در هر مناسبتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم حرف سردار را به میان می‌آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر عنوان کرد: سردار سلیمانی در وصیت‌نامه خود و حتی بارها در سخنرانی‌هایش در زمان حیات اشاره کرده است که خیمه ولایت، خیمه علی‌ ابن ابی طالب(ع) و خیمه حسین ابن علی (ع) و رسول الله (ص) است. می‌خواسته بیان کند مسئله ولایت فقیه استمرار امامت و ولایت ائمه(ع) است و به معنای فقهی مصطلح نیست بلکه برتر است.

*چهار مرتبه‌ی مراحل مختلف زندگی سردار سلیمانی

وی تشریح کرد: سردار سلیمانی مکتب عمل‌گرایانه داشت و در سبک زندگی عملی خود پایبندی به ولایت فقیه را نشان داد و تمام مواضعش در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف بر حول ولایت تعریف می‌شد.

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان کرد: سردار فکر جهانی داشت نه فکر جناحی، گر چه با تمام جناح‌ها و جریان‌ها ارتباط داشت ولی افکارش بر اساس هیچکدام نبود. او پدرانه با همه ارتباط برقرار می‌کرد و بیانی قانع کننده، منطقی و تأثیرگذار داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر مطرح کرد: سردار سلیمانی چنان بیان قانع کننده و مؤثری داشت که به کاخ کرملین رفت و پوتین را راضی کرد که در سوریه وارد عمل شود. سردار سلیمانی در تمام عمر نیرویی نظامی و امنیتی بود ولی به وقتش از یک نیروی سیاسی موفق‌تر عمل می‌کرد مانند همین مسئله.

وی اضافه کرد: سردار سلیمانی با طبقات مختلف عاطفی، دلسوزانه و مشفقانه حرف می‌زد و برخورد می‌کرد و در هر جا می‌خواست به هر طریقی گرهی از کار دیگران باز کند.

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مراحل سه گانه مکتب شهید سلیمانی زیر عنوان «رهبری و رهروی» دارای چهار مرتبه «معرفت»، «تبعیت»، «عشق و محبت» و «سنخیت وجود» بود.

*پیش‌بینی مقام معظم رهبری درباره شهادت سردار سلیمانی

حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر تشریح کرد: امکانات زیادی در اختیار سردار سلیمانی بود ولی از هیچکدام استفاده شخصی نمی‌کرد؛ سال‌ها و روزها و ساعت‌ها را در مأموریت‌های جانفرسا می‌گذراند ولی یکبار حق مأموریت نگرفت.

وی بیان کرد: سال ۱۳۸۴ رهبر معظم انقلاب فرمود «حاج قاسم از آن دسته کسانی است که شفاعت می‌کند»، چند سال بعد سردار به شهادت رسید و حرف مقام معظم رهبری محقق شد. در حالیکه هر لحظه امکان سقوط افراد از مواضع حق وجود دارد ولی رهبر با اطمینان از رسیدن سردار به مقام شفاعت خبر داد، چه رازی وجود داشت عجیب است.

دانشیار گروه عرفان پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: شهید سلیمانی به هر دو نیکی رسید، هم به پیروزی دست بافت و هم به شهادت رسید. شهادت او نیز قیامتی به پا کرد که معنادار است. امید است شفاعت سردار سلیمانی نصیب دوست‌داران ایشان شود.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha