دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ا

حوزه/ رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان گفت: تبلیغ دین و مفاهیم ارزشی نیازمند تولید آثار فاخر از طریق هنر متعهد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، حجت الاسلام مهدی بصیرتی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، شب گذشته در آیین اختتامیه نخستین رویداد هنری ملی شهید اردهال در سالن مرکز رشد زنده یاد دکتر حسین پور دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، با بیان اینکه هنر متعهد، به طور ذاتی مقدس است، اظهار داشت: تلفیق هنر متعهد با مفاهیم دینی و ارزشی مثل حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع)، عامل تقدس مضاعف و اثرگذاری بیشتر آن می‌شود.

وی بر عجین بودن روح انسان با هنر و درک آن تأکید کرد و افزود: مخاطب حتی انسانی که سررشته‌ای از هنر ندارد نیز با دیدن آثار هنری خود به خود جذب می‌شود و این جذابیت برایش در آثار هنری تولیدی با مفاهیم مقدس و ارزشی چند برابر می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، یادآور شد: امروز اگر قرار است تبلیغی برای دین انجام شود و جوانان جذب مفاهیم اسلامی شوند، زبان هنر بهترین بستر و محمل برای آن است.

وی، برگزاری رویداد هنری ملی شهید اردهال در قالب کارگاه را با حضور اساتید برجسته کشوری از جمله استاد سهرابی نصر، استاد مجلسی، استاد مغروری بسیار ارزشمند و مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور این استادان و تولید آثاری در رابطه با حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) منشأ خیر و اثرات مضاعفی برای هنر کاشان و باقیات الصالحاتی برای تمامی عوامل برگزاری رویداد شهید اردهال خواهد بود.

وی تصریح کرد: به طور یقین تمانی عوامل اجرایی این رویداد ملی مأجور هستند و بدانند که از قبل مورد عنایت شهید اردهال قرار گرفتند.

هیئت‌ها منشأ اعتلای هنر در کاشان

مجتبی مجلسی دبیر علمی رویداد هنری ملی شهید اردهال نیز با تأکید بر اینکه پتانسیل هنر متعهد در کاشان را در دیگر مناطق ندیده است، اظهار داشت: به دلیل ظرفیت ویژه هیئت‌های مذهبی و فعالیت آن است که هنر و هنرمند این خطه را با تلفیق فرهنگ و مذهب چندین درجه بالاتر از سایر نقاط قرار داده است.

مجلسی، با بیان اتفاق ویژه‌ای در کاشان که هنرمندان در هیات تربیت شدند، افزود: دستاورد برگزاری رویداد ملی شهید اردهال، انسجام، تمرکز و هم‌افزایی جوانان انقلابی است که تشکیل هسته مستقل برای آنها با برکات گسترده و استفاده از ظرفیت ویژه آن، فارغ از نهاد حکومتی و حاکمیتی ضروری است.

هویت‌های فرهنگی منطقه کاشان نیازمند بازنمایی

باغشیخی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان نیز برگزاری رویداد هنری شهید اردهال را اتفاقی مبارک با توجه به تحرک، تکاپو و انرژی در این رویداد دانست و اظهار داشت: ملجا نورانی شهید اردهال برای ما یک شتاب دهنده برای ارتقای ضریب نفوذ رفتارهای فرهنگی و هنری منطقه کاشان است.

وی با بیان اینکه هویت‌های فرهنگی منطقه کاشان نیازمند بازنمایی است، گفت: برای بازنمایی توجه به اهرم‌های غنی، محتوایی و پایدار ضروری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کاشان، با تأکید بر نقش بی‌بدیل اردهال در منطقه فرهنگی کاشان به عنوان یک اهرم، یادآور شد: رویداد ملی اردهال و مشابه آن، هدفش تعالی به سمت بازنمایی فرهنگی منطقه است.

وی، آیین قالیشویان شهید اردهال را شبکه‌ای از اتفاقات و متغیرهای کنار هم و عامل ثبت آن در یونسکو به عنوان اولین اثر ناملموس فرهنگی منطقه فرهنگی کاشان دانست و گفت: مشارکت مردم، وجود ظرفیت‌ها و رفتارهای هنری، بازارهای اقتصادی، آیین‌های هویتی همچون آیین شکرگزاری گندم، آیین آبریزان و مهرگان همه در کنار هم عامل ایجاد شبکه‌ای از اتفاقات هویتی و حتی قابل احترام در ابعاد بین المللی برای یونسکو می‌تواند باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کاشان، یادآور شد اولین رویداد هنری شهید اردهال با دیدگاه رفتارهای هنری که در آن ادبیات، شعر، گرافیک، معماری و نگارگری همه کنار هم قرار گرفتند، می‌تواند به عنوان یک بسته فرهنگی فوق‌العاده برای بازنمایی شخصیت سلطانعلی بن امام محمد باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha