یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شیخ احمد نوری

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد علی نوری گفت: اکنون جهان به واقعیت شعارهای غربی مانند آزادی و حقوق بشر پی برده است، این شعار چیزی جز تاکتیک استعماری برای تحت کنترل و برده نگه داشتن جهان نیست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین احمد علی نوری قائم مقام حوزه علمیه جامعة النجف بلتستان پاکستان و مسئول امور سیاسی مجلس وحدت مسلمین بلتستان در حاشیه سفر به ایران با خبرنگار بخش اردوی خبرگزاری حوزه در مورد اوضاع و احوال کشور پاکستان و انقلاب اسلامی گفت‌وگو کرد که ترجمه آن تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

سئوال: به مهد علم و اجتهاد، قم مقدس خوش آمدید، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

حجت‌الاسلام احمد نوری: ابتدا از خبرگزاری حوزه، تشکر می کنم که این بستر بزرگ را در اختیار من قرار دادند تا بیایم و اینجا صحبت کنم. من متعلق به منطقه گلگیت بلتستان پاکستان هستم. پس از فارغ التحصیلی از حوزه علمیه مشهد، در پاکستان از طریق بسترهای مختلف به انجام مسئولیت های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مشغول هستم. معاونت مدیر جامعة النجف، حوزه علمیه معروف شهر سکردو، عضو شورای گیلگیت بلتستان، مسئول امور سیاسی مجلس وحدت مسلمین بلتستان از فعالیتهای مختلف بنده هست و در کنار آن به تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلام و تدریس و خدمات رفاهی اجتماعی نیز می پردازم. حقیر یکی از بنیانگذاران مجلس وحدت مسلمین بلتستان هستم و از این طریق در تلاش برای حل مشکلات ملی به ویژه مسائل عمومی، سیاسی و قانونی بلتستان هستیم. ما در این زمینه نقش خود را ایفا می کنیم و حمایت از مستضعفان جهان و مقابله با استکبار جهانی را وظیفه شرعی خود می دانیم.

سئوال: باتوجه به اینکه جناب عالی متعلق به گلگیت-بلتستان هستید، در مورد مسائل این منطقه توضیح دهید.

حجت‌الاسلام احمد نوری: مشکل اصلی و اساسی گیلگیت بلتستان، مسئله حقوق اساسی است. به دلیل عدم نمایندگی گلگیت-بلتستان در مجلس ملی پاکستان، سنا و سایر نهادهای ملی پاکستان، نمی توانیم نقش خود را در جهت های مختلف ایفا کنیم. برای به دست آوردن حقوق اساسی، مجلس وحدت مسلمین با احزاب سیاسی پاکستان به ویژه جنبش انصاف، برای رسیدن به همین هدف، ائتلاف کرد و طرحی مشتمل بر سیزده نکته ترتیب داده است. در صورت موفقیت جنبش انصاف در انتخابات آینده، به نکات بیان شده توجه خواهد شد و این تلاشی است برای محرومیت زدایی و اعطای حقوق و برخورداری از قانون اساسی. همچنین از این طریق می توانیم نقش مهمی در سیاست کشور داشته باشیم. ما پس از رایزنی برنامه توسعه جامعی را تهیه کرده ایم و دولت اطمینان داده است که اکثر این نکات از جمله آموزش، بهداشت، کشاورزی و گردشگری را اجرا خواهد کرد و راهبرد جامعی در خصوص سایر موضوعات در این جلسه ارائه شده است. حضور دبیران، وزیران و وزیر امور کشمیر به عنوان بخشی از برنامه توسعه آینده اعلام شده است. اعضا و کارشناسان محترم شورای گلگیت بلتستان در تهیه این طرح توسعه کمک کرده اند.

سئوال: در مورد همبستگی و برادری میان مردم گلگیت بلتستان چه نظری دارید؟

حجت‌الاسلام احمد نوری: اکثر مردم بلتستان، پیروان مکتب اهل بیت هستند. صلح و نظم آنجا نه تنها برای پاکستان، بلکه برای کل جهان نمونه است. جهان اسلام متاثر از افراط گرایی مذهبی است، اما با قاطعیت می توانم بگویم که بلتستان تنها منطقه ای است که هماهنگی، بردباری و برادری به شکلی عالی وجود دارد. علما و فرهیختگان در اینجا نقش مهمی در تساهل دینی دارند که متأثر از اندیشه های امام خمینی و مقام معظم رهبری در مورد وحدت و اتحاد بین مسلمانان هستند. متأسفانه گاه‌گاهی شورش‌های مذهبی در منطقه گلگیت رخ می‌دهد که نتیجه ایدئولوژی تکفیری و تاکتیک‌های استعماری است، اما از زمانی که مجلس وحدت‌ مسلمین در آنجا نقش‌آفرینی کرده افراط‌گرایی کاهش یافته است. در منطقه دیامر افراطی ها فعال بودند اما الحمدالله در آنجا نیز فضای خوبی ایجاد شده است. مردم هوشیار شده اند. ارتباطات متقابل بیشتر شده است و به همین دلیل افراط گرایی کاهش یافته است. یکی از اهداف مجلس وحدت مسلمین ایجاد فضای صلح، تسامح و برادری با اهل سنت و سایر مذاهب است که در این امر موفق بوده ایم. تنها با اتحاد و هماهنگی متقابل می توانیم مشکلات مشترک خود را حل کنیم، بنابراین در این زمینه هماهنگی و ارتباط بین علما و مشایخ ضروری است.

سئوال: مهم ترین مشکلات و چالش های پاکستان از نظر جنابعالی چیست؟

حجت‌الاسلام احمد نوری: در این دوره زمانی مهمترین مشکل پاکستان بی ثباتی سیاسی آن است که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است و عامل اصلی این مشکل عدم تحمل سیاسی در کنار توطئه استعمار جهانی است. تنها راه مقابله با این مشکلات، انتخابات آزاد و عادلانه است. مشکل مهم دیگر فقدان رهبری شجاع و دلسوز در سطح ملی است و نبود فرصت برای احزاب مذهبی برای ایفای نقش مثبت در سطح سیاست ملی نیز مشکل مهمی است. چهارمین مشکل عمده، نادیده گرفتن حاکمیت ملی توسط احزاب سیاسی است.

سئوال: موضع شما در خصوص لایحه توهین صحابه که در مجلس ملی پاکستان ارائه شده است، چیست؟

حجت‌الاسلام احمد نوری: این لایحه توطئه‌ی شناخته شده و آزمایش شده قدرت های استعماری است. قدرت های استعماری می‌خواهند از طریق این لایحه به اهداف شوم خود برسند. این اهداف استعماری شامل دامن زدن به تکفیری گری، انحراف مردم از مسائل اساسی به مسائل مذهبی و عاطفی و بی ثبات کردن تنها کشور هسته ای اسلامی است.

سئوال: نظر جنابعالی در خصوص استکبار جهانی به ویژه توطئه های آمریکا علیه انقلاب اسلامی چیست؟

حجت‌الاسلام احمد نوری: در این زمان جهان خلاء فکری و معنوی را به شدت احساس می کند و انقلاب اسلامی به این موارد توجه کرده است و قشر تحصیل‌کرده غرب در این زمان به تربیت فکری روی آورده است. مسلم است که اسلام ناب محمدی تنها راهی است که می تواند این خلأ را پر کند. اسلام در فرانسه، آمریکا و انگلیس به سرعت در حال گسترش است. آمریکا و متحدانش برای سرکوبی مسلمانان گروه های تکفیری را ایجاد کرده و به اسم های مختلف از جمله طالبان، القاعده و داعش پرورش دادند تا مسلمانان با یکدیگر بجنگند و منابع طبیعی کشورهای اسلامی را تصرف کنند. دنیا به خوبی می داند که مانع استکبار و استعمار و محور مقاومت، جمهوری اسلامی ایران است که عناصر تکفیری را در منطقه شکست سختی داده است. جمهوری اسلامی ایران با جان خود از مظلومان جهان حمایت می کند، چه فلسطین باشد چه کشمیر، هر کجای جهان ظلم دیده ای صدا بلند کند، جمهوری اسلامی ایران لبیک می گوید.

پس دشمن می خواهد این مرکز و محور را نابود کند. دشمن می داند که دعا و همدردی مستضعفان و محرومان جهان همراه با این مرکز مقاومت است. کانون مقاومت الحمدلله در این برهه با ایفای نقش کلیدی در سیاست جهانی به جایگاه رفیعی دست یافته و در عرصه های مختلف به سمت توسعه در حال حرکت است. پس از جنگ جهانی دوم، تنها قدرت های محور مقاومت این افتخار را دارند که با ابرقدرتی مانند ایالات متحده بجنگند. اکنون جهان به واقعیت شعارهای غربی مانند آزادی و حقوق بشر پی برده است، این شعار چیزی جز تاکتیک استعماری برای تحت کنترل و برده نگه داشتن جهان نیست. وظیفه علما، جوانان آگاه و بصیر و دانشمندان جهان است که مردم را از این توطئه ها آگاه کنند و نقش خود را در بیداری مسلمانان ایفا کنند. ان شاءالله آن روز دور نیست که اهل‌سنت و شیعیان جهان متحد شوند و به عنوان یک ملت در برابر استعمار بایستند و نه تنها قدس بلکه همه مستضعفان آزاد شوند و بشریت از صلح و آرامش برخوردار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha