جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رضوانی

حوزه /کارشناس مذهبی، فاصله گرفتن جامعه از قرآن کریم را دلیل بر بیمار شدن جامعه دانست و گفت: جامعه‌ای که خوراک آن ضعیف، بیماری در آن زیاد و نیروی فعال آن فعال نمی‌باشد و از قرآن فاصله می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسن رضوانی شب گذشته در مراسم مناجات خوانی هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان در امامزاده شاه میرحمزه با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت جهاد تبیین، اظهار داشت: اگر بخواهیم بهترین بحث را در سال جدید مطرح کنیم، باید به فرمایش بزرگان نگاه کنیم، رهبر معظم انقلاب همه علما، منابر و به ویژه جلسات مذهبی، دینی، قرآنی و هیئات مختلف را توصیه اکید به بحث جهاد تبیین فرمودند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند نسخه‌ای که به نام جهاد تبیین ارائه شده، تنها در ارتباط با انقلاب اسلامی است، در حالی که این گونه نیست، چون زمانی که صحبت از انقلاب می‌شود صحبت از دین است.

این کارشناس مذهبی، با بیان اینکه در اسلام مطالب فراوانی درباره سیاست وجود دارد، گفت: انسانی مومن و در مرحله عالی و کمال است که از سیاست عمیق‌تر، دقیق‌تر، روشن‌تر و شفاف‌تر بهره‌مند باشد، لذا در زیارت جامعه نیز می‌خوانیم، " وَ سَاسَةَ اَلْعِبَادِ وَ أَرْکَانَ اَلْبِلاَدِ".

وی اضافه کرد: در رأس سیاسیون عالم، حضرات معصومین(ع) هستند و ما نیز باید این مفهوم را در ابتدا خوب گزینش کنیم و سپس بینش و بعد از آن نگرش خود را درست نموده و گرایش خود را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام رضوانی با تأکید بر اینکه جامعه نیز در جهاد تبیین نیازمند این فرایند می‌باشد، تصریح کرد: جامعه در جهاد تبیین در وهله نخست نیاز به این دارد که بینش آن درست شود، چرا که اکنون بینش ما یعنی دیدی که نسبت به دین داریم، یک دید آستیگماتیسم یا یک دید دوربین و نزدیک بین است، لذا چشم سالم اگر دین پیامبر(ص) را درست ببیند به جز زیبایی، رشد، طراوات، سرزندگی و بالندگی در آن مشاهده نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی با چشم درست قرآن را ببیند، راه‌های پیشرفت مادی و معنوی را خواهد دید، لذا بینش الهی به معنای بینشی بی‌کم و کاست، بی‌نقص و بدون ذره‌ای ایراد و انحراف است.

این کارشناس مذهبی، رجوع به قرآن کریم در مشکلات مادی و معنوی را از نشانه‌های دستیابی به بینش الهی عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که بینش الهی شد، نگرش تبدیل به استانداردترین نگرش در وجود آدمی می‌شود و اگر نگرش اصلاح شود، گرایش‌های انسان به سمت بطالت، رذالت و غفلت به حداقل خواهد رسید.

قرآن کریم بالاترین و بهترین خوراک فکری و عقلی برای رشد و تعالی بشر

وی افزود: در جهاد تبیین، اولویت تبیین بینش الهی است، اما متاسفانه بسیاری از ما در جهاد تبیین ابتدا تبیین نگرش و گرایش را در دستور کار قرار می‌دهیم و لذا نتیجه‌ای نمی‌دهد، بنابراین اگر فردی در تریبون فرهنگی ابتدا بگوید حجاب خود را درست کنید، مشخص است که از بینش الهی برخوردار نیست، یعنی از آن عقل دقیق و آن چه که اهل بیت(ع) در جهاد تبیین به ما القاء کرده‌اند، بهره‌مند نمی‌باشد.

حجت الاسلام رضوانی، با اشاره به روشنگری و جهاد تبیین امام سجاد(ع) در مسجد شام، گفت: حضرت سجاد(ع) ابتدا بینش مردم را درست کردند، چرا که بینش مردم به دلیل اینکه معاویه ۴۰ سال زمینه سازی کرده بود، نسبت به امیرمومنان(ع) و نسبت به دین یک نگاه سکولاریستی حاکم شده بود و معاویه حتی اعمال منافی عفت را با ایمان در تضاد نمی‌دید و می‌گفت قلب انسان باید پاک باشد و سرمنشا این عبارت از دمشق بود.

وی اضافه کرد: ماه مبارک رمضان، ماهی است که همه آفات و ایرادات را می‌سوزاند و در آن باید همه بالندگی‌های فکری و عقلی را درست کنیم و تأکید رهبر معظم انقلاب نیز روی همین بحث است و در سخنرانی مشهد نیز بر این مسئله تأکید کردند که روشنگری را ارائه دهیم که مبتنی بر عقل و استدلال باشد.

این کارشناس مذهبی، قرآن کریم را بالاترین و بهترین خوراک فکری و عقلی برای رشد و تعالی انسان معرفی کرد و افزود: قرآن کریم می‌فرماید اگر به سمت من بیایید، خوراکی را به انسان می‌دهم که از هر آفت و غفلت و شقاوتی بیرون می‌رود و بالاترین خوراک در ماه مبارک رمضان، برای اصلاح سبک زندگی است و از همین رو است که قرآن، انسان را از هر حیث قوی می‌کند.

وی، فاصله گرفتن جامعه از قرآن کریم را دلیل بر بیمار شدن جامعه دانست و گفت: جامعه‌ای که خوراک آن ضعیف، بیماری در آن زیاد و نیروی فعال آن فعال نمی‌باشد و از قرآن فاصله می‌گیرد، حال ببینیم ما با جامعه‌ای که قرار است حضرت مهدی(عج) ایجاد کند، چه میزان فاصله داریم، بنابراین از همین رو است که می‌فرماید ما برای شما بالاترین اکسیر تبیین را آوردیم که بالاترین اکسیر تبیین نور است و نوری است که هیچ پایانی به نام کور شدن در آن وجود ندارد و نور و کتاب مبین و تبیین کننده است.

وی راه برون رفت از مشکلات جامعه را بازگشت به قرآن کریم عنوان کرد و ادامه داد: قرآن کریم، راه را به ما نشان داده و باید ببینیم چه کاری می‌توان انجام داد تا جامعه را از این وضعیت نجات دهیم، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، مهار تورم و نفرمودند از بین بردن تورم، بلکه اظهار داشتند وضع از این بدتر نشود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در جهاد تبیین باید مهار تورم فرهنگی را نیز مورد توجه قرار دهیم، در حال حاضر، در جهاد تبیین با یک تورم هزار درصدی مواجه هستیم، لذا باید پیش بینی کنیم برای مهار تورم فرهنگی چه کاری انجام دهیم.

حجت الاسلام رضوانی، قرآن کریم را راه هدایت برای انسان بیان کرد و افزود: قرآن کریم می‌فرماید "یَهْدِی بِهِ اللَّهُ"، ما از طریق قرآن راه را نشان می‌دهیم و یک لحظه مومنان را رها نمی‌کنیم، راه این است که به قرآن مسلط شوید و در هر جا مشکلی داشتید ببینید قرآن کریم برای برون رفت از مشکلات چه فرمول و ره‌آوردی ارائه کرده است.

وی شرط عملکرد درست در جهاد تبیین را پرهیز از شهرت و ثروت عنوان کرد و گفت: قرآن کریم، می‌فرماید "مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ "یعنی لازمه کار در جهاد تبیین این است که اهل گرفتن هدیه نباشید و همه به میدان بیایید، هم‌چنان که در جهاد نظامی نیز امثال شهید سردار سلیمانی اگر در بند میز و ثروت بودند، جهادی اتفاق نمی‌افتاد، در جهاد فرهنگی نیز افرادی که دنبال تریبون و شهرت هستند، دچار مشکل می‌شوند.

وی اضافه کرد: باید از آنچه خدای متعال راضی است تبعیت کنید، یعنی باید قصد، لوجه الله باشد و آن گاه "سبل السّلام" است، یعنی خداوند به راه‌های خود هدایت می‌کند که در آن هیچ شکستی نیست و " یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِهِ" است.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: در جهاد تبیین، باید به این مسئله توجه کنیم که اگر مسیر انقلاب اسلامی را پیش روی خود قرار داده‌ایم، باید این نکته را تبیین کنیم که شعار استقلال از قرآن گرفته شده و قرآن زمانی که درباره استقلال می‌گوید، یعنی اگر غیر از این عمل کنید، از قرآن و سیدالشهدا(ع) فاصله خواهید گرفت.

وی دسته بندی و حزب گرایی در هیئت و محافل مذهبی و فرهنگی را از آفات بزرگ بیان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند، مرزبندی‌ها را بردارید، این مسائل اهرم‌های شیطان است و اگر خواستید واقعا وارد شوید، کاری کنید که زمینه‌ها برای پاسخ دادن به همه جوانان فراهم شود و رشد در همه زمینه‌ها اتفاق بیافتد، بنابراین آن مسئله‌ای که خیمه حضرت مهدی(عج) را خیمه می‌کند، مشکل گشایی در همه زمینه‌ها و پاسخ‌گویی به همه مردم و اقشار است.

حجت الاسلام رضوانی، به خطبه تبیین‌گر امام سجاد(ع) در مسجد شام اشاره کرد و یادآور شد: حضرت سجاد(ع) فرمودند، اگر می‌خواهید در جهاد تبیین موفق باشید، باید صاحبان تریبون و هیئت ۶ مورد را داشته باشند و آن را قوی کنند، یعنی باید علم، حلم، جوانمردی، شجاعت، فصاحت و محبت داشته باشند و از طریق انجام اعمال صالح کاری کنند که مردم آنها را دوست داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha