جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم حیدری استاد مرکز مهدویت خراسان رضوی

حوزه / استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: زن در جامعه قبل از ظهور حضرت می‌تواند بسترساز و زمینه‌سازی کند و در دوران ظهور نقش داشته باشد؛ روایت‌های مختلفی داریم که زنان در قیام و حکومت امام زمان (عج) نقش‌ها و مقام‌های خاص خودشان را دارند و نقش‌آفرین خواهند بود.

حلیمه حیدری از اساتید حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد درباره ظرفیت‌های جهاد تبیین در شکل‌گیری و تقویت جامعه منتظر و نقش زنان در این عرصه، گفت: ایجاد یک جامعه منتظر و تقویت آن نیاز به بسترسازی و فضا دارد.

وی ادامه داد: در واقع، در عصر حضرت حجت (عج) اتفاقی افتاده است که در حیات ائمه (علیهم‌السلام) قبلی کمتر با آن مواجه بودیم و آن غیبت امام (ع) از جامعه است؛ مردم علی‌الظاهر امام را نمی‌بینند، اما در زندگانی سایر ائمه (علیهم‌السلام) اگرچه که امام معصوم (ع) ممکن بود به زندان برود یا تبعید شود و در جاهایی تحت نظارت شدید باشد، ولی به‌ هرحال به لحاظ فیزیکی ارتباطاتی را با مردم داشت و مردم امام (ع) را می‌دیدند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی دراین‌باره توضیح داد: در جامعه عصر غیبت این ارتباط فیزیکی وجود ندارد، مسئله‌ای که اشتباه در بین مردم جا افتاده است و نیاز دارد تبیین شود؛ در مورد دوران غیبت و علل غیبت امام زمان (عج) باید بیان شود، چرا این غیبت اتفاق افتاده است؟ علل و معنای غیبت برای مردم روشن شود.

وی اضافه کرد: این‌که می‌گوییم امام (ع) غایب است بدان معنا نیست که امام وجود ندارد، یا امام (ع) حاکمیتی بر مردم ندارد، بلکه باید تبیین شود؛ امام (ع) هست و حضور دارد، مشکلات و مصائب ما را می‌بیند و حافظ کیان شیعه است.

شاخص های انتظار و منتظر برای مردم تبیین شود

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه مسئله انتظار و منتظر باید برای مردم تبیین شود، اظهار کرد: جامعه منتظر جامعه‌ای است که نسبت به مسئله دین، گسترش آن و تقویت دین دغدغه مند است، یعنی دغدغه فرد منتظر این باشد که برای تبیین دین در جامعه چه‌کار باید کرد.

وی مهم‌ترین ویژگی جامعه منتظر را آگاهی و معرفت بیان کرد و افزود: ظهور دو جنبه الهی و بشری دارد، در بخش دوم ظهور که به جامعه منتظر برمی‌گردد تا ظرفیت‌سازی و موقعیت‌سازی برای مسئله ظهور امام زمان (عج) ایجاد نشود، ظهور اتفاق نخواهد افتاد لذا منتظران واقعی کسانی هستند که جامعه را برای ظهور آماده کنند.

بانوی حوزوی در ادامه در پاسخ به این پرسش که نقش بانوان طلاب، مبلغان، اساتید حوزه در ارتباط با فرهنگ انتظار و جهاد تبیین چگونه است؟ گفت: زنان به‌عنوان نیمی از پیکره جامعه در نقش‌های مختلف مادری و مربی‌گری نسل آینده را تربیت می‌کند، لذا بانوان در حوزه فردی و اجتماعی نقش عمده‌ای دارند.

حیدری با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نسبت به نقش بانوان خودسازی، دگرسازی و تمدن سازی تأکید کردند، افزود: وقتی تاریخ اسلام را بررسی می‌کنیم گواه این است که زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته اند، لذا زنان در حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نقش دارند، البته زنانی که مؤمن، متعهد باشند.

نقش‌آفرینی زنان در ظهور و حکومت امام زمان (عج)

وی با بیان اینکه ایمان و تعهد می‌تواند دو نقطه طلایی درباره بانوان است، افزود: زن در جامعه قبل از ظهور حضرت می‌تواند بسترساز و زمینه‌سازی کند و در دوران ظهور نقش داشته باشد؛ روایت‌های مختلفی داریم که زنان در قیام و حکومت امام زمان (عج) نقش‌ها و مقام‌های خاص خودشان را دارند و نقش‌آفرین خواهند بود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی وظیفه بانوان حوزوی را بیان اهمیت نقش‌آفرینی زنان و دختران در جامعه اسلامی و جامعه منتظر مهم دانست و ادامه داد: اگر به‌روشنی اهمیت نقش‌آفرینی بانوان در عرصه‌های مختلف در جامعه اسلامی تبیین شود نقشی که در دوران ظهور و بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) خواهند داشت، قطعاً باعث بیداری زن در جامعه خواهد شد، به همین منظور خودباوری، خودسازی و آمادگی در بانوان جامعه اسلامی باید تقویت شود.

تربیت نسل مهدوی بر عهده زنان جامعه است

وی در ادامه مهم‌ترین نقش یک مادر و مربی را در حال حاضر تربیت نسل مهدی باور و مهدی یاور بیان کرد و اضافه کرد: نگاه اسلام نسبت به زنان و خانواده در جامعه تبیین شود، فرهنگ اسلامی و نگاهی که به زنان و دختران دارد، نسبت به سایر فرهنگ‌ها برتری دارد و همچنین نسبت به ادیان الهی گذشته نگاه کامل‌تری به جایگاه زنان دارد.

این بانوی فعال مهدوی تصریح کرد: زن مسلمان باید به نقطه‌ای برسد که در مفاهیم و ارزش‌های اسلامی که برای او در نظر گرفته‌شده است، هویت خود را بازیابی کند.

با جهاد تبیین هویت زنانه را بازیابی کنیم

وی خاطرنشان کرد: امروز یکی از مسائل بسیار مهم در بحث زنان هویت است؛ بحران‌های هویتی که در جهان اتفاق افتاده است مخصوصاً با صنعت تبلیغات، پوشاک، مد و زیبایی هویت زنانه تغییر کرده است، لذا باید با جهاد تبیین هویت زنانه را بازیابی کنیم؛ یکی از وظایف مهم زن مسلمان تبیین همین هویت است.

حیدری دراین‌باره توضیح داد: بحران‌های اخلاقی در حوزه خانواده اتفاق افتاده است از جمله کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش خانواده‌های تک‌فرزند و همچنین برخی زوج‌ها علاقه‌ای به فرزند آوری ندارند، افزایش خشونت‌های خانوادگی از بحران‌هایی است که امروز دنیا با آن مواجه است.

تربیت نسل صالح بر عهده بانوان است

وی وظیفه مبلغان و نخبگان جامعه را روشنگری و افزایش آگاهی مردم بیان کرد و گفت: هرکسی در جامعه اسلامی مسئولیتی دارد؛ زنان و مردان هر یک مسئولیتی دارند؛ مهم‌ترین مسئولیت زن تربیت انسان‌های سالم است. همان‌طور که درآیات قران کریم و روایات ائمه معصوم (علیهم‌السلام) انسان‌های صالح وارث زمین خواهند بود.

حیدری اضافه کرد: انسان‌های صالح در جای دیگر یا دنیای دیگر تربیت نمی‌شوند، بلکه خانواده است که نسل آینده را تربیت می‌کند، لذا یکی از وظایف زنان و دختران مسلمان ما این است که نسل صالح تربیت کنند و این بر عهده زنان گذاشته‌شده است.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: یکی از وظایف زن منتظر دفاع از فرهنگ اسلامی است؛ بانوی مسلمان خودش را به علم، تعهد و آگاهی مسلح کند، زیرا تربیت نسل صالح و تمدن ساز بر عهده زن مسلمان است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک مامان دهه شصتی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 0
    تربیت فرزند صالح با گوشی همراه دنیا مجازی که خیلی زودتر ورود به اجتماع بچه ها با آن اشنا می شوند واقعا غیر ممکن شده است مادری که انقدر تو فضای مجازی غرق می شه چطور می تونه به این فکر کنه فرزندی که تو این خانه قرار است تربیت شود نسل صالح آینده باشد