سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آشوب در اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تل‌آویو در تصرف معترضان باقی ماند

معترضان به کابینه رژیم صهیونیستی با وجود عقب‌نشینی نخست‌وزیر این رژیم از اصلاحات قضایی همچنان در خیابان‌های تل‌آویو ماندند. با وجود عقب‌نشینی موقت نتانیاهو از لایحه جنجالی اصلاحات قضایی، خیابان‌های اصلی تل‌آویو شب گذشته همچنان در تصرف معترضان بود. لایحه اصلاحات قضایی که حزب حاکم به رهبری نتانیاهو آن را در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) پیشنهاد داده به کنست این اختیار را می‌دهد که احکام دادگاه عالی رژیم صهیونیستی علیه اعضای دولت و نمایندگان پارلمان را با رای اکثریت نمایندگان، وتو کند .این لایحه در صورت تصویب، اختیارات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی این رژیم را محدود کرده و به عقیده مخالفان، باعث مصونیت نتانیاهو در پرونده‌های فساد و باقی ماندن او در قدرت خواهد شد.موج گسترده‌ای از اعتصابات در میان دستگاه های خدمات رسان به صهیونیست ها، در سرزمین های اشغالی درست از صبح دیروز (دوشنبه) آغاز شد به طوری که زندگی را در این مناطق مختل کرد. از صبح دیروز فرودگاه ها، بنادر، شرکت های هواپیمایی، شرکت برق، دانشگاه ها، سینماها، هتل ها و فروشگاه های بزرگ به جمع این اعتصابات پیوسته اند. با اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی «العال» و کارکنان فرودگاه، پروازهای خارجی فرودگاه «بن گورین» به طور کامل متوقف شد و ۷۳ هزار مسافر با احتمال لغو سفر رو به رو هستند.

منبع: خبرنگاران جوان

اعتصاب سراسری موزه لوور را تعطیل کرد

اعتصابات صنفی کارگران در فرانسه پر بازدیدترین موزه این کشور (موزه لوور) را به تعطیلی کشاند.اعتصاب و اعتراضات صنفی کارگری در پاریس باعث مسدود شدن مسیر ورودی به موزه لوور و در نهایت تعطیلی آن شد. ناآرامی‌ها در فرانسه از هفته گذشته شدت گرفته و بیش از یک میلیون معترض در سراسرکشور به خیابان‌ها آمدند و به تصمیمات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای استفاده از اختیارات ویژه برای تحمیل قوانین در پارلمان به خصوص قوانین از کار افتادگی اعتراض کردند.

منبع: شبکه خبر

نتانیاهو تسلیم شد

با افزایش اعتراض‌ها در سرزمین‌های اشغالی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد قانون اجرای تغییرات در دستگاه قضایی را تعلیق کند.نخست وزیر رژیم صهیونیستی قانون اجرای تغییرات در دستگاه قضایی را به حال تعلیق در آورد.بنیامین نتانیاهو در سخنانی در قدس اشغالی درباره تنش‌ها و التهابات داخلی در سرزمین‌های اشغالی به سبب قانون اصلاح دستگاه قضایی گفت: به درخواست‌ها برای از بین بردن تنش‌های انباشته شده بین دو جناح در اسرائیل توجه می‌کنم. وی افزود: اقلیتی تندرو هستند که می‌خواهند ملت ما را تجزیه کنند. ما در مسیر برخورد در جامعه اسرائیل هستیم و جنگ داخلی برای ما قابل قبول نیست. نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: ما بر سر دوراهی خطرناکی هستیم. این بحران ایجاب می‌کند همه مسئولانه عمل کنند. وی در ادامه افزود: بر اجرای اصلاحات قضایی اصرار داریم، اما تصمیم گرفتم قانون اجرای تغییرات در دستگاه قضایی را به حال تعلیق در آورم. گفتنی است نتانیاهو پیش از این در جدیدترین واکنش به تشدید اعتراض‌ها ضد طرح کابینه خود برای اصلاحات قضایی با هدف جلوگیری از پیگرد پرونده‌های مالی اش و همچنین برکناری وزیر جنگ این رژیم، گفت: معترضان اصلاحاتی را که ما به آن دعوت می‌کنیم نمی‌فهمند.

منبع: شبکه خبر

ایران هتک حرمت قرآن کریم در دانمارک را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام هتاکانه گروهی افراطی در دانمارک در اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم به ویژه در ماه مبارک رمضان را محکوم کرد.ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن هشدار درباره تکرار و افزایش اهانت به قرآن محکومیت اقدام هتاکانه گروهی افراطی در دانمارک در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریمکریم و مقدسات دینی مسلمانان در برخی کشورهای اروپایی، سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر اینگونه اقدامات را تقبیح کرد و افزود: چنین رویکردهایی زمینه ساز نفرت پراکنی، افراطی گری و ترویج خشونت است که صلح و همزیستی مسالمت آمیز انسان‌ها و امنیت جهانی را با خطر مواجه خواهد کرد. کنعانی چشم پوشی در برابر جسارت‌های اخیر به نام حقوق بشر را کاملا مغایر با حقوق بشر جهانشمول و اصیل دانست و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و کشورها و ملت‌های مسلمان از مقامات کشور دانمارک انتظار دارند با مسئولیت پذیری و لغو مجوزهای این قبیل هتک حرمت‌ها و نفرت پراکنی‌ها، از تکرار اینگونه نمایش‌های موهن به بهانه آزادی بیان جلوگیری نمایند.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی برای ۹ استان هشدار نارنجی داد

سازمان هواشناسی امروز با پیش بینی بارندگی برای ۹ استان در نوار شرقی و غربی کشور هشدار نارنجی صادر کرد.امروز برای خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام و شمال و شرق خوزستان هشدار نارنجی هواشناسی صادر شده است بر اساس این هشدار در این مناطق رگبار، تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف پیش بینی می‌شود. لغزندگی جاده ها، کاهش دید، اختلال در ترددها، طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی معابر و در نواحی کوهستانی کولاک برف از مخاطرات این پدیده جوی است. امروز برای فارس، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، همدان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان و یزد هشدار زرد صادر شده است. به هموطنان توصیه می‌شود از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند و در هنگام سفر با خودرو تجهیزات لازم و سوخت کافی به همراه داشته باشند.

منبع: شبکه خبر

پدر شهیدان حاتمی درگذشت

پدر شهیدان حاتمی پس از سالها دلتنگی به فرزندان شهیدش پیوست.پدر شهیدان حسن رضا و محمود رضا حاتمی بعد از مدتها تحمل بیماری در ملایر درگذشت. مرحوم حاج علیرضا حاتمی به علت کهولت سن و بیماری پس از سالها به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر پدر شهیدان حاتمی ساعت ۱۳ امروز ۸ فروردین ۱۴۰۲ بر روی دستان مردم شهید پرور در گلزار شهدای بهشت هاجر ملایر تشیع و به خاک سپرده می شود. شهید حسن رضا حاتمی در سال ۱۳۶۴ در عملیات فاو و شهید محمود رضا حاتمی در سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسیدند.

منبع: شبکه خبر

۲ کشته در ۲ تیراندازی در آرکانزاس

در طول شب دو تیراندازی جداگانه در نزدیکی هم در آرکانزاس رخ داده است که در آن ۷ نفر آسیب دیده اند. در تیراندازی اول که ساعت ۹ شب در محوطه دانشگاه رخ داد ۲ نفر زخمی شدند. انتظار می‌رود حال هر دو نفر خوب شود.لحظاتی بعد هم تیراندازی دیگری رخ داد که در آن ۵ نفر آسیب دیدند. از این تعداد، ۲ نفر جان باختند. محل هر دو تیراندازی بسیار نزدیک به هم بود. پلیس در هر دو صحنه جرم مستقر شده و طناب کشی کرده است. یک خودروی مشکوک هم در محل پارک است، اما هنوز گفته نشده که متعلق به قربانیان یا مظنونان حادثه است. ساعاتی قبل پلیس در منطقه لیتل راک در صحنه جرم مستقر شد و همچنان به همراه کارآگاهان در حال تحقیق درباره این قتل هستند و به دنبال شواهد می‌گردند. هنوز مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد این دو حادثه تیراندازی احتمالا مرتبط باشند.

منبع: شبکه خبر

ناسا ماه‌نوردان عصر جدید فضایی را مشخص کرد

ناسا اسامی خدمه ماموریت آرتمیس ۲ (Artemis ۲) را هفته آینده اعلام می‌کند تا اولین فضانوردان مسافر ماه را در ۵۰ سال گذشته که شامل ۳ آمریکایی و یک کانادایی خواهد بود، به طور رسمی معرفی کند.تنها یک هفته با اعلام اسامی اولین فضانوردانی که در عصر جدید فضایی به ماه سفر خواهند کرد، فاصله داریم ناسا و آژانس فضایی کانادا (CSA) روز سوم آوریل به طور مشترک، نام سه آمریکایی و یک کانادایی را اعلام می‌کنند که در ماموریت آرتمیس ۲ که زودتر از نوامبر ۲۰۲۴ به فضا پرتاب نخواهد شد، به کره ماه خواهند رفت. این چهار نفر در طول این ماموریت به دور ماه خواهند چرخید و اولین ماموریت انسانی به کره ماه را از زمان فرود ماموریت «آپولو ۱۷» در دسامبر ۱۹۷۲ رقم خواهند زد. ناسا متعهد شده است که برنامه آرتمیس بیش از ماموریت‌های آپولو نماینده خواهد داشت و ماموریت‌های اولیه آن اولین زنان و اولین فرد رنگین پوست را به کره ماه خواهد برد. اما اینکه کدام فضانوردان به ماه پرواز خواهند کرد هنوز حدس و گمان محض است، زیرا همه طرف‌ها این اطلاعات را تا زمان اعلام به دقت حفظ می‌کنند. این رویداد بزرگ از میدان الینگتون (نزدیک مرکز فضایی جانسون ناسا) در هیوستون آمریکا برگزار می‌شود و از تلویزیون ناسا نیز پخش می‌شود. این مراسم قرار است ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه سوم آوریل به وقت منطقه زمانی شرقی (ساعت ۱۸:۳۰ روز دوشنبه ۱۴ فروردین به وقت ایران) آغاز شود. ماموریت «آرتمیس ۲» لحظه بزرگی برای ناسا است، چرا که برای اولین بار در نیم قرن گذشته است که دوباره انسان را به ماه می‌فرستد. رؤسای جمهور متعددی در دهه‌های پس از ماموریت‌های آپولو برای راه‌اندازی برنامه‌های کاوش ماه تلاش کرده‌اند و شکست خورده‌اند، اما از آنجایی که جنگ سرد که به تحریک مأموریت‌های اولیه ماه کمک کرد، در پس‌زمینه محو شد، آن اراده پولادین در ۵۰ سال پیش دیگر وجود نداشت. اکنون ۵۰ سال پس از آپولو، اوضاع بسیار متفاوت شده است. برای مثال، دولت‌ها دیگر نیازی ندارند که تمام هزینه‌ها را به تنهایی متقبل شوند و شرکت‌های فضایی خصوصی می‌توانند برخی از سخت‌افزارهای حیاتی را تامین کنند. به عنوان مثال می‌توان به موشک استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس اشاره کرد که قرار است ماموریت «آرتمیس ۳» را احتمالا در سال ۲۰۲۵ بر روی سطح ماه فرود بیاورد. بنا بر اعلام وبگاه اسپیس، ناسا برای کاهش بیشتر هزینه‌ها همچنین ساختار اکتشافی متفاوتی را از طریق توافقنامه آرتمیس که در حال حاضر توسط ۲۳ کشور امضا شده است، ایجاد کرده است. این توافقنامه‌ها چارچوبی از اکتشافات فضایی صلح آمیز است که در کوتاه مدت منابع اقتصادی سایر کشورهایی را که مایل به رفتن به ماه هستند، جمع آوری می‌کند. ناسا برخلاف دهه ۱۹۶۰ و زمانی که اکتشافات فضایی یک صنعت جوان با تعداد کمی از کشورهای شرکت کننده بود، هزینه‌های اکتشاف ماه را در برنامه آرتمیس با بازیگران بزرگی مانند آژانس فضایی اروپا و ژاپن تقسیم خواهد کرد. کشورهای دیگری مانند کانادا نیز سخت افزارهای حیاتی را ارائه خواهند کرد. کانادا به مدت بیش از ۴۰ سال در زمینه رباتیک فضایی به ناسا کمک کرده است.

منبع: شبکه خبر

امیرعبداللهیان راهی مسکو شد

سفیر ایران در فدراسیون روسیه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه خبر داد.کاظم جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مسکو فردا میزبان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان است. پیگیری توافقات انجام شده میان دو رئیس جمهور، گفتگو پیرامون تحولات منطقه‌ای، روند پیشرفت توافقات به دست آمده در کمیسیون مشترک و آخرین وضعیت کریدور شمال-جنوب از اهم موضوعات رایزنی بین وزرای خارجه ایران و روسیه خواهد بود.

منبع: مهر

منبع جدید آب در ماه کشف شد

محققان با بررسی نمونه هایی از ماه که در ماموریت چینی به زمین فرستاده شد، یک منبع جدید و تجدیدپذیر آب روی این سیاره کشف کرده اند.آب در مهره‌های شیشه‌ای کوچکی در خاک ماه و در مناطقی وجود داشت که شهاب سنگ با آنجا برخورد کرده بود. این مهره‌های شیشه‌ای کوچک، براق و چند رنگ در نمونه‌هایی وجود داشتند که چین در سال ۲۰۲۰ میلادی به زمین برگرداند. به گفته هجیو هوی از دانشگاه نانجیانگ که در این تحقیق شرکت کرده، اندازه مهره‌های مذکور مختلف و از قطری معادل ضخامت یک تا چند تار موی انسان متفاوت است. آب محتوی دانه‌های مذکور بخش بسیار کوچکی از آنها را تشکیل می‌دهد. هوی در ایمیلی در این باره می‌نویسد: به تعداد زیادی مهره شیشه‌ای نیاز است. از سوی دیگر باید توجه داشت انبوهی از این مهره‌ها روی ماه وجود دارد. مهره‌های مذکور به طور مداوم آب تولید می‌کنند زیرا به طور مداوم با هیدروژن موجود در باد خورشیدی بمباران می‌شوند. این تحقیق در ژورنال نیچر جئوساینس منتشر شده است. پژوهش مذکور روی ۳۲ دانه شیشه‌ای انجام شد که به طور تصادفی از نمونه خاک مأموریت چانگ ۵ انتخاب شده بودند. البته به گفته هوی نمونه‌های بیشتری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

منبع: مهر

حمله تروریستی در بلژیک خنثی شد

دادستانی کل بلژیک از بازداشت هشت نفر به اتهام تلاش برای انجام حملات تروریستی در این کشور خبر داد.مقامات بلژیک از بازداشت چند نفر به اتهام تلاش برای انجام حملات تروریستی در این کشور خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستان کل بلژیک اعلام کرد روز دوشنبه هشت نفر در این کشور به اتهام تلاش برای انجام حملات تروریستی بازداشت شده‌اند. هنوز جزئیات بیشتری از هویت این افراد و وابستگی احتمالی آنها به گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی منتشر نشده است و مشخص نیست افراد بازداشت شده قصد حمله به چه اماکنی را داشتند. این در حالی است که یک منبع قضائی بلژیکی به خبرگزاری فرانسه گفت که بازداشت شدگان «جوانانی هستند که راه افراط گرایی را در پیش گرفته و به گروه‌های جهادی پیوسته اند».

منبع: مهر

سران قوا به جشن گلریزان دیه پیوستند

رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور گفت: سران قوای مجریه، قضاییه و مقننه به منظور آزادی زندانیان جرایم غیرعمد با اختصاص رقمی معادل ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سی و ششمین جشن گلریزان این نهاد مردمی مشارکت داشتندسید اسدالله جولایی افزود: رمضان ۱۴۰۲ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با اهدای مبلغی معادل ۷ میلیارد ریال، محمدباقر قالیباف با واریز مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز با اختصاص بخشی از حقوق ماهانه خود به میزان یکصد میلیون ریال در راستای آزادی محکومان غیرعمد همیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند شدند. رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور اظهار داشت: چراغ آیین گلریزان ستاد دیه کشور امسال نیز طبق رسم هر ساله با کمک رهبر معظم انقلاب اسلامی روشن شده و با دریافت رقم ۱۵ میلیارد ریال از سوی معظم‌له تا به امروز زمینه آزادی صدها زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کرده است. وی با اشاره به ماهیت مردمی ستاد دیه گفت: منبع مالی تمام اقدامات حبس‌زدا ستاد دیه در سراسر کشور همواره متکی به کمک‌های دریافتی خیرین خداجو بوده و در این راستا با عنایت به جمعیت ۱۲ هزار نفری زندانیان جرایم غیرعمد موجود در سطح ندامتگاه‌ها، همیاری بیشتر طبقات مختلف اجتماعی و همراهی دیگر شخصیت‌های حقوقی و مسئولین نظام در برپایی هرچه باشکوه این آیین معنوی انتظار می‌رود. جولایی درباره دلایل غیرحضوری بودن گلریزان امسال ستاد دیه کشور گفت: به دلیل سفرهای نوروزی بسیاری از هموطنان عزیز همچنین حفظ سلامت خیرین در روزهای شیوع سویه جدید کرونا مقرر شد سی و ششمین آیین گلریزان ستاد دیه مرکز با شعار «شما هم دعوتید» به صورت غیرحضوری برپا شود تا چتر حمایتی ویژه «ماه مهمانی خدا» تا روزهای منتهی به عید فطر بر روی جمعیت زیادی از زندانیان نیازمند گسترده شود. وی در مورد راه‌های ارتباطی خیران با ستاد دیه یادآور شد: با توجه به سابقه و مقبولیت مراجعات حضوری به نمایندگی‌های ستاد دیه و حضور حداکثری خیرین در برخی از جشن‌های گلریزان، اما عمده وجوه واریزی مردم شریف ایران برای امر حسنه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از طریق پرداخت‌های برخط انجام می‌شود. وی ادامه داد: برخی از هموطنان با وجود مهاجرت دائمی از مرزهای سرزمینی و جمع کثیری از اقشار مردمی بدون لحاظ مرزبندی‌های مختلف سیاسی از داخل و خارج با هدف مساعدت از محبوسان غیربزهکار، کمک‌های نقدی‌شان را از طریق شماره‌های ۷۴/۷۴ (بانک ملت)، ۷۷۷۷ (بانک تجارت)، ۵۵۵۵۵ (بانک ملی) یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۱۷۵۰۳ (بانک ملی) به حساب ستاد دیه کشور واریز کرده و در ثواب این اقدام خداپسندانه مشارکت می‌جویند.

منبع: ایرنا

چلنجر به اوکراین رسید

گزارش‌های منتشر شده در انگلیس از تحویل تانک‌های پیشرفته چلنجر انگلیس به اوکراین حکایت دارد. همزمان بانخستین سفر ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به لندن از آغاز جنگ در این کشور، دولت انگلیس وعده داد بزودی پس از پایان دوره آموزش نظامیان اوکراینی، تانک‌های چلنجر ۲ را همراه آنان راهی جبهه‌های جنگ اوکراین خواهد کرد. اکنون وزارت دفاع اوکراین تایید کرده است که تانک‌های وعده داده شده انگلیس تحویل این کشور شده است. دولت انگلیس که همراه امریکا پیشتاز ارسال سلاح‌های تهاجمی به اوکراین شده است وعده داده بود دست کم ۱۴ دستگاه تانک پیشرفته چلنجر تولیدی این کشور را به اوکراین اهدا کند و آموزش نظامیان اوکراینی را نیز برای به کارگیری موثر این تانک‌ها در دستور کار قرار داده است. آنچه در روزهای اخیر جنجال آفرین شد وجود اورانیوم ضعیف شده در مهمات تانک‌های چلنجر است که به گفته کارشناسان پیامدهای مخربی برای انسان‌ها و دیگر جانداران و محیط زیست دارد و واکنش‌های گسترده‌ای را نیز در پی داشته است. دولت انگلیس با اذعان به وجود اورانیوم ضعیف شده در مهمات اهدایی به اوکراین گفته اورانیوم ضعیف شده گلوله‌های چلنجر را موثرتر و ضریب تخریب و نفوذ آن علیه اهداف را بیشتر می‌کند. مقامات روسیه با محکوم کردن این اقدام انگلیس، ضمن تاکید بر پاسخ متناسب علیه این اقدام لندن گفتند: غرب در حال به کار گیری سلاح‌هایی با اجزای هسته‌ای است. همزمان دولت انگلیس از افزایش کمک‌های نظامی و تسلیحاتی و همچنین مالی بیشتر به اوکراین خبرداد. انگلیس از زمان جنگ اوکراین پس از امریکا، بیشترین کمک مالی و نظامی را به اوکراین کرده است. این در حالی است که ماههاست قشرهای مختلف مردم و نهادهای ضد جنگ و صلح طلب با محکوم کردن رویکرد دولت‌های غربی در بر افروختن هر چه بیشتر اتش جنگ در اوکراین، از دولت انگلیس خواستند به جای دمیدن در آتش جنگ، برای برقراری صلح تلاش کند. آنان همچنین از دولت انگلیس خواستند به جای افزایش بودجه نظامی و نوسازی تسلیحات هسته‌ای این کشور با بودجه‌های کلان، دست کم بخشی از ان را صرف رفع مشکلات و کمبودهای شدید بخش خدمات عمومی به ویژه بهداشت و درمان، آموزش و حمل و نقل کند. بر اساس اعلام سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس هم اکنون بیش از هفت میلیون بیمار از جمله بیماران سرطانی و کودکان بیمار در صف انتظار درمان و عمل جراحی اند که به علت کمبود نیرو و امکانات در بحران بهداشت و درمان به سر می‌برند.

منبع: خبرنگاران جوان

طلا صعودی شد

قیمت طلا در روز سه‌شنبه به‌دنبال کاهش ارزش دلار بالا رفته است. اما بهبود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران پس‌از تلاش مقامات آمریکا برای کاهش ترس نسبت‌به بحران سیستم بانکی جهانی تقاضا برای طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را محدود کرده‌است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۹۵۹ دلار و ۹۶ سنت رسید. تحلیلگران عقیده دارند با توجه به ثبات ارزش دلار، خرید طلا در بازار افزایش پیدا می‌کند. شاخص دلار ۰.۲ درصد کاهش یافته و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده‌است. قیمت طلا بیش‌از ۱ درصد در روز دوشنبه کاهش یافت، چون تمایل سرمایه‌گذاران به طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن نسبت‌به سایر سرمایه‌ها کاهش یافته بود. این اتفاق پس‌از آن افتاد که بانک فرست سیتیزن اعلام کرد سپرده‌ها و وام‌های بانک ورشکسته سیلیکون‌ولی را متقبل می‌شود. اما طلا همچنان یک سرمایه‌گذاری ایمن در نظر گرفته می‌شود، چون ترس از گسترش بحران بخش بانک‌داری هنوز ادامه دارد. دولت آمریکا از ابزارهای بسیاری برای جلوگیری از گسترش این بحران استفاده می‌کند و تأکید دارد سپرده‌های مردم ایمن هستند. فدرال رزرو آمریکا درحال بررسی تأثیر افزایش نرخ بهره بر اقتصاد و تورم است. از طلا همواره به‌عنوان ۱ پشتوانه ایمن در زمان بی‌ثباتی‌های اقتصادی یاد می‌شود، اما افزایش نرخ بهره هزینه نگه‌داری این سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد. قیمت نقره امروز با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۲۳ دلار و ۱۸ سنت رسید و پلاتین بدون تغییر خاصی ۹۷۸ دلار و ۲ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

وحشت همچنان در آمریکا حکم فرما است

آمارها نشان می‌دهد تنها در ماه جاری میلادی ۳۸ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داده است. متمم دوم قانون اساسی آمریکا اجازه حمل سلاح را برای شهروندان این کشور به رسمیت شناخته است. همین موضوع باعث تشدید خشونت‌های مسلحانه در آمریکاست به طوری که سالانه ده‌ها هزار نفر در خشونت‌های ناشی از سلاح گرم جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش آکسیوس، آمارهای جدید نشان می‌دهد طی ماه جاری میلادی (ماه مارس) تیراندازی‌های مرگبار متعددی در سرتاسر آمریکا رخ داده است. براساس آمار مرکز آرشیو خشونت‌های مسلحانه، تنها در ماه جاری میلادی طی ۳۸ تیراندازی جمعی در آمریکا، دستکم ۵۷ نفر جان خود را از دست داده و ۱۳۳ تن نیز زخمی شده اند. از زمان آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون نیز در مجموع ۱۳۰ تیراندازی جمعی رخ داده است. این مسئله نشان می‌دهد شمار تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در سال جاری میلادی از تعداد روزهایی که از سال ۲۰۲۳ می‌گذرد بیشتر است. براساس تعریف مرکز آرشیو خشونت‌های مسلحانه، تیراندازی جمعی به حالتی اطلاق می‌شود که در آن دستکم به ۴ نفر شلیک شده باشد و شمار مجروحان و جان باختگان ۴ نفر یا بیشتر باشد. در این موضوع کشته یا مجروح شدن فرد مهاجم محاسبه نمی‌شود. در جدیدترین تیراندازی جمعی در آمریکا، طی تیراندازی در یک مدرسه در ناشویل در ایالت تنسی، ۶ نفر از جمله ۲ کودک جان خود را از دست دادند. براساس آمارهای رسمی تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۵ هزار و ۲۲۲ نفر با سلاح گرم در آمریکا جان خود را از دست داده اند. همچنین ۱۹ هزار و ۳۸۴ مورد از ۲۴ هزار مورد قتل رخ داده در این سال با سلاح گرم انجام شده است. علی رغم آمارهای وحشتناک قتل عام با سلاح گرم در آمریکا، لابی‌های اسلحه سازی به دلیل سود سرشاری که از این مسئله می‌برند مانع از حذف این متمم از قانون اساسی ایالات متحده می‌شوند. جمهوریخواهان از حامیان اصلی آزادی حمل سلاح در آمریکا هستند. با این حال، دموکرات‌ها با پذیرش اصل متمم دوم قانون اساسی، می‌کوشند فروش سلاح گرم را محدود کنند

منبع: خبرنگاران جوان

روسیه موشک مافوق صوت شلیک کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای دریایی این کشور موشک‌های مافوق صوت ضد کشتی به هدفی آزمایشی در دریای ژاپن شلیک کرد. این وزارتخانه سه‌شنبه در کانال تلگرام خود نوشت: کشتی‌های ناوگان پاسیفیک، موشک‌های کروز «موسکیت» را به یک هدف دریایی دشمن فرضی در دریای ژاپن شلیک کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه افزود: این هدف دریایی در حدود یکصد کیلومتری از محل شلیک موشک‌ها قرار داشت و دو موشک کروز موسکیت با موفقیت به آن برخورد کردند. روسیه بهمن ماه در رزمایش مشترک موسی ۲ که با چین و آفریقای جنوبی برگزار شد، موشک مافوق صوت آزمایش کرد. روسیه برای حضور در این رزمایش ناوچه جنگی «گورشکوف» مجهز به موشک‌های مافوق صوت «زیرکان» را به آفریقای جنوبی اعزام کرد. چین، روسیه و آمریکا در رقابتی برای توسعه تسلیحات مافوق صوت هستند که به دلیل سرعت فراصوتی و ردیابی دشوار به عنوان راهی برای برتری در برابر دشمن تلقی می‌شوند.

منبع: خبرنگاران جوان

داعش مسئولیت عملیات انتحاری دیروز کابل را به عهده گرفت

به دنبال انفجار روز گذشته مقابل ساختمان وزارت خارجه افغانستان، گروه داعش مسئولیت عملیات انتحاری ناموفق مزبور را به عهده گرفت.گروه تروریستی داعش مسئولیت دومین حمله تروریستی ناموفق خود مقابل وزارت خارجه افغانستان در سه ماه گذشته را به عهده گرفت. منبع رسانه‌ای داعش مدعی شده است در عملیات انتحاری روز گذشته در کابل، ۲۰ کارمند وزارت خارجه افغانستان جان باخته‌اند، اما بیمارستان ایمرژنسی کابل دقایقی پس از این عملیات انتحاری اعلام کرده بود، ۲ کشته و ۱۲ زخمی از جمله یک کودک به این بیمارستان منتقل شده‌اند. به دنبال انفجار روز گذشته ، منابع محلی و شاهدان حادثه از کشته شدن ۶ غیرنظامی و مجروح شدن ۱۲ نفر خبر داده بودند و اذعان داشتند انفجار زمانی رخ داده است که کارمندان در حال ترک ساختمان‌های دولتی بودند. پلیس کابل دیروز اعلام کرد انفجار روز گذشته پس از آن رخ داده است که مواد منفجره همراه فرد انتحاری پس از کشته شدن وی، منفجر شده است و در واقع علمیات داعش ناموفق بوده است. داعش بمبگذار انتحاری کابل را «عبدالحمید خراسانی» معرفی کرده است. منابع در افغانستان می‌گویند این حمله در واکنش به عملیات ضربتی نیروهای امنیتی طالبان در بلخ بوده است که منجر به هلاکت سه عضو سرشناس داعش خراسان در افغانستان شده است. وزارت اطلاعات افغانستان به تازگی اعلام کرد بود در یک عملیات موفق سه عضو مهم داعش را در بلخ به هلاکت رسانده است. منابع امنیتی طالبان گفته بودند در حمله بلخ، «ضیاالدین»، والی قبلی و فرد شماره دوم داعش، «ابوعمر افریدی»، یک عضو شورای شاخه خراسان و «سلمان تاجیکستانی»، یکی از مسئولان آموزش‌های نظامی داعش به هلاکت رسیده‌اند. حکومت افغانستان طی هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است مخفیگاه‌های داعش را در شهرهای کابل، مزارشریف و میمنه هدف قرار داده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha