دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حسینعلی سعدی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سعدی، با تبیین سیره علوی نکاتی از زندگانی آن حضرت را درباره نحوه مقابله جریان کفر و الحاد و حرام سیاسی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی سعدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در سخنرانی در جمع روزه داران که در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: قران کریم در سوره قدر و در سوره دخان خطاب به خاتم انبیا میفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ (قدر/۱ و ۲)، إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ (دخان ۳).» از این آیات درک می‌شود که خداوند با نزول قران تجلی اعظم اش را به پیامبر گرامی اسلام (ص) نمایان می‌سازد و این امر نشان دهنده عظمت قلب پیامبر (ص) برای درک این تجلی اعظم است.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه با اشاره خطبه ۱۹۲ امیرالمومنین در نهج البلاغه تصریح کرد: در خطبه قاصعه از سوی پیامبر (ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) بیان شده است: « إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی، إِلَّا أَنَّکَ لَسْتَ بنَبیٍّ» براستی تو آنچه من میشنوم تو میشنوی و آنچه من میبینم تو میبینی ولی در عین حال تو پیغمبر نیستی. پیامبر (ص) چه دید و چه شنید که امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع)تمامی آنها را درک کرده است.

وی در ارتباط با اسماء الحسنی خداوند بیان داشت: قران مجید می‌فرمایید« وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ»(اعراف/۱۸۰). یعنی اسماء الحسنی فقط برای خداست و با واسطه این اسماء خدا را بخوانید و کسانی را که در این اسماء الحاد به وجود می‌آورند رها کنید. الحاد در اسماء الحسنی یعنی اسم خدا را بر غیر خدا قراردادن و به تعبیر دیگر برای کسب رزق، عزت و سلامتی به غیر خدا متوسل شدن که یکی از موانع اصلی استجابت دعا است. یک معنای دیگر الحاد در اسمای الهی در ساحت اجتماعی و در بطن جامعه است و اصل مظلومیت علی (ع) هم در این محور است که علی (ع) یکی از اسماء الحسنی الهی است و باید مبنای همه کارها باشد اما مردم او را رها کردند و سراغ دیگران رفتند.

حجت الاسلام و المسلمین سعدی افزود: معاویه دو کار انجام داد که مردم علی (ع)، امام اهل یقین را رها کردند و به سمت دیگران رفتند. ۱- وقتی معاویه مواجه می‌شود با شخصیت امیرالمومنین (ع) به طور هوشمندانه در ادراک جامعه تصرف می‌کند، همانند کاری که شیطان انجام می‌دهد. زشت را بزک و زیبا جلوه می‌دهد و در نگرش ما تغییر ایجاد می‌کند. معاویه در شام می‌گفت العیاذ بالله علی (ع) نماز نمی‌خواند و چنان افکار عمومی را در آنجا مدیریت کرد که مردم باورشان شد روح نماز و عبادت که امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه‌السلام است العیاذ بالله نماز نمیخواند. ۲- معاویه در جبهه کوفه و عراق که از صحابه و همرزمان علی (ع) هستند و او را می‌شناسند با کمک عمر و عاص از جهل یاران او استفاده می‌کند و با قراردادن قرآن در مقابل علی (ع) که قرآن ناطق است، همرزمانش را منحرف می‌کند.

وی اذعان کرد: اگر هر جریانی مقابل ولایت الهی دستگاه درست کرد ولو ظاهرش قران کریم و مسجدی باشد که از آن منافع امت اسلامی، وحدت و اتکای به ولی خدا نباشد، ضرار و در جبهه تحریف است که علی (ع) عهده دار مقابله با این جریانات بنحو جهاد تبیین بود. امیرالمومنین (ع) در نامه ۵۸ نهج البلاغه در جهت جهاد تبیین و پاسخ به شبهات، ابتدا کسانی را که در صفین همراه او بودند از دیگران جدا می‌کند و به شبهه هر دسته به نحو جداگانه پاسخ می‌دهد که در جهاد تبیین و پاسخ به شبهات نباید با همه یکسان برخورد کنیم. این جنگ ادراکی بسیار جنگ خطرناکی است و امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه‌السلام شهید جنگ ادراکی بود و باید همانند حرام های فردی به حرام های سیاسی و اجتماعی هم حساسیت داشته باشیم.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در خاتمه افزود: هر چیزی که سبب قطع رابطه ما با ولی الهی، امام و رهبر جریان الهی قطع شود حرام سیاسی است و هر حرامی یک توبه مخصوص به خود را دارد که قرآن کریم در ماجرای انحراف بنی اسرائیل از حضرت هارون (ع) و گوساله پرست شدند آنان که یک حرام سیاسی بود، هنگامی که خواستند توبه کنند بیان می‌کند « فَتُوبُوا إِلَی بَارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» (بقره/۵۴).

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha