دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عید تلخک

حوزه/ سنتی که در استان بوشهر با عنوان "عید تلخو" برگزار می‌شود، یعنی عیدی که برای خانواده متوفی در آن سال به تلخی می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، استان بوشهر از استان‌های ساحلی و قدیمی کشورمان دارای مردمانی خون گرم، مؤمن و متدین است که در فصول، مراسم و برنامه‌های مختلف مذهبی آداب و سنت ویژه‌ای دارند که همواره مورد توجه همگان قرار گرفته است.

یکی از مراسم جالب توجه در این استان در روز عید فطر، رفتن به منازل خانواده‌هایی است که در طول سال گذشته فردی را از دست داده‌اند و به آن “عید تَلخو” یا “عید تَلخک” گفته می‌شود.

سنتی که در استان بوشهر با عنوان “عید تلخو” برگزار می‌شود، یعنی عیدی که برای خانواده متوفی در آن سال به تلخی می‌گذرد و این مجلس برعکس سایر مراسم فاتحه، ختم، هفته، چهلم و سالگرد به‌طور مختصر تشکیل می‌شود.

بعد از انجام فریضه نماز عید فطر و صرف صبحانه، همه مردم دسته جمعی به دیدار خانواده‌هایی می‌روند که در سالی که گذشته است به واسطه حادثه‌ای عزادار شده‌اند و فردی از خانواده آن‌ها دار فانی را وداع گفته است، مراسمی ویژه می‌گیرند و مردم هم با حضور در این مراسم و پذیرایی با مسقطی یا رنگینک یاد آن مرحوم را گرامی می‌دارند و آرزوی قبولی طاعات و طول عمر برای بازماندگان می‌کنند.

انجام این کار نیز می‌بایست تا قبل از ظهر صورت بگیرد، تشکیل مجلس «عید تهلو» برای هر خانواده‌ای که عزیزی را از دست داده، الزامی است.

سنت “عید تلخو” امروز در برخی از شهرها با مشورت بزرگان شهر به صورت دیگری نیز اجرا می‌شود و مردم بعد از انجام فریضه نماز بر سر مزارهای افرادی که طی سال گذشته از دنیا رفته‌اند حضور پیدا می‌کنند و برای بازماندگان آرزوی طول عمر دارند.

اگر کسی یک روز بعد از عید فطر و حتی در عصر همان روز درگذرد، در عید فطر سال آینده برای او مجلس عیدی می‌گیرند، چنانچه مرگ درگذشته دو روز قبل از عید باشد، با گذشت دو روز دیگر که عید فرا می‌رسد، به تشکیل مجلس عید تهلو اقدام می‌کنند و از اینکه هنوز هفته و چهل روزه او نرسیده است، هیچ اشکالی در کار نمی‌بینند.

در روز عید تَهلو یا عید تَلخکی همچنین آشنایان نزدیک به خانواده متوفی لباس سفید و حنا را به‌عنوان هدیه می‌برند و به‌اصطلاح از خانواده متوفی می‌خواهند که رخت عزا را بیرون آورد که از پَند درآمدن هم گویند، البته تبریک عید گفته نمی‌شود.

انتهای پبام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha