یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی نکوداشت آیت الله محمد علی تسخیری

«شیخ تقریب» شاید بهترین لقبی باشد که می توان برای آیت الله حاج شیخ محمدعلی تسخیری (ره) انتخاب کرد، چرا که در همه عمر برای وحدت امت اسلامی تلاش کرد و با وجود موانع بسیار هیچ وقت دست از اهداف تقریبی برنداشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی با موضوع «زندگی، آراء و اندیشه های‌ مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی تسخیری» امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ با همکاری مشترک مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی به میزبانی سالن تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تهران برگزار شد.

ببینید:

تصاویر | چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی؛ نکوداشت آیت الله تسخیری

در این نشست شخصیت ها و چهره های علمی و تقریبی جهان اسلام به تبیین اندیشه ها آیت الله تسخیری(ره) و نقش برجسته او در وحدت امت اسلامی پرداختند.

مولوی اسحاق مدنی: آیت الله تسخیری صدای وحدت بود

مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی با بیان این که فقدان آیت الله تسخیری واقعا ضایعه بزرگی بود و آزمایشی برای امت اسلام است، گفت: اگر چه مسئله وحدت همیشه حامیان زیادی داشته است، چرا که امت اسلام همیشه از صدر اسلام تاکنون در معرض تهدید دشمنان بوده، اما ایشان جای خاص خود را داشت.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام، ادامه داد: مسلمانان امروز از نظر فکری می دانند که نجات جهان اسلام در وحدت است و این موضوع برای آنها مسجل شده است؛ یکی از دلایل آن هم تلاش آیت الله تسخیری برای وحدت بود.

به گفته مولوی اسحاق مدنی، آیت الله تسخیری با امکانات نظام جمهوری اسلامی، صدای وحدت را به گوش جهانیان رساند؛ علم و دانش او باعث می شد که با هر گروه و حزبی به بحث و گفت‌وگو بپردازد؛ گفت‌وگوی ایشان در مجمع فقه جده از نمونه های آن است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: برتری علمی و تسلط خوب ایشان به زبان عربی و فصاحت و بلاغتش از جمله دلایل موفقیت آیت الله تسخیری در پیشبرد اهداف تقریبی بود و همه علما با دید احترام به او می نگریستند.

مولوی اسحاق مدنی، پشتکار زیاد را از دیگر ویژگی‌های آیت الله تسخیری دانست که با وجود بیماری و کهولت سن هیچ گاه دست از تلاش برای اعتلای امت اسلام برنداشت.

روایت آقای دبیرکل از اقدام ماندگار شیخ تقریب در جده

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی دیگر از سخنرانان چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی بود.

وی، آیت تسخیری را شخصیتی برجسته در عرصه تقریب مذاهب خواند و تصریح کرد: اخلاق نیکو، محور اصلی برای توفیق ایشان در زمینه تقریب بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر قوت و قدرت علمی آیت الله تسخیری، گفت: ایشان عضو مجمع فقهی جده بود و فقه شیعی را با ادله های مستند به عنوان فقه مورد پذیریش برای این مجمع جا انداخت که این بسیار برای ما ارزشمند است.

شهریاری با اشاره به این که امروز نظم نوین جهانی دنیا را دچار تغییراتی کرده است، با طرح سؤال آیا در این شرایط جهان اسلام یک الگوی آرمانی حکومتی دارد؟ ادامه داد: سه الگوی تقریبا پایدار در جهان اسلام شکل گرفته که در رأس اولین الگو ترکیه است؛ دومین الگو سعودی و در رأس سومین الگو نظام ولایت فقیه است؛ که این سه، داعیه دار راهبری جهان اسلام هستند.

به گفته دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ترکیه به دنبال حکومتی لائیک است و مثلا قانونی مثل حجاب نمی تواند در این کشور تصویب شود؛ این دولت، محور خود را بر پایه اقتصاد داشته و موفقیت‌هایی را کسب و نیازهایی را برآورده کرده است،‌ اما بالاخره متوجه شد با راهکارهای اقتصادی نمی تواند ادعای رهبری جهان اسلام را داشته باشد.

شهریاری درباره الگوی دوم رهبری جهان اسلام اظهار کرد: پادشاهی عربستان هم گرچه هزینه های زیادی کرد و آزادی هایی رو ایجاد کرد تا اتهام افراط گرایی را از دوش خود بردارد، اما در ارائه الگوی مناسب به جهان اسلام موفق نبود.

شهریاری درباره الگوی سوم رهبری جهان اسلام گفت: ولایت فقیه، الگوی مناسبی در سطح جهانی است و سربلند و سرفراز اهداف خود را به پیش می برد و توانسته به خوبی با استکبار و اسرائیل مقابله کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر این نکته هم تأکید کرد که باید با هم بنشینیم و همکاری نوینی را در نظم نوین جهانی به نام اتحادیه امت‌های اسلامی شکل دهیم تا روز به روز توفیقات بیشتری به دست آوریم.

پخش پیام های تصویری دو عالم جبهه مقاومت

پخش پیام های تصویری شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و محمد عبدالستار سید وزیر اوقاف سوریه از دیگر برنامه های نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی بود.

تجلیل وزیر اوقاف سوریه از طلایه دار وحدت

به گفته عبدالستار سید وزیر اوقاف سوریه، آیت الله تسخیری از طلایه داران وحدت و دغدغه مندان فلسطین و مسئله مقاومت بود و ایمان راسخ داشت که رسالت اسلام، نجات انسان و برقراری عدالت است.

تمجید شیخ ماهر حمود از آیت الله تسخیری

شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت هم گفت: آیت الله تسخیری بر وحدت و کنار گذاشتن اختلافات به عنوان یک رسالت تاریخی تاکید داشت و در نقاط مختلف جهان به دنبال ایجاد تقریب و وحدت بود.

وی افزود: آیت الله تسخیری زبان عربی را با فصاحت و بلاغت صحبت می کرد که این مسأله در پیشبرد اهدافشان بسیار مؤثر بود؛ ایشان مرتبه شهدا را دارد چون پیوسته در زندگی خود به دنبال شهادت بود. او در واقع نقش مکمل برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران را داشت.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تصریح کرد: آیت الله تسخیری با وجود موانع استکبار هیچ وقت دست از تلاش برای پیشبرد اهداف تقریبی برنداشت و با صداقت و استقامت راه خود را ادامه داد و امیدوارم راه ایشان ادامه یاید.

شیخ جواد خالصی: آیت الله تسخیری بر مباحث علمی تسلط داشت

آیت الله شیخ جواد خالصی از علمای عراقی هم در چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی گفت: ما در این نشست به بخشی از وظیفه خود در برابر برادرانی که پیش از این در راه اسلام فعالیت می کردند، عمل می کنیم.

وی با بیان این که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هدف بزرگ و مقدس وحدت اسلامی را در پیش گرفت، ادامه داد: مجمع تقریب یک گام بزرگ و عملی بود و شخصیت‌های مهمی که می‌توانستند در راه تقریب و وحدت امت اسلامی تأثیرگذار باشند به آن پیوستند.

وی با تاکید بر نقش مهم آیت الله تسخیری در مسیر وحدت، از او به عنوان فردی با اخلاص، مجاهد و اهل عمل نام برد که حتی در زمان بیماری از فعالیت‌های خود دست نمی کشید.

این عالم عراقی تصریح کرد: آیت الله تسخیری پیام آوری ممتاز در میان امت اسلامی بود که از نزدیکی اهل سنت به شیعه دفاع کرد هر چند که در این راه با انتقادات زیادی رو به رو شد.

وی آیت الله تسخیری را فردی صادق و با اخلاص و با بنیه علمی قوی خواند که بر همه مباحث علمی مورد نیاز تسلط داشت و دقتش در قرائت و عمل به آیات قرآن کریم از او یک شخصیت ممتاز ساخته بود.

تمجید دکتر مهدی گلشنی از نیم قرن فعالیت شیخ تقریب

دکتر مهدی گلشنی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف هم از دیگر سخنرانان چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی بود که ضمن قرائت مجدد پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی در گذشت آیت الله تسخیری، اظهار کرد: این پیام بسیار جامع و کامل بود و همه ویژگی های شخصیتی آیت الله تسخیری در این پیام درج شده بود.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه شریف آیت‌الله تسخیری اواخر عمر که در بستر بیماری بود از هیچ یک از کارهای خود کوتاهی نمی‌کرد و هیچ یک از مسافرتهای خارجی برای تبلیغ وحدت جهان اسلام را از دست نمی‌داد.

گلشنی تصریح کرد: آیت الله تسخیری در جهان اسلام وجاهت بسیاری داشتند؛ ایشان در همه کشورهایی که سفر می‌کردند مرکز توجه بود.

به گفته دکتر گلشنی، آیت الله تسخیری نزدیک نیم قرن در زمینه وحدت جهان اسلام فعالیت کرد، به همین دلیل ایشان را طلایه دار تقریب نامیدند، او نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در جامعه مسیحیت هم محبوبیت فراوانی داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: آیت الله تسخیری همت زیاد و تواضع فوق العاده‌ای داشت و کارهایی که در زمینه تقریب مذاهب انجام دادند کم نظیر بود.

وی با بیان اینکه امروز غرب به دنبال این است که جهان اسلام از هم پاشیده شود، اظهار کرد: امروز دشمنان جهان اسلام از هیچ تلاشی برای تفرقه فرو گذار نمی‌کنند، بنابراین مسلمانان باید وحدت خود را حفظ کرده، چرا که عامل موفقیت و مقابله با دسیسه دشمنان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است.

به گفته دکتر گلشنی، الگوی آیت الله تسخیری برای امروز که دشمنان اسلام به دنبال تجزیه امت هستند، الگوی بسیار ارزشمندی است.

روایت رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب از ۳۰ سفر مشترک با آیت الله تسخیری

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب یکی دیگر از سخنرانان چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت بود که آیت الله تسخیری را از برجسته‌ترین شخصیت‌های تقریبی در عصر حاضر خواند و تصریح کرد: چیزهای زیادی از ایشان آموخته ام که در کلمه نمی گنجد؛ ۳۰ بار سفر مشترک با ایشان داشتم که فقط ۸ بار آن به مصر بود.

وی با بیان این که آیت الله تسخیری از معالم بزرگ تقریب است، اخلاق مداری در مسیر تقریب مذاهب را از ویژگی‌های او برشمرد و تصریح کرد: هرگز دروغ نمی گفت و نفاق نداشت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: آیت الله تسخیری بر مبانی طرف گفت‌وگو مسلط بود؛ ما گفت‌وگوهای زیادی با هم داشتیم؛ او از قرآن آداب گفت‌وگو با دیگران را استخراج کرده بود.

نواب، تحمل دیگری، تسلط بر مبانی اهل سنت، تعامل مثبت و سازنده، پیگیر بودن و خستگی ناپذیری در کار را از دیگر ویژگی های آیت‌الله تسخیری عنوان کرد و گفت: آیت الله تسخیری از تکرار رفتن به جلسات و نشستهای تقریبی خسته نمی شد، در پی تفریح نبود و فقط در راستای اهداف پیش می رفت، اندیشه شهید صدر را کاملا دریافت کرده بود، دانش و عمق و بینش فراوانی داشت و نمونه بی بدیل تقریب مذاهب بود.

انتهای پیام

گزارش: علی علیزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha