دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خطیب جمعه قزوین

حوزه/ امام جمعه قزوین گفت: مدیرانی که هر کس به او مراجعه می کند جواب سر بالا می‌دهند، ارباب رجوع را مأیوس و نسبت به مملکت اسلامی بدبین می‌کنند، کار مردم را راه نمی‌اندازند، این‌ها خائنانی هستند که خسارت و زحمت به بار می‌آورند؛ باید خیلی زود برای جابجایی آن‌ها و استفاده از آدم‌های شایسته به جای آنان اقدام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مناسبت‌های پیش رو شهادت حضرت امام صادق(ع) است، آن حضرت یکی از امامانی هستند که بیشترین احادیث را به ما یاد داده‌اند و این احادیث در کتب و منابع معتبر دینی ثبت و ضبط شده است.

وی ادامه داد: در همه زمینه‌ها از آن حضرت احادیثی موجود است، امام صادق (ع) در تفسیر قرآن، سیاست، اخلاق، علوم مختلف، مسائل حقوقی و زمینه‌های دیگر بیانات نورانی دارند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: وظیفه ما این است که کلمات و احادیث آن حضرت را بدانیم، وقتی به پابوسی ائمه(ع) می‌رویم بگوییم ای امام معصوم، ما این چیزها را از شما آموخته‌ایم و در زندگی هم به آن‌ها عمل می‌کنیم و خیر و برکت آن را می‌بینیم، چنین زیارتی زیارت بامعرفتی است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام صادق(ع) نفوذ عجیبی در دل‌های مردم داشتند، «منصور دوانیقی» وقتی متوجه جایگاه و نفوذ امام صادق(ع) شد، خیلی تلاش کرد که «مالک بن انس» یا برخی افراد دیگر را برجسته کند که به مردم بگوید چرا فقط به دنبال امام صادق(ع) می‌روید، ما علمای کمی نداریم، به دنبال فلانی بروید.

وی خاطرنشان کرد: منصور با این کارها می‌خواست نفوذ امام ششم شیعیان(ع) را کاهش دهد و کاری کند امام(ع) به فراموشی سپرده شود، حتی دستور داد مالک بن انس کتابی بنویسد و در سرتاسر کتابش نامی از امام(ع) گفته نشود، این حیله‌ها را به کار بردند اما آن‌هایی که می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند، خودشان به خاموشی، فراموشی، خسارت و نابودی کشیده شدند و ائمه ما خورشید تابان آسمان ارزش‌های متعالی باقی ماندند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: علیرغم اینکه اینقدر تلاش می‌کردند که مالک بن انس را وسیله کنند برای اینکه مردم امام صادق (ع) را به فراموشی بسپارند، اما او درباره امام صادق (ع) گفته هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده، در فکر، خیال، ذهن و قلب هیچ بشری خطور نکرده است که بالاتر از امام صادق (ع) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: امام صادق(ع) در توصیف تقوا فرمودند، «تقوا آن است که آنجا که خدا باید تو را ببیند، ببیند و آنجا که نهی کرده تو را نبیند.» خدا نمی‌خواهد انسان را ظالم، دروغگو و منافق ببیند و اینجا جاهایی است که خدا نمی‌خواهد انسان در آن حضور داشته باشد.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: خدا می‌خواهد انسان در دفاع از مظلوم، مبارزه با فساد، انفاق نسبت به فقرا و مساجد در میدان باشد و اگر حضور داشتیم تقوا و جوانمردی ما اثبات می‌شود.

وی عنوان کرد: امام ششم(ع) فرمودند، خدای متعال خیلی موهبت، خیر و برکت در زندگی یکایک ما قرار داده، اگر شکر این نعمت‌ها را به جای نیاوریم، همین نعمت‌ها وبال می‌شود و لذا بترسیم از اینکه نعمت به نقمت تبدیل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: آن‌ها هم به جای اینکه ناشکری کنند، شکیبایی می‌ورزند و صبر می‌کنند، نتیجه این می‌شود که خدا آن شرایط را به نعمت تبدیل می‌کند، این‌ها درس‌های انسان‌ساز مکتب امام صادق (ع) بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: سالگرد لغو نهایی قانون ننگین کاپیتولاسیون را در پیش داریم، در این قانون ملت را به ذلت کشانده بودند، اما امام خمینی(ره) آمدند در مقابل این قانون غیر انسانی، قانون جنگل و قانونی که حتی در میان گرگ‌ها هم نیست ایستادند و قیام کردند، آمریکایی‌ها چنین قانونی را به مردم ما با توهین تحمیل کرده بودند که هر کاری خواستند در کشور ما بکنند، هر ظلمی بکنند و هر کسی را بکشند، اما کسی حق نداشته باشد به آنها بگوید چرا چنین کردید و بروند در آمریکا محاکمه شوند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: این به معنای توهین به یک ملت و تحقیر ملت است، غیرت و جوانمردی امام راحل تاب نیاورد و فریاد بلند کردند و خدا هم به فریادشان برکت داد و انقلاب اسلامی پیروز شد.

وی افزود: سالگرد لغو امتیاز تنباکو را پیش رو داریم، مرحوم میرزای شیرازی زمانی که دید انگلیسی‌ها آمده‌اند همه سرزمین‌های حاصلخیز این مملکت را به کشت تنباکو اختصاص داده‌اند، یعنی انگلیسی‌ها فرض کردند مردم ایران عوامل آن‌ها هستند، زمین‌های ما هم متعلق به آنهاست، گویا به مردم ما گفتند شما وظیفه دارید برای ما تنباکو بکارید تا ما سود ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: یعنی یک ذلت، توهین و کودتای اقتصادی نابودکننده‌ای را تدارک دیده بودند، میرزای شیرازی وقتی این جریان را دید، در مقابل این قانون غیرانسانی قیام فقهی کرد و فتوا صادر کرد و فرمود از امروز استعمال تنباکو به هر نحو در حکم محاربه با امام زمان(عج) است.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: با همین یک جمله، انبارهای تنباکو و انباشت‌های تنباکویی توسط مردم به آتش کشیده شد، یعنی مردم آمدند از مرجع تقلید خود اطاعت کردند و این اطاعت نتیجه داد، البته نقل می‌کنند مرحوم میرزای شیرازی پس از اینکه این جوانمردی را از مردم دیدند گریه کردند، اطرافیان از ایشان پرسیدند شما که موفق و پیروز شدید چرا ناراحت هستید و گریه می‌کنید؟

وی تصریح کرد: ایشان فرمودند، تاکنون دشمن نفوذ کلام مرجعیت را نمی‌دانست و قدرت مسلمان‌ها را نمی‌فهمید، اما اکنون قدرت ما را فهمید و دیگر دست از سر مردم، مرجعیت و دین بر نمی‌دارد، نگرانی من این است که نقشه‌ها و نیرنگ‌هایی به کار ببرند که مردم را به علما بدبین کنند، در میان مردم اختلاف بیندازند و پایه‌های دین را ضعیف کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است، این شخصیت بزرگوار پایه‌های ادبیات و زبان فارسی را همراه با حماسه دینی، ارزش‌های توحیدی، معرفتی و ولایی و حکمت‌های الهی احیا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۲۷ شمسی اتفاق افتاده است، امیدواریم ایام آخر اقامت این جنایتکاران در سرزمین‌های اشغالی باشد، اخیراً هم جنایت‌هایی مرتکب شده‌اند که آنها را محکوم می‌کنیم، همین الان هم که داریم صحبت می‌کنیم موشک‌های مقاومت اسلامی، حزب‌الله و مردم فلسطین بر سر صهیونیست‌ها می‌بارد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: برای نابودی رژیم صهیونیستی روزشماری می‌کنیم و از خدای متعال هم نابودی نهایی این جرثومه ظلم و فساد را می‌خواهیم.

وی ادامه داد: با ورود و نفوذ اسلام به اندلس، در این سرزمین تمدنی ایجاد شد اما طولی نکشید بساط این تمدن را جمع کردند، بررسی کنیم که چه شد بساط تمدن در اندلس جمع شد؟ همان اتفاقی که در الجزایر افتاد، تعداد بسیاری به شهادت رسیدند برای اینکه استعمار فرانسه را پس بزنند و استقلال پیدا کنند، اما فرانسوی‌ها دوباره توانستند سیطره شوم، نفوذ و ظلم خود را آنجا بگسترانند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: چه اتفاقی در الجزایر افتاد؟ چه اتفاقی در اندلس افتاد؟ هر دو یک جور است، در هر دو کشور، فساد، فحشا، شراب، بی بند و باری و برهنگی را شیوع دادند، برای اینکه راه نفوذ خود را باز کنند و توانستند کار خود را پیش ببرند.

خطیب نماز جمعه قزوین تأکید کرد: کار دیگری که کردند این بود که اختلاف بین مردم انداختند و اعتقادات دینی و سرمایه‌های معنوی مردم را زیر سؤال بردند؛ دیدند جایی که قرآن هست نمی‌توانند بیایند، جایی که نماز هست مردم را از فحشا و منکر باز می‌دارد، بنابراین پایه نماز را زدند، وقتی بی بند و باری را آوردند، خود به خود با دین به ستیز برخاستند.

وی تصریح کرد: نتیجه این شد که الجزایر مجددا زیر سلطه و سیطره فرانسه قرار گرفت، اندلس هم از دست مسلمانان گرفته شد و این خسارت‌های بزرگ به بار آمد. اکنون آنها می‌خواهند همین نقشه‌ها در همه جای جهان اسلام جاری کنند، البته مردم با دقت بیشتر، بصیرت بهتر و آگاهی حواسشان جمع است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: یاد شهدای امنیت و غیرت را گرامی می‌داریم، عزیزانی از نیروی انتظامی که در مرزها به شهادت رسیدند، آن‌هایی که برای نوامیس مردم مثل شهید الداغی به شهادت رسیدند، روحشان با انبیاء و اولیا محشور باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمود اگر نعمتی دارید و شکر آن را به جا نیاورید، این نعمت تبدیل به نقمت و بلا می‌شود، الان در کشور ما اصولا کسانی در پُست‌های کلیدی فعالیت می‌کنند که باتقوا هستند، البته ممکن است یک جا یک نفر هم به سفارش و خیانت نفوذ کرده باشد، مسئولان باید به آنها حواسشان باشد چرا که آنها به مردم لطمه می‌زنند.

وی یادآور شد: مدیرانی که هر کس به او مراجعه می کند جواب سر بالا می‌دهند، ارباب رجوع را مأیوس و نسبت به مملکت اسلامی بدبین می‌کنند، کار مردم را راه نمی‌اندازند، این‌ها خائنانی هستند که خسارت و زحمت به بار می‌آورند؛ باید خیلی زود برای جابجایی آن‌ها و استفاده از آدم‌های شایسته به جای آنان اقدام شود.

وی عنوان کرد: هر کس خلاف کرد، فریاد ما باید بلند باشد و نهی از منکر و مبارزه با فساد جای خود را دارد، اما می‌دانیم دولت سابق در گذشته ۶۲ تن طلا را تاراج کرد و باید برای این کارهایش محاکمه شود، چرا این محاکمه به تأخیر می‌افتد؟

اینکه مسئولان فعلی استان را از گذشتگان ضعیف‌تر بدانیم واقعی و منصفانه نیست

امام جمعه قزوین عنوان کرد: دولتی که دلار را به گونه‌ای مدیریت کرد که آدم‌های نااهل نهایت سوءاستفاده را از دلار ۴۲۰۰ تومانی کردند و کیسه‌های خود را انباشتند، امروز شرایط فرق می‌کند، بنده متأسفم که یک برادری که اصلاً انتظار نداشتیم، نسبت به مسئولان استانی ما سماجت و اصرار دارد که بگوید این‌ها از گذشتگان ضعیف‌تر هستند و تاکنون ضعیف‌تر از اینها نداشته‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: کلام باید بر اساس تقوا باشد، باید دلیلی برای این حرف‌ها داشته باشیم، ما که شاهد دولت‌های مختلفی بوده‌ایم و مسئولان متنوعی آمده و رفته‌اند، این حرف را اصلا واقعی و منصفانه نمی‌دانیم، امیدواریم همه برادران ما، نمایندگان محترم مجلس، مسئولان استانی، مدیران کل و اقشار مختلف مردم بر اساس تقوا صحبت کنند، هم‌افزا باشند، حیثیت و جایگاه استان را در انظار مردم کم نکنیم، گزارش خلاف واقع به مسئولان، وزرا و دولت از استان خود ندهیم، البته اگر یک چیز واقعی هم بود بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد بنده به این نماینده که این حرف را زده عرض کنم خیلی اتفاقات ناهنجار در گذشته رخ داده است، اما چند جا شما با این صلابت، دقت و فریاد بلند صحبت کرده‌اید؟ آیا الان موقع چنین صحبت‌هایی است؟ باید هوای ارزش‌ها و آدم‌های ارزشی را داشته باشیم، در انتقاد هم نباید زبانمان لال باشد، هر کجا نسبت به هر مسئولی حرفی داشتیم آزادانه و با تقوا، انصاف، رعایت شخصیت استانی مردم و حیثیت استانی بیان کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha