یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1087124
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵
امام محله‌ باباکوهی شیراز

حوزه/ امام محله باباکوهی شیراز با ایده ابتکاری خود مبنی بر تشکیل مجمع تعامل ائمه جماعات مساجد محله و همراه کردن آنان توانسته بسیاری از مشکلات محله تبلیغی خود را رفع و رجوع کند.

خبرگزاری حوزه - شیراز/ حجت الاسلام صمد روزبه امام محله‌ باباکوهی شیراز است؛ محله‌ای که از ابتدای نوجوانی تاکنون یعنی حدود ۴۵ سال در آن زیست کرده و در مسجد و حسینیه آن به فعالیت‌های فرهنگی و جهادی می‌پرداخته است.

او پس از تشویق امام جماعت مسجد محله به تحصیل در حوزه علمیه روی می‌آورد و از ابتدای طلبگی نیز در این منطقه فعالیت داشته و حالا خودش امام جماعت مسجد و حسینیه فاطمه الزهرا(س) این محله شده است.

حاج آقا روزبه در کلیه زمینه‌ها اعم از حوزه‌ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، بهداشتی، خدماتی، آموزشی و تعلیمی ورود کرده و با وجود اینکه وسعت مسجد کم است و به لحاظ مکانی در مضیقه قرار دارند، اما ۲۴ نوع فعالیت مختلف را به عنوان امام محله با مشارکت اهالی محل در این منطقه انجام می‌دهد.

راه اندازی مهدکودک و پیش دبستانی، صندوق قرض الحسنه، مرکز نیکوکاری، مدرسه علمیه و فعال کردن پایگاه مقاومت خواهران و برادران بخشی از اقداماتی است که تاکنون انجام داده است که مؤسس کلیه این مجموعه‌ها حاج آقا روزبه بوده و اکنون برای اداره هر کدام افرادی را به عنوان مدیر اجرایی تعیین کرده است.

راه اندازی مهدکودک در مسجد با رویکرد تربیتی

مهدکودک مسجد محله ۴ سالی می‌شود که با نگاه تربیتی توسط این امام محله تأسیس شده است که مربیان آن بدون نگاه مادی و به صورت جهادی به فعالیت در آن می‌پردازند.

در این مهد در کنار تلاشی که برای‌ تربیت کودکان می‌شود، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز اعم از برپایی موکب، سرود و تواشیح انجام می‌شود و کودکان در محافل فرهنگی که در سطح محله برگزار می‌شود، نیز حضور می یابند.

ماهانه یک سری جهیزیه کامل سهم نوعروسان بی‌بضاعت از مسجد محله

رسیدگی به امور نیازمندان محله نیز همواره در دستور کار این امام محله قرار داشته که تشکیل مرکز نیکوکاری مسجد با همین هدف توسط او انجام شده است؛ مرکزی که اکنون حدود ۷۰ خانواده مستضعف تحت حمایت آن قرار دارند و خدمات مختلفی از توزیع بسته معیشتی تا تأمین جهیزیه و هزینه درمان بیماران نیازمند در آن ارائه می‌شود که کلیه اعتبارات لازم برای انجام این امور با مشارکت‌های مردمی فراهم می‌شود.

اکنون با همت مثال زدنی حجت الاسلام روزبه، مسجد فاطمة الزهرا(س) محله باباکوهی شیراز، ماهی یک سری جهیزیه کامل برای نوعروسان کم بضاعت تأمین می‌کند. این مسجد در زمان شیوع کرونا نیز خوش درخشید و محل ارائه خدمات مختلفی به مردم بوده است.

تشکیل مجمع تعامل ائمه جماعات مساجد محله

یکی از اقدامات ارزنده و ابتکاری این امام محله فعال، تشکیل مجمع تعامل ائمه جماعات مساجد همجوار محله بوده است که این مجمع در سال ۹۶ برای انجام عملیات مشترک در سطح محله راه اندازی شده و از ائمه جماعات محله برای تقسیم کار و انجام عملیات‌های مشترک همچون یادواره شهدا و .... دعوت شده است.

اگرچه در ابتدای راه اندازی این مجمع، هیئت امنای مساجد نسبت به انجام این کار جبهه گرفتند و به مخالفت پرداختند، اما ائمه جماعات و فرماندهان بسیج هر ۶ مسجد محله همراه شدند و این مجمع شکل گرفت و اکنون به صورت فصلی جلسه مجمع حول مسائل موجود در محله برگزار می‌شود و بارش فکری صورت می‌گیرد و مشکلات و معضلات محله بررسی و راهکارهای مختلفی برای رفع آن ارائه می‌شود و در نهایت تقسیم کار صورت می‌گیرد و در جلسات بعدی کارهای محول شده به اعضاء ارزیابی می‌شوند.

روشن شدن چراغ فعالیت‌های مساجد راکد محله

این حرکت حجت الاسلام روزبه آن‌ هم در محله‌ای که ۷ فرقه گوناگون در آن فعالیت دارند، مزیت‌های ارزشمندی به همراه داشته است که برجسته ترین کارکرد این شبکه سازی روشن شدن چراغ مساجد راکد محله بود. این طرح در حقیقت قوه محرکی برای یکی دو مسجد راکد محله شد که حالا این مساجد حتی در برخی از امور نسبت به دیگر مساجد محله پیشتاز شده‌اند، ضمن اینکه به تبع اجرای این طرح و اثرات مفید آن، محلات همجوار نیز پای کار آمدند و این رویه را پیش گرفتند و حالا خروجی جلسات محله تبلیغی حاج آقا روزبه، در دیگر محلات شهرستان نیز دنبال می‌شود.

یکی دیگر از کارکردهای مهم تشکیل مجمع تعامل ائمه جماعات محله، به گفته حاج آقا روزبه این بوده که مردم جبهه سازی و همکاری مساجد محله با یکدیگر را می‌بینند و نقطه امیدی برای آنان ایجاد می‌شود، همچنین کاهش هزینه‌ها نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح بوده است.

اکنون جبهه فرهنگی، دفتر امام جمعه و مرکز رسیدگی به امور مساجد و بسیج شهرستان با نظارت بر اجرای این طرح و مشاهده اثرات ارزشمند آن، قول ارائه این طرح ارزنده در سطح کشوری را داده‌اند؛ چرا که این هم افزایی منجر به ثمرات و برکات بسیاری شده و این اتحاد مساجد علاوه بر اینکه منجر به شناسایی ظرفیت‌های محله شد، ظرفیت‌های بالقوه را نیز به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کرده است.

مسجد محله حلقه وصل معتادین با مراکز ترک اعتیاد

امام محله باباکوهی شیراز علاوه بر این در زمینه‌های مختلفی ورود کرده و اقدامات قابل توجهی را انجام داده است؛ یکی از عرصه‌هایی که به آن وارد شده کمک به ترک اعتیاد معتادین است که در این راستا به افراد مبتلا به اعتیاد، خدمات مشاوره‌ در مسجد ارائه می‌دهد و سپس مسجد حلقه وصلی می‌شود بین این افراد و مجموعه‌هایی که در زمینه ترک اعتیاد فعالیت دارند تا زمینه نجات آنان از دام این بلای خانمان سوز فراهم شود.

اعضای مسجد تبلیغی حاج آقا روزبه، اکنون خواستار فراهم شدن بستری مناسب برای انعکاس اخبارشان هستند تا با نشر ایده‌های خود و در میان گذاشتن آن با دیگر محلات شهرستان، گامی بلند در جهت امید آفرینی و باور به توانایی‌ها با شناسایی مناسب ظرفیت‌های موجود بردارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    در خصوص مطالب نوشته شده اغراق شده لطفا واقعیت ها رو بنویسید