جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ جلسه مدیر و معاونین مرکز مدیریت حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد با حضور آیت‌الله اعرافی

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: در ارتباط با حوزه و نیرو باید اولا به گونه‌ای نیرو تربیت کنیم که برای آینده، شاکله حوزه را به دوش بگیرند و برای تدریس، اداره و پرورش حوزه در آینده نخبه‌پروری کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه روز پنج شنبه، در نشست با مدیر و معاونین حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام شده در دوره مدیریت حجت الاسلام والمسلمین پناهی، اظهار داشت: نباید کمیت جلوی فعالیت را بگیرد، بلکه باید کیفیت را مدنظر قرار داد.

وی گفت: یک جمع منسجم پای کار نباید به کمیت نگاه کند، بلکه با کار کیفی می‌توان حوزه‌ای شکل بگیرد که همه فرهنگ را اداره کند و با اهداف و همت بلند بر همه مشکلات فایق آید.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه با تدبیر می‌توانیم کارها را به خوبی پیش‌ ببریم، یادآور شد: روحانیت سرمایه‌ای دارد که فقط باید علم و صداقت از خود نشان دهد، اگر روحانیت حکمت، علم، دانش و خرد را به کار گیرد، حتی کسانی که با وی مخالف هستند نیز با ایشان همراه می‌شوند.

وی بیان کرد: اگرچه جمع‌مان به اندازه دانشگاه‌ها نیست اما روحانیت باید به کیفیت اصالت ببخشد و اساتیدی تربیت کند که حتی اساتید دانشگاه نیز از نظر علمی به آنها نیازمندی داشته باشند، کیفیت، محتوا، عمق همراه با یک همت بلند در میان حوزویان دست به دست دهند تا اهداف به خوبی محقق شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: انسان‌ها نقش اول را در امورات اجرا می‌کنند و سایر امکانات، زیرساخت و وسائل در پی آن، سایر نقش‌ها را ایفا می‌کنند، انسان باید قدرت تفکر و مدیریت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مدیر کسی است که هم علم دارد و هم ظرفیت و می‌تواند نیروی انسانی را برای انجام‌ امورات بسیج کند، گفت: باید این ویژگی‌ها را در خود تقویت کنیم، ما ظرفیت‌ها و نیروهای خوبی داریم که باید برای به فعلیت رساندن آنها تلاش کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه برای انجام کارهای بزرگ دانش، علم، همت بلند، تلاش، آگاهی و عزم و اراده را به کار بگیریم، اظهار کرد: وقتی تربیت جامع محقق خواهد شد که شما یک گروه منسجم هم‌افزا باشید، بنابراین با دیگران در تعامل باشیم و دست‌ها در دست هم یک شبکه منسجم و فعال به صورت زنجیروار ایجاد کنیم و تهذیب را در مسائل آموزشی، پژوهشی و علمی به کار بگیریم.

وی با تأکید بر اهمیت کادرسازی و کادرپروری است،خاطرنشان کرد: ضروری است تا به نحوی نفرات را وارد کار کنیم اگر خودمان نباشیم، امورات به خوبی انجام شود، اساتید و طلاب باید به شکل هرمی نیرو پروری را برای مناسبات مختلف مدنظر قرار دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه، بیان کرد: نکته دیگر این است که ما در ارتباط با حوزه و نیرو باید اولا به گونه‌ای نیرو تربیت کنیم که برای آینده، شاکله حوزه را به دوش بگیرند و برای تدریس، اداره و پرورش حوزه در آینده نخبه‌پروری کنند.

وی به تشریح دیگر وظایف موجود پرداخت و گفت: حوزه به عنوان خدمتگذار جامعه باید برای مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه کادرسازی کند، این دو گاهی افراط تفریط می‌شوند که باید نگاه جامع داشته باشیم تا برای محراب، مسجد، قضا، مدرسه، نیروهای مسلح و همه اینها نیروهای شایسته تربیت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه از این مجموعه انتظار می‌رود نسبت به منظومه طرح‌هایی که مدیریت تولید می‌کند، آگاه باشند و اطلاع‌رسانی قوی داشته باشند، یادآور شد: مجموعه حوزه در هر استانی باید دنبال کننده کارها و امورات باشند و اگر قصوراتی مشاهده شد، اعلام شود تا پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: آگاهی نسبت به مجموعه طرح‌ها باید یک فرهنگ شود و مشکلاتی که ممکن است در برنامه پنج‌ساله وجود داشته باشد، مطرح و سپس با همکاری هم آنها را اصلاح کنیم، رویکردها نیز منطبق بر برنامه پنج‌ساله باشد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: نکته دیگر تعامل میان دستگاه‌های حوزوی و دستگاه‌های تبلیغی در استان است که نباید این دستگاه‌ها از هم جدا باشند، بلکه باید تعامل و هم‌افزایی لازم در این زمینه وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: نکته دیگر مربوط به طرح‌های تبلیغی است که می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند و در این زمینه چندین و چند طرح بزرگ داریم که پایه ‌ریزی شده و در حال اجرا هستند، در طرح امین و هجرت برای نظارت و اجرای آنها بودجه‌هایی در نظر گرفته شده، اما این طرح‌ها باید با مهارت علمی و هم‌افزایی لازم صورت بگیرند که مهم‌ترین کار در این طرح‌ها، این است که دانش‌آموز را در مسیر درست زندگی قرار دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه بخش آموزش و پژوهش برای طرح‌های تبلیغی، دانش‌افزایی لازم را داشته باشد، اظهار کرد: این طرح‌ها به خیز بالاتری نیازمند دارد، ضمن اینکه تلاش‌هایی برای در اختیار قرار دادن بیشتر امکانات در این طرح‌ها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: شناسایی نخبگان نیز ضروری است تا صورت گیرد، مباحث تعلیم و تربیت خیلی مهم است و اصل موضوع نیز به اساتید برمی‌گردد که با تهذیب نفس خود نقش‌آفرینی کنند.

پایان پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha