سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مروارید

حوزه/ عضو جامعه نخبگانی حوزه علمیه خراسان، طلبه حائز رتبه در جشنواره البرز گفت: طلاب به روحیه پژوهشگری توجه کنند و روح خود را در فضای پژوهش بالنده کنند.

حجت الاسلام محمد مروارید دانش‌پژوه و عضو جامعه نخبگانی حوزه علمیه خراسان، که امسال در جشنواره بنیاد البر، حائز رتبه شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، با بیان اینکه سال ۱۳۸۵ وارد حوزه علمیه مشهد شده و از سال ۱۳۹۰ نیز در دروس خارج فقه و اصول شرکت داشته، اظهار داشت: دو سال از دروس خارج قم استفاده نمودم و بقیه دروس خارج را هم در مشهد گذراندم، در این مدت از درس‌های اساتیدی همچون مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله مهدی شب زنده دار در قم و همچنین حضرات آیات اشرفی شاهرودی، شیخ مهدی مروارید و شیخ محمد مروارید در مشهد استفاده نمودم.

وی با بیان اینکه بعد از اتمام سطح سه و تدوین پایان نامه، وارد رشته حقوق جزا و جرم شناسی در مقطع دکتری در دانشگاه علوم اسلامی رضوی شدم، گفت: از سال ۱۳۹۰ تا اکنون در مدارس مختلف در حوزه علمیه خراسان تدریس داشتم و در سال جاری نیز کفایه را در مدرسه علمیه سعادت، رجال در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی(ره) و قواعد فقه جزا در دانشگاه شهید مطهری تدریس می‌کنم.

طلبه حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به چاپ کتاب «جهاد ابتدایی در سنت و سیره نبوی» از سوی انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، خاطرنشان کرد: همچنین کتابی در قالب ترجمه عربی به فارسی تحت عنوان «جامعه اسلامی در اندیشه و آثار شهید آیت الله سید محمد باقر صدر» به چاپ رسانده‌ام، این کتاب، ترجمه کتاب «مجتمعنا» نوشته آیت الله سید منذر حکیم است که از سوی انتشارات نسیم رضوان به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام مروارید، ضمن اشاره به تألیف و ارایه چندین مقاله علمی پژوهشی در عرصه فقه، خاطرنشان کرد: مقالات دیگری نیز در نشریات علمی تخصصی در زمینه علوم حدیث منتشر شده و مقالاتی هم در عرصه حقوق جزا دارم که آماده چاپ می‌باشند.

وی مهمترین فایده حضور در جشنواره‌های علمی پژوهشی را ارتباط و تعامل با دیگر پژوهشگران در سطح ملی عنوان کرد و گفت: این شناخت، ارتباط و تعامل، مهمترین فایده این جشنواره‌هاست و هدف من نیز همین تحقق ارتباط و تعامل در پرتو رسالات طلبگی خویش از جمله رسیدن به چشم انداز دین و خدمت به اهداف الهی بود.

حجت الاسلام مروارید، با بیان اینکه چشم انداز و دورنمای یک طلبه خدمت به اهداف دین است و برای این منظور می‌بایست در فضاهای ملی و بین المللی ظهور و بروز داشته باشد، اظهار کرد: علمی که در سینه و کُنج حجره باشد، همانجا بماند و بیرون نرود، نمی‌تواند برای جامعه کاربردی باشد و می‌بایست طلاب حوزه علمیه خراسان در محافل علمی ظهور و بروز داشته باشند و با جامعه علمی ارتباط بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه طلبه در فضای پژوهشی باید تنفس کند، گفت: شروع روحیه پژوهشگری بنده نیزسوالات و پرسش‌هایی بود که حول خود دیده‌ام، افرادی را دیدم که برای پاسخ به سوالات علمی خود، تلاش فراوان می‌کنند و وقت می‌گذارند، این فضا، طلبه را به وجد می‌آورد.

عضو جامعه نخبگانی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه اگر طلبه سوال و مساله نداشته باشد و سوالات برای او تبدیل به دغدغه نشود، کمتر می‌تواند در عرصه پژوهش موفق باشد و بدرخشد، یادآور شد: دغدغه شدن یک سؤال علمی، زمینه ساز خلق روحیه پژوهشگری است و در مرحله بعد نیز اگر طلبه‌ای سوالات برای او دغدغه شده باشد، اما افرادی را برای یافتن پاسخ نمی‌یابد، تلاش می‌کند تا از آنان الگو بگیرد، باز هم روحیه پژوهش در طلبه شکل نمی‌گیرد.

حجت الاسلام مروارید، خطاب به طلاب علاقمند ورود به عرصه‌های پژوهشی، خاطرنشان کرد: طلاب به چهار نکته توجه نمایند، اول به روحیه پژوهشگری توجه کنند و خود را در فضای پژوهش قرار دهند، دوم، علم و دانش را با تحصیل دقیق و عمیق در دروس متداول حوزه کسب کنند و پژوهش را در تحصیل دروس متداول، تزریق کنند، سوم، مهارت‌های پژوهش را در دو مرحله تئوری و عملی کسب کنند و مقاله‌نویسی و تألیف را به هر بهانه‌ای شروع کنند و چهارم پژوهش را به‌صورت تخصصی ادامه دهند، یعنی یک پروژه مشخص در یکی از رشته‌های علوم دینی برای خود انتخاب کنند، نه اینکه در هر زمینه‌ای دنبال مقاله‌نویسی باشند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha