پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اولین نشست علمی میز جمعیت مدرسه راهبری علم و عمل، با موضوع «جوانی و حمایت از خانواده» با حضور امیر حسین بانکی پور نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان حوزه خانواده و جمعیت در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حوزه/ رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس گفت: در جامعه‌ای هستیم که تا ۲۰ سال آینده یک سوم آن سالمند هستند و تمام مشکلات در این موضوع خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، امیرحسین بانکی‌پور صبح امروز در همایش روز ملی جمعیت که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ادبیات مورد استفاده برای مردم باید متفاوت از مسئولین باشد.

وی ادامه داد: برای گفتمان جمعیتی با مردم باید از کلید واژه‌هایی مانند آسیب‌های تک فرزندی، تجربیات تلخ تک فرزندی، عدم تربیت مناسب در تک فرزندی و ... استفاده شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس افزود: ولی ادبیات مورد استفاده برای مسئولین، نخبگان و تصمیم‌سازان باید به گونه‌ای باشد تا این افراد به عمق فاجعه پی ببرند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه موضوع بحران جمعیت هنوز آن‌گونه که باید جدی گرفته نشده است، مطرح کرد: در بحث کنترل جمعیت شاهد پای کار آمدن اقشار و گروه‌های مختلف بودیم ولی در موضوع فرزندآوری چنین اتفاقی را شاهد نیستیم.

بانکی‌پور با بیان اینکه بیش از دو میلیون خانم مجرد بالای ۳۰ سال داریم که تا ۵ سال آینده از دایره فرزندآوری عبور خواهند کرد، عنوان کرد: همچنین دهه شصتی‌ها نیز از دوره فرزندآوری درحال عبور کردن هستند.

وی با اشاره به اینکه بحث اصلی ما هرم سنی جمعیت است، خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای هستیم که تا ۲۰ سال آینده یک سوم آن سالمند هستند و تمام مشکلات در این موضوع خلاصه می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس با بیان اینکه اقدامات نسبتا خوبی نیز در حوزه فرزندآوری انجام شده است، تصریح کرد: ازجمله این اقدامات می‌توان به دو برابر شدن حق اولاد و تاهل در قانون حقوق و دستمزد، رسیدن صد هزار خودرو به مادران و ... اشاره کرد.

وی اضافه کرد: سال گذشته با تمام سنگ‌اندازی بانک‌ها به ۸۰ درصد متقاضیان وام فرزندآوری پرداخت شد.

بانکی‌پور با اشاره به اینکه تحقق این اتفاقات در راستای فشارها و جلسات متعدد بوده است، یادآور شد: هنوز متأسفانه این اتفاقات در راستای احساس تکلیف رقم نمی‌خورد و اگر فشارها برداشته شود مجدد به نقطه نخست بازخواهیم گشت.

وی با بیان اینکه بحران جمعیت با بحران‌های دیگر قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: تاکنون تنها ۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت اجرا شده و همچنین در بحث فعالیت‌های فرهنگی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس ادامه داد: برای حل بحران جمعیت باید همه پای کار بیاییم و باتوجه به اینکه فرصت باقی‌مانده محدود است نباید درگیر آزمون و خطا شویم.

وی افزود: در حوزه فرزندآوری ۲۱ مانع وجود داشت که باید تماما باهم رفع می‌شد به همین دلیل است که قانون جوانی جمعیت وسیع نگارش شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha