پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
جنگ اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

باد ابر رادیواکتیو را به اروپا فرستاد

دبیر شورای امنیت روسیه عنوان داشت، انفجار یک انبار گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده در اوکراین یک ابرِ رادیواکتیو ایجاد کرده که به سمت غرب اروپا در حرکت است.نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفت انفجار انبار گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده تانک که انگلیس برای استفاده در تانک‌های چلنجر به اوکراین فرستاده، موجب ایجاد ابری از مواد رادیواکتیو شده که با جریان باد به سمت غرب اروپا در حرکت است. این مقام ارشد روسیه همچنین گفت که آمریکا متحدانش را فریب می‌دهد که به اوکراین «کمک» کنند، اما این کمک‌ها در نهایت به ضرر کشورهای کمک‌کننده تمام می‌شود. پاتروشف گفت: آن‌ها (آمریکایی‌ها) اینطور به اوکراین «کمک» می‌کنند؛ به توابع خود فشار می‌آورند تا (به اوکراین) اورانیوم ضعیف‌شده بفرستند. او همچنین مدعی شد که در لهستان افزایش تشعشعات رادیواکتیو ثبت شده، اما مقامات لهستان این مسئله را تکذیب کردند. گزارش‌های تاییدنشده‌ای از حمله هفته گذشته روسیه به یک انبار مهمات در اوکراین منتشر شده که ادعا می‌کنند این انبارها حاوی گلوله‌های تانک اورانیوم ضعیف‌شده انگلیسی بودند. روسیه پیشتر هشدار داده بود که بر اساس تحقیقات انجام شده در صربستان و عراق – که نخستین موارد استفاده از این گلوله‌ها توسط نیروهای آمریکا و ناتو بودند - استفاده از این گلوله‌ها می‌تواند تاثیری بلندمدت بر محیط زیست و سلامت جمعی داشته باشد. اما لندن وجود چنین تهدیدی را تکذیب کرد. چندی پیش جیمز هیپی، وزیر دولت انگلیس در امور نیروهای مسلح اعلام کرد که این کشور ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را آغاز کرده و از آن بدتر اینکه هیچ نظارتی بر نحوه استفاده اوکراین از این تسلیحات نخواهد داشت. این مقام همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از پایان جنگ، دولت انگلیس باید در پاکسازی این مهمات اورانیوم ضعیف‌شده کمک کند، گفت که «هیچ مسئولیتی» متوجه انگلیس نیست. اورانیوم ضعیف‌شده در واقع محصول جانبی یا فرعی غنی‌سازی اورانیوم بوده و به نوعی زباله هسته‌ای محسوب می‌شود که به دلیل سختی و چگالی بالایی که دارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای فلز تنگستن باشد؛ فلزی که عمدتا در ساخت گلوله‌های تانک استفاده می‌شود. سختی بالای اورانیوم ضعیف‌شده باعث شده تا مهمات ساخته شده از این فلز نسبت به مهمات متعارف ساخته‌شده از دیگر فلزها از جمله تنگستن، قدرت تخریب بیشتری داشته باشند و این مسئله موجب این شد که برای نخستین بار نظامیان انگلیس و آمریکا در جنگ خلیج فارس و حمله به عراق، از مهمات اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کنند.

منبع: ایسنا

الکس اعدام شد

شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ شهروز سخنوری معروف به الکس به جرم قاچاق انسان به قصد فحشا به دار مجازات آویخته شد. ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ بود که گزارشی به دادسرای جرایم امنیت اخلاقی ارسال و در آن عنوان شد در بررسی‌های اطلاعاتی محرز شده فردی به هویت «سارا جرف دریس‌زاده» با در اختیار داشتن تعدادی از زنان و دختران در کشور امارات مبادرت به تشکیل یک شبکه فساد کرده که با بررسی‌های صورت گرفته محرز شده نامبرده یک شاخه از شبکه بین المللی قاچاق زنان و دختران شهروز سخنوری معروف به الکس است که به عنوان مدیر ارشد این شبکه تحت نظر و هدایت الکس در دوبی فعالیت می‌کند. با دستگیری سارا جرف دریس زاده، شبکه گسترده‌ای که زنان و دختران روسپی را از شهرهای مختلف کشور سازمان‌دهی و مبادرت به قاچاق آن‌ها به چندین کشور منطقه می‌کرد زیر نظر گرفته شده و ضربه تاثیرگذاری به شبکه وارد شد در اقدام صورت گرفته تعدادی از زنان و دختران فعال در این شبکه شناسایی و تحویل مقام قضایی شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران برای تامین حقابه مهلت گذاشت

سرپرست سفارت ایران در افغانستان در خصوص حق‌آبه ایران از رود هیرمند گفت در صورتی که در سد کجکی آبی وجود داشته باشد و طالبان از دادن آن ممانعت کنند باید پاسخگوی ندادن آب باشند. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در افغانستان در خصوص حق‌آبه ایران از رود هیرمند و رایزنی‌ها با مقامات طالبان گفت: اگر طالبان به آنچه که می‌گویند که باید در چارچوب معاهده آب بدهند و آبی وجود داشته باشد و ندهند باید پاسخگوی ندادن آن آب باشند. کاظمی قمی با اشاره به مهلت یک ماهه طالبان برای رها سازی حقابه ایران از هیرمندگفت مقامات طالبان می‌دانند که اگر بخواهند در آن کشور یک حکومت با ثبات قوی که دربردارنده همه‌ نمایندگان مردم باشد و این کشور به سمت ساخت، ثبات و استقلال و شکوفایی پیش برود باید یک تعامل سازنده‌ای را با همسایگان داشته باشند. وی در خصوص گفته‌های مقامات طالبان گفت: در سال گذشته بر خلاف آنچه که مقامات طالبان گفتند، این آب به دلیل شرایط سد و اینکه کارشناسانشان آنگونه که گفتند که این مسئله را حل می‌کنیم و نکردند، نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب آب به درگرزره رفت. بعد از آن مقامات طالبان گفتند که این اشتباه دیگر اتفاق نخواهد افتاد. کاظمی قمی افزود: مقامات فنی طالبان می‌گویند در مرور زمان میزان ذخیره سد حدود ۶۰ درصد رسوبات گرفته است. یعنی ظرفیت این سد حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب بوده که اگر این آب جاری می‌شد سهم حق‌آبه ایران می‌آمد. الان ادعا این است که ۶۰ درصد رسوبات دارد. این را کارشناس فنی ما باید ببیند. کاظمی قمی درباره تحریم اقتصادی طالبان برای تامین حقاله هیرمند گفت این اقدام باعث افزایش چند برابری آوارگان و مهاجرین به ایران، گسترش مواد مخدر و قاچاق به ایران، از دست دادن بازار اقتصادی و فضا دادن به تروریستم که از فقر استفاده بکند خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

باخموت به دست روس ها افتاد

فرماندهی نیروهای ارتش خصوصی روسیه موسوم به واگنر از کنترل کامل بر شهر باخموت خبر داد. «یوگنی پریگوژین» فرمانده ارتش خصوصی واگنر اعلام کرد که کنترل کامل شهر باخموت به دست نیروهای واگنر افتاد. فرمانده ارتش واگنر یادآور شد که کنترل کامل بر شهر باخموت ۲۲۴ روز زمان برد. پریگوژین در عین حال تاکید کرد که برخلاف گفته‌های سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نیروهای واگنر در باخموت به تنهایی جنگیدند. فرمانده واگنر افزود: نیروهای ما از پنجشنبه آینده ترک باخموت را آغاز می‌کنند و شهر را به ارتش روسیه تحویل می‌دهیم. از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، شهر باخموت در منطقه دونتسک، یکی از اهداف اصلی نیروهای روسیه بوده و به کانون درگیری‌ها بدل شده است. کنترل باخموت در حالی به دست نیروهای وابسته به روسیه افتاد که سران گروه هفت در هیروشیما ژاپن در تدارک کمک‌های نظامی جدید برای اوکراین هستند.

منبع: مهر

نماد مقاومت و پیروزی ملت ایران ثبت شد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت با گرامیداشت سوم خرداد مصادف با سالروز فتح خرمشهر، گفت: آزادسازی خرمشهر به عنوان نماد مقاومت، ایثار و پیروزی ملت ایران ثبت شد.هادی رمضانی در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورا اظهار کرد: اسلام در زمانی جوانه زد که مردم آن دوران ارزشی برای جایگاه زن و دختر قائل نبودند و با تلاش‌های فرهنگی پیامبر گرامی اسلام (ص) نگاه جامعه به زنان و دختران اصلاح شد. وی با اشاره به جایگاه و منزلت دختران در جامعه افزود: خانه‌ای که در آن دختر باشد هر روز ۱۲ برکت از آسمان بر آن خانه نازل می‌شود و رفت و آمد ملائکه از آن خانه قطع نمی‌شود. نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت با گرامیداشت سوم خرداد مصادف با سالروز فتح خرمشهر بیان کرد: خرمشهر پس از ۵۷۸ رو اشغال در سوم خرداد ۱۳۶۱ آزاد شد و عراق با از دست دادن خرمشهر تکیه گاه خود را برای مذاکرات از دست داد. رمضانی ادامه داد: آزادسازی خرمشهر به عنوان نماد مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم ایران اسلامی ثبت شد و این روز را به تمامی ملت بزرگ ایران اسلامی بالاخص یادگاران هشت سال دفاع مقدس تبریک و تهنیت می گویم. وی با اشاره تلاش‌های دشمن در ضربه زدن به نظام اسلامی افزود: دشمنان قسم خورده ایران اسلامی بدانند که فرزندان ایران اسلامی به دشمنان اجازه کوچک‌ترین تعرضی را نسبت به آب و خاک ایران اسلامی نخواهند داد.

منبع: مهر

دلار ثابت ماند

قیمت هر دلار آمریکا شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان و نرخ حواله دلار نیز با نرخ ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان معامله شد.بر پایه داد و ستد بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان و قیمت حواله دلار به ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان رسید. همچنین بهای هر اسکناس یورو ۴۵ هزار و ۸۱۹ تومان و بهای حواله یورو ۴۱ هزار و ۶۵۴ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان کشف شد.

منبع: ایرنا

سودان آماده آتش بس ده روزه شد

منابع خبری با اشاره به اوضاع نگران کننده بحران سودان از احتمال آتش بس جدید در این کشور خبر دادند.ائتلاف «نیروهای آزادی و تغییر» در سودان اعلام کرد که احتمالا امروز توافق آتش بس جدیدی میان نیروهای درگیر در سودان اعلام شود. "شریف محمد عثمان"، سخنگوی این ائتلاف اعلام کرد که توافق جدید نتیجه مذاکرات موجود در جده با نظارت عربستان و آمریکا است و این آتش بس ده روز خواهد بود. وی اعلام کرد که این آتش بس در راستای پخش کمک های انسان دوستانه و محافظت از مراکز پزشکی، آب و برق در مناطق آسیب دیده سودان می باشد. سخنگوی این ائتلاف تاکید کرد که آتش بس جدید سه مرحله را شامل می شود؛ تثبیت آتش بس، ایجاد ساز ‌و کارهای جدید و مرحله سوم آغاز روند سیاسی برای حل بحران. وی در ادامه خواستار فشار کشورهای عربی و اتحادیه عرب بر طرف های درگیر در سودان برای پایبندی به آتش بس شد و گفت که کشورهای عربی متعددی با ائتلاف آزادی و تغییر در تماس هستند. از سوی دیگر، نیروهای پشتیبانی سریع سودان که یک طرف درگیری است از بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در جده استقبال کرد. در بیانیه نیروهای پشتیبانی سریع آمده است که از حمایت و همبستگی برادران عرب در این شرایط سخت سودان تقدیر و تشکر می کنیم. همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند که سازمان ملل تاکنون ۲۲ میلیون دلار به شهروندان سودانی که از ابتدای درگیری ها در اواسط آوریل از این کشور فرار کرده و به کشورهای همجوار پناه برده اند، کمک کرده است. سازمان ملل اعلام کرده است که تا کنون به ۲۵۰ شهروند سودانی که به آفریقای میانه، چاد، مصر و سودان جنوبی فرار کرده اند، کمک کرده است. سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه) اعلام کرد که طی یک ماه درگیری‌های مسلحانه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، دست‌کم ۷۰۵ نفر در این کشور کشته و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ نفر هم زخمی شده اند. سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که براساس آمار وزارت بهداشت فدرال سودان از آغاز درگیری‌ها در این کشور تا تاریخ ۱۶ ماه می (سه روز پیش) ۵ هزار و ۲۸۷ نفر زخمی و ۷۰۵ نفر نیز کشته شده‌اند. این آمار حکایت از آن دارد که در خارطوم پایتخت سودان ۳ هزار و ۲۵۴ نفر در جریان این درگیری‌ها زخمی و ۲۰۳ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که این سازمان ۳۴ حمله به مراکز درمانی در داخل سودان را به ثبت رسانده است. روز گذشته نیز خبری درباره عزل فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع «محمد حمدان دقلو» ملقب به حمیدتی از شورای حاکمیتی سودان منتشر شد که بر اساس آن رئیس شورای ریاستی سودان، وی را از سمت معاونت این شورا برکنار کرد. هفته گذشته ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع توافق کردند از هرگونه حمله‌ای که ممکن است منجر به تلفات غیرنظامیان شود خودداری کنند. دو طرف همچنین توافق کردند که به همه غیرنظامیان سودان اجازه دهند مناطق جنگی را ترک و متعهد شدند از کارکنان پزشکی و موسسات عمومی در این کشور محافظت کنند. درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد. با وجود برقراری هفت دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها پراکنده همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

رزمایش شیر آفریقایی برگزار شد

منابع خبری از برگزاری رزمایش مشترک نظامی موسوم به «شیر آفریقایی ۲۰۲۳» با حضور نیروهای نظامی تونس و نیروهای آمریکایی در آفریقا خبر دادند. رزمایش نظامی «شیر آفریقایی ۲۰۲۳» با حضور نیروهای نظامی تونس و نیروهای آمریکایی در شمال شرق این کشور از روز سه‌شنبه آغاز شده است. بر اساس این گزارش، این رزمایش که در پایگاه نظامی بوفیشا در شهر نابل در شمال شرق تونس در حال برگزاری است تا ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) ادامه خواهد داشت. مدیر آموزش طرف تونسی این رزمایش به تشریح سطح همکاری‌های نظامی تونس و آمریکا پرداخت و گفت: رزمایش مشترک شیر آفریقا ثابت کرده است که در بهبود توانایی‌های عملیاتی ارتش تونس بسیار مفید است. وی همچنین گفت که این رزمایش فرصت مهمی برای کسب تجربیات از طریق تبادل تجربیات در زمینه برنامه ریزی عملیاتی، اطلاعات تاکتیکی، مهندسی نظامی، چتربازی، امنیت سایبری و پشتیبانی بهداشتی است. مدیر رزمایش طرف آمریکایی نیز بر حمایت مستمر کشورش از ارتش تونس و آمادگی این کشور برای توسعه سطح این همکاری‌ها از طریق افزایش تمرین‌های نظامی مشترک تاکید کرد و در این خصوص یادآور شد: اهمیت رزمایش شیر آفریقایی در حمایت از توان نظامی دو طرف و همچنین نقش موثر ارتش تونس در حفظ امنیت و ثبات منطقه است. در حاشیه این رزمایش، دوره‌های آموزشی و دروس تئوری و کاربردی در چندین رشته تخصصی از جمله مهندسی نظامی، امنیت سایبری، امور حقوقی و روابط عمومی با حضور پرسنل نیروهای نظامی برخی از کشورهای آفریقایی برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

هواشناسی هشدار وقوع سیل داد

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال وقوع سیل در ۵ استان و احتمال آبگرفتگی معابر در ۶ استان هشدار داد.سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از گسترش و تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید دربعضی ساعات احتمال گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، کاهش نسبی دما خبر داد. این وضعیت جوی از عصر شنبه تا اواخر وقت یک‌شنبه(۳۰ تا ۳۱ اردیبهشت) در تهران، البرز، قزوین، مرکزی و دامنه و ارتفاعات گیلان مورد انتظار است. براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ وجود دارد. این سازمان برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند. همچنین این سازمان با صدور هشدار زردرنگ نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی، ناپایداری‌های محلی و نفوذ سامانه بارشی جدید، رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک و کاهش نسبی دما هشدار داد. این وضعیت جوی در روز دوشنبه (۱ خرداد) در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، نیمه شمالی و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و روز سه‌شنبه(۲ خرداد) در نیمه شمالی خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی رخ خواهد داد. براثر این مخاطرات احتمال آبگرفتگی معابربه شکل محدود، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد مه و کاهش دید وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را لازم می‌داند.

منبع: ایسنا

ایران زیردریایی اتمی آمریکا را تسلیم کرد

فرمانده نیروی دریایی گفت: زیردریایی فاتح نیروی دریایی که تولید صد در صد ایرانی است اخیرا با اقتدار تمام زیردریایی اتمی آمریکا را مجبور کرد به سطح آب بیاید و در دید رس نیرو های ایرانی قرار داد.امیر ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در برنامه جمعه شب بیکرانه میهمان داریوش ارجمند بود با اشاره به سابقه تاریخ و ابتکارات ایران در دریانوردی گفت: با وجود سابقه درخشان ایرانیان در دریا در نظامی گری و تجارت در قرن های اخیر با حضور استعمار این قدرت از دست رفت و تا پیش از انقلاب هم به خاطر نرسیدن خرید های تسلیحاتی و عدم آموزش قدرت چندانی در دریا به دست نیامد. وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب تا جنگ هم این وضعیت عدم اقتدار وجود داشت اما با شروع جنگ قرارگاهی در نیروی دریایی تشکیل شد و خلیج فارس از تنگه هرمز منطقه جنگی اعلام شد و نقطه اوج این مقطع عملیات قهرمانانه ناوچه پیکان و تکاوران نیرو در قطع شاهراه حیاتی دشمن در سکو های البکر و الامیه بود و بیش از دوسوم نیروی دریایی دشمن از بین رفت که تا امروز احیا نشده است. وی با اشاره به تاسیس دانشگاه علوم دریایی امام خمینی در نوشهر به دستور امام خمینی و آسیب دیدگی ناو سبلان در مواجهه مستقیم با ارتش جنایتکار آمریکا تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا در بازدید از فرایند بازسازی ناوچه سبلان فرمانی را ابلاغ کردند و گفتند «میتوانید بروید نویش را بسازید که قابلیت حمل هلی کوپتر هم داشته باشد» و در نتیجه این فرمان بعد از بازسازی سبلان ساخت ناوشکن جماران آغاز شد. فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش ادامه داد:‌ در همین زمان یکی از همسایگان، ما را به یک رزمایش دریایی دعوت کرد با اینکه می دانست ما در دریای خزر نیرویی نداریم. بنا بر این شد که از خلیج فارس و در نهایت از طریق آبراه ولگا نیروهای به این رزمایش برسند که در نهایت در میانه راه مانع این اعزام شدند. رهبر معظم انقلاب به ما گفتند که اگر غیرت دارید بروید و در شمال ناو بسازید و خدا را شکر این واحد به نیروهای شمال الحاق پیدا کرد. وی با روایت مسیر رشد توان فنی نیروی دریایی با کمک ارکان کشور به بازسازی زیردریایی های سنگین در کشور اشاره کرد و ثمره آن را تولید زیر دریایی های سبک و متوسط در کشور اعلام کرد و افزود: زیردریایی فاتح نیروی دریایی که تولید صد در صد ایرانی است اخیرا با اقتدار تمام زیردریایی اتمی آمریکا را مجبور کرد به سطح آب بیاید و در دید رس نیرو های ایرانی قرار داد. وی افزود:‌ زیر دریایی آمریکایی را ما از وقتی وارد دریای سرخ شد و متوجه شدیم که به ناوگان پنجم وارد میشود، رصد کردیم و دانستیم به خلیج فارس می آید. طراحی دشمن به گونه ای بود که در حالت غوص و در شب از تنگه هرمز عبور کند که دیده نشده و مورد شناسایی ما قرار نگیرد، اما زیردریایی فاتح ما با تجهیزات تماما ایرانی زیر دریایی آمریکایی را شناسایی کرد و علیرغم مقاومت، زیردریایی آمریکایی مجبور شد که به سطح آب بیاید. ایرانی با تاکید بر فشار رسانه ای دشمن گفت: گرچه آمریکایی ها تلاش کردند که بگویند این کار خلاف قانون بوده اما صد در صد قوانین رعایت شده بود. همراه این زیر دریایی یک ناو هم بود و قوانین را رعایت کرده بود، اما زیردریایی هسته ای وقتی می خواهد به دریای بسته یعنی خلیج فارس وارد شود باید در روز و در سطح آب وارد شود و مسیر از کشتی عبوری خالی باشد چون هر تصادفی منجر به آلودگی و آسیب به کل منطقه است. وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه تلویزیونی بیکرانه و در تشریح عملیات ۳۶۰ درجه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت:‌ ناوشکن دنا مسیری را در این عملیات طی کرد که برای اولین بار در طول تاریخ کشور انجام میشد و ناو ۱۲۰۰ تنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد. وی افزود: یکسال طرح ریزی این عملیات به طول انجامید و دستاورد های بی نظیر علمی برای کشور داشت. اولین بیمارستان دریایی را ما ایجاد کردیم، سه طوفان سهمگین را طی کردیم که در یکی از آنها یکی از ناوشکن های کشور های همسایه غرق شد، عرض اقیانوس اطلس را طی کردیم و در قاره آمریکا در بندر ریودوژانیرو در سالگرد رابطه دولت های ایران و برزیل پهلو گرفتیم. این اقدام برنامه ریزی دقیقی را می طلبید. ایرانی تاکید کرد: طراحی مسیر تماما بر عهده خود ما بود. چون در تمام این مسیر دشمن حضور دارد و نمی توانستیم به سامانه های بین المللی اعتماد کنیم. وی تصریح کرد: رزمایش مشترک ذوالفقار نیروی دریایی توسط ناو گروه دنا در اقیانوس آرام با تمرینات گرم سلاح ها و سامانه ها انجام شد در حالی که هواپیمای فرانسوی در حال رصد ما بود به فرمانده ناو گروه گفتم تا می توانید قدرت آتشتان را نشان دهید تا بدانند که همه سامانه های ما فعال است و ما با آمادگی کامل در حال عبور هستیم. این فرمانده ارشد نظامی کشور با اشاره به تجهیز بیمارستان دریایی در این ناور گروه اعلام کرد:‌ دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس داشتیم که همه در حال حرکت انجام شد. ما در این سفر و در این بیمارستان کامل ترین بانک خونی را به همراه داشتیم و برای هر شرایطی آماده بودیم. وی ادامه داد:‌ در حوزه قدرت در جدول شاید به دلیل نداشتن رزم ناو جایگاه شایسته ای نداشته باشیم اما دنا کاری کرد که رزم ناو جلوی ما تعظیم کند چون تناژ آن ۱۰ هزار تن است ولی دنا با ۱۲۰۰ تن این مسیر را طی کرده است و از طوفان ها عبور کرده و برای اولین بار از تنگه ماژلان رد شده است. طراحان ناو دنا گفتند این ناو برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده اما با دقت و درایت فرماندهان این ناو گروه دنا تا ۴۸ درجه کجی را در طوفان تجربه کرده و سر بلند بیرون آمده است. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برنامه ریزی ما به شکلی بود در هیچ بندری مجبور به پهلوگیری نباشیم و هفت ماه به صورت مستمر ما در حال حرکت بودیم و تمام نیاز خدمه ناو گروه همراه ما بود به صورتی که هر روز نان داغ برای همرزمان ما سرو می شد. امیر شهرام ایرانی با اشاره به قدرت ناوگروه دنا در طی این مسیر تصریح کرد: آمریکایی ها بسیار تلاش کردند که بگویند طی این مسیر تنها با پیشران هسته ای ممکن است و دو هفته ما را رصد کردند با همه سنسورها اما دیدند این طور نیست و برایشان مبهم بود که چطور سوخت مورد نیاز تامین می شد و در این ابهام باقی ماندند. فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در پایان گفت: دستاورد مهم این سفر این بود که ما دیگر هیچ محدودیتی در هیچ دریایی نداریم. در هر طوفانی می توانیم با طراحی دقیق مسیر عبور کنیم . اگر امروز ایرانی ها در بندری را بزنند با روی باز به ما فضا می دهند.

منبع: ایسنا

اصغر رستگار درگذشت

اصغر رستگار، مترجم، در ۷۴ سالگی از دنیا رفت. یگانه، همسر این مترجم با تأیید این خبر به ایسنا گفت: متأسفانه خیلی ناگهانی شد. مریضی‌ای نداشت. عصر چهارشنبه (بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه) ایست قلبی کرد و از دنیا رفت. به گفته او، پیکر رستگار روز سه‌شنبه یا دوشنبه در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده می‌شود و زمان قطعی مراسم فردا مشخص خواهد شد. اصغر رستگار سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد. او در طول تحصیلات دانشگاهی به فعالیت‌های هنری و ادبی در زمینه‌های تئاتر، بازیگری، کارگردانی و نویسندگی می‌پرداخت و ترجمه را از دوران تحصیل در دانشگاه شروع کرد. رستگار عضو شورای دبیران فصلنامه زنده‌رود بود. کتاب «جنایت و مکافات» با ترجمه او در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال به عنوان کتاب سال برگزیده شد. «در انتظار گودو»، «از عَدَن تا تبعید» تاریخِ حماسیِ قومِ «عهدِ عتیق»، نوشته‌ دیوید رال، «عیسا» نوشته‌ شارل گِن یُبِر (محققِ بزرگِ فرانسوی)، پنج نمایشنامه از هنریک ایبسن، «گزارشگرِ رازهایِ نهفت»، «امپراتور و جلیلی» از آثار به‌جامانده از این مترجم است.

منبع: ایسنا

بلیت هواپیما تغییر کرد

نرخ‌های بلیت هواپیما که طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۲۹ درصد افزایش یافته بود مجدد با دستور وزیر راه و شهرسازی تغییر کرد. طبق بررسی های صورت گرفته نرخ جدید بلیت هواپیما مجدد تغییر کرده و با توجه به آنکه از پنج شنبه نرخ بلیت هواپیما با افزایش ۲۹ درصدی با مصوبه ستاد تنظیم بازار روبرو شد اما این نرخ بلیت با اتفاقات عجیبی روبروشده است به طوری که جمعه انجمن شرکت‌ های هواپیمایی نرخ نامه بلیت را بارگذاری کرد که تاریخ آن اشتباه درج شده بود و از سوی دیگر نرخ های که در این سایت قرار داشت بیش از ۲۹ درصد افزایش داشت. اما بعد از چند ساعت سازمان هواپیمایی کشوری به این نرخ ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که این نرخ ها اشتباه است و به زودی نرخ های جدید بارگذاری می شود که همین امر باعث شد با دستور وزیر راه وشهرسازی شبانه نرخ ها تغییر و قیمت برخی از مسیرها کاهش یافت. با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما نرخ مسیر تهران_ مشهد به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ مسیر تهران_تبریز یک میلیون و۲۳۷ هزار تومان، نرخ تهران _ کیش یک میلیون و ۷۹۷هزار ۹۹۰ تومان و نرخ مسیر تهران_ شیراز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است که البته این نرخ بدوم احتساب مالیات بر ارزش افزوده و عوارض فرودگاهی است که به طور قطع مسافران هنگام خرید بلیت مبلغی بیش از این میزان پرداخت خواهند کرد. طبق بررسی های صورت گرفته با وجود این افزایش ۲۹ درصدی قیمت ها اما همچنان در بسیاری از سایت ها و اپلیکیشن‌های فروش بلیت همچنان ظرفیت پروازها پر و در برخی از روزها نرخ های بلیت مسیر مشهد بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

منبع: خبرنگاران جوان

مسکو به کی یف حمله پهبادی کرد

برخی منابع خبری گزارش دادند در حمله پهپادی به کی یف مجموعه‌ای از انفجارهای قوی پایتخت اوکراین را لرزانده است.چندین پهپاد روسیه در حمله به پایتخت اوکراین مکان‌هایی را در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در کی یف مورد حمله قرار دادند. به گزارش خبرگزاری الجزیره، اداره نظامی کی یف اعلام کرد لاشه‌های منهدم شده پهپادها در خیابان‌های دارنیستکی و سولومنسکی پایتخت رها شده است. همچنین به گفته خبرگزاری روسیه تاس، بامداد شنبه صدای بیش از ۱۰ انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین و نیز در مناطق ژیتومیر و چرنیگوف شنیده شد و در پی آن آژیرهای دفاع غیرنظامی در کی‌یف و مناطق اطراف آن به صدا درآمد. این شاهدان افزودند: کی‌یف بامداد امروز شبی پر سروصدا را سپری کرد و صدای انفجارها به حدی شدید بود که همه را از خواب بیدار کرد. به نوشته خبرگزاری تاس، بر اثر این انفجارها در منطقه دنپروسکی شهر کی‌یف واقع در ساحل غربی رودخانه دنپر آتش‌سوزی رخ داد. پورتال رسمی هشدار حمله هوایی اوکراین نیز پیشتر اعلام کرده بود که هشداری برای پایتخت و تعدادی از مناطق دیگر صادر شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ارتش عازم قطب جنوب شد

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در آینده نزدیک یک ناوگروه خود را برای اولین بار به منطقه قطب جنوب اعزام کند. به‌نظر می‌رسد این موضوع یکی از اهداف اصلی مأموریت ناوگروه ۳۶۰ نیروی دریایی ارتش در سفر طولانی‌مدت خود به دور کره زمین نیز بوده است. ناوگروه ۸۶ نداجا (با نام عملیاتی ۳۶۰) متشکل از ناو رزمی دنا و ناو لجستیک مکران در جریان مأموریت اخیر به دور کره زمین، از تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا عبور کرد که نزدیک‌ترین منطقه به قطب جنوب است و تست بدنه فولادی ناو ایرانی دنا (به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصلی برای حضور در برنامه اعزام به قطب جنوب) در آبهای سرد، یکی از اهداف این حضور بوده است. ۵۲ کشور عضو معاهده جنوبگان هستند اما اکنون حدود ۳۰ کشور (از جمله آمریکا، روسیه، شیلی، فرانسه، آرژانتین، هند، پاکستان و برزیل) با ۷۰ مرکز فعال پژوهشی، در این منطقه دارای ایستگاه تحقیقاتی هستند که روسیه با ۱۰ ایستگاه پیشتاز است.

منبع: تسنیم

بغداد ملتزم به اخراج تروریست ها شد

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دولت عراق متعهد شده است که گروهک‌های تروریستی را خلع‌سلاح و از کشورشان بیرون کنند. سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اقدامات دشمنان به‌ویژه برخی گروهک‌های تروریستی در مرزهای غربی ایران ‌اظهار داشت: ‌در همین راستا، توافق‌نامه‌ای با دولت عراق صورت گرفته است و آنها متعهد شدند که ‌گروهک‌های تروریستی را خلع‌سلاح و از کشورشان ‌بیرون کنند. فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: ما منتظریم دولت عراق به تعهدات خود عمل کنند و به آنان فرصتی داده‌ایم در غیر این‌صورت و اگر اتفاقی نیفتد، حملات سپاه ادامه‌ خواهد داشت. سردار پاکپور درباره وضعیت امنیتی مرزهای کشورمان نیز عنوان کرد: خوشبختانه امنیت مطلوب و پایدار در سراسر کشور به‌ویژه مناطق مرزی برقرار است و هیچ مشکلی نداریم. گفتنی است؛ سال گذشته و در مرحله قبل و عملیات «ربیع»، موشک‌های نقطه‌زن سپاه مقرهای گروهک‌های متعدد تجزیه‌طلب تروریستی در شمال عراق را هدف قرار داد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha