چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر / شورای همکاری همدان

حوزه / امام جمعه همدان مهم‌ترین علل سقوط خرمشهر را عدم ادراک واقعی از تهدیدها دانست و گفت: اگر لایه‌های مختلف تهدید دشمن به درستی درک نشود و در تحلیل‌ها درک عمیقی نداشته باشیم، این موضوع منجر به سقوط خرمشهرها می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی پیش از ظهر امروز در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان همدان، با بیان اینکه در این روز باید علل سقوط و فتح خرمشهر بررسی شود، اظهار داشت: امروز باید چرایی سقوط خرمشهر، شهری که دارای اهمیت فراوانی بود و بیش از ۵۰۰ روز در دست دشمن بود، تحلیل شود.

امام جمعه همدان، با تأکید بر اینکه امروز نیز دشمن به دنبال تصرف و سقوط شهرهای زیادی است، گفت: لازم است تا علل سقوط خرمشهر را بدانیم و با عوامل آن آشنا باشیم و از آن درس عبرت بگیریم.

وی مهم‌ترین علل سقوط خرمشهر را عدم ادراک واقعی از تهدیدها دانست و اظهار کرد: اگر لایه‌های مختلف تهدید دشمن به درستی درک نشود و در تحلیل‌ها درک عمیقی نداشته باشیم، این موضوع منجر به سقوط خرمشهرها می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، تصریح کرد: این عدم ادراک دقیق را می‌توان در صحبت‌های مشاور بنی صدر، رییس جمهور وقت مشاهده کرد که گفت، "خرمشهر ارزش نظامی ندارد".

وی با اشاره به اینکه سپاه، ارتش و نیروهای مردمی بارها و بارها شرایط سخت آن روزگار را به بنی صدر هشدار داده بودند، گفت: با وجود تمام هشدارهای دغدغه‌مندان، اما بنی صدر و مشاوران او به عنوان فرمانده جنگ، معتقد بودند، باید مانند اشکانیان بجنگیم و زمان بخریم و زمین دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه تسامح در برابر دشمن یعنی درک دقیقی از تهدیدها وجود ندارد، گفت: موارد دیگری هم در سقوط خرمشهر تاثیر داشت، اما مهم‌ترین آن همین عدم درک صحیح از تهدیدها است که امروز نیز باید مراقب آن باشیم.

امام جمعه همدان، ادامه داد: گاهی از مواقع اهمیت مقابله با تهدید را درک می‌کنیم اما برنامه‌ای برای مقابله با تهدید نداریم که در این شرایط تهدیدها جدی‌تر می‌شود.

وی عدم توجه به هشدارهای مردم را از دیگر علل سقوط خرمشهر بیان کرد و یادآور شد: با وجود آنکه حدود ۴۰ روز مقاومت شدید در خرمشهر اتفاق افتاد و بارها دغدغه‌مندان نسبت به سقوط شهر هشدار دادند، اما هیچ حمایتی از این هشدارهای دلسوزان نشد و این همان شکل مدیریتی اشتباه در برابر تهدید دشمن است.

امام جمعه همدان، با تأکید براینکه اگر مدیری، مدیریت تهدید بلد نباشد، غافل‌گیری خواهد شد، اظهار کرد: حضرت امیر(ع) فرمودند، "فکر نکنید اگر شما غفلت کردید، دشمن نیز غافل خواهد بود"، بنابراین غفلت امروز یعنی سقوط خرمشهرهای دیگر است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه سقوط خرمشهر نمادی از تسامح در برابر دشمن است، خاطرنشان کرد: البته ملت ایران بارها نشان داده‌اند که اجاره نخواهند داد شهر و کشور سقوط کند و با تمام توان در میدان‌ها حاضر هستند.

وی در ادامه به تشریح عوامل آزادسازی خرمشهر پرداخت و یادآور شد: در کنار ایمان به خدا و امدادهای غیبی، نظام اسلامی با خون پاک شهدا، نفس قدسی حضرت امام(ره) شکل گرفته، اما اساس و جان مایه اصلی پیروزی رزمندگان، تقویت مبانی هویتی و فرهنگی بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تأکید بر اینکه هر ملتی هم باید به مبانی هویتی خودش معتقد باشد و هم در میدان مبتنی بر این مبانی فکری عمل کند، گفت: گاهی ممکن است فردی به این مبانی معتقد باشد اما در میدان عمل به هر دلیلی بر اساس این مبانی عمل نکند.

وی تصریح کرد: آنجا که مدیریت جنگ تغییر کرد و مدیران کشور در میدان با نیروهای مردمی همراه شدند، هم مبانی هویتی تقویت شد و هم در میدان عمل همه به آن ملتزم بودند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه این مبانی اسلام و اعتقاد به ولایت حضرت امام(ره) بود که باعث حرکت در رزمندگان شد، خاطرنشان کرد: این وعده الهی است که اگر کسی برای خدا حرکت کند، خداوند نیز او را یاری خواهد کرد.

وی با طرح این سوال که چه زمانی امداد غیبی نصیب ما می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی برای خدا حرکت می‌کنیم به دنبال آن نیز شاهد فتح خواهیم بود و نمونه آن نیز حضور مقتدرانه نیروی دریایی ما در آب‌های بین‌المللی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه اگر در میدان عمل عملکردها مبتنی بر هویت دینی باشد، نه‌تنها خرمشهر را پس می‌گیریم که خرمشهرهای دیگر را نیز فتح خواهیم کرد، اظهار کرد: فرهنگ، اقتصاد و سیاست، خرمشهرهایی است که با التزام به مبانی دینی در عرصه آن کارها پیش خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha