سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اجلاسیه جامعه وعاظ شهرستان اهواز

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با طرح این پرسش که برای یک منبر موفق چه کار کنیم؟ گفت: یک منبر خوب از ۴ مؤلفه تشکیل می شود. "مخاطب شناسی"، "موضوع"، "محتوا" و "شیوه القا".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز در اجلاسیه جامعه وعاظ شهرستان اهواز به میزبانی دفتر امام جمعه این شهر اظهار کرد: منبر یک فن و هنر، پرورش اندیشه، آموزش و وسیله تغییر و تحول است.

وی با بیان اینکه منبر مثل مدرسه تنها آموزش نیست، خاطرنشان کرد: در منبر هم باید سطح آموزشی مردم را بالا برد و هم تغییر و تحول اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرد. با منبر باید سازندگی ایجاد کرد.

استاد حوزه با اشاره به تأثیرات منبر بر مخاطب، گفت: منبر باید هم آموزش و هم تاثیرگذار باشد.

وی درباره رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به منبری ها، عنوان کرد: مدح ایشان نسبت به منبری ها به ویژه منبریان مدعو به شکل عام و ملامتشان خاص است. بنا بر توصیه معظم له بخشی از منبر باید به سیاست پرداخته شود و نه اینکه تماما آن را سیاسی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با طرح این پرسش که برای یک منبر موفق چکار کنیم؟ ادامه داد: یک منبر خوب از ۴ مؤلفه تشکیل می شود. نخستین آن "مخاطب شناسی" است که حرف اول و آخر در منبر می باشد.

استاد حوزه با اشاره به "موضوع" به عنوان دیگر مؤلفه منبر موفق، ادامه داد: موضوع باید مفید، کاربردی، پر جاذبه، متناسب با مخاطب، روان و قابل هضم باشد.

وی با بیان اینکه "محتوا" دیگر مؤلفه منبر خوب است، خاطرنشان کرد: باید حتما جامعیت و اشرفیت نسبت به موضوع وجود داشته باشد. "شیوه القا" دیگر مؤلفه منبر موفق است؛ موضوع، نقطه شروع و اوج، پرهیز از تکیه کلام و تردید در نقل مطالب در این مؤلفه جای دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه پر مطالعه بودن و ذوق در انتخاب مطالب دو نکته مهم در موفقیت یک منبری است، ادامه داد: در نقل مطالب و آیات، تاریخ های بکر و نایاب نیز نقل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha