دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیده زهرا حسینی

حوزه/ مدرس و پژوهشگر جامعة الزهرا(س) تصریح کرد: جهاد اُمیدآفرینی، پیش نیاز خنثی کردن فتنه های دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی است.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که نااُمید کردن مردم و نسل جوان نسبت به آینده از جمله اصلی ترین اهداف دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی سال های اخیر است، اظهار داشت: بی جهت نبوده و نیست که رهبر معظم انقلاب در همین سال ها چندین بار بر اهمیت جهاد اُمیدآفرینی تأکید کرده و بیان فرموده اند هر کسی که توانایی صحبت کردن با مردم را دارد و رسانه ای در اختیارش است باید در این عرصه به طور جدی ورود پیدا کند.

وی افزود: به تعبیر حضرت آقا، مسائل امیدزا در کشور کم نیست و مهم این است که ما رویکرد خود را در تبیین و تحلیل قضایا اصلاح کرده و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برداریم و دغدغه مندانه وارد عمل شویم.

کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی همچنین گفت: واقعیت آن است که امید لازمه حرکت، رشد و تعالی بوده و موتور محرکه پیشرفت یک جامعه به شمار می رود، کما این که عدم توقف و عدم ایستایی و نیز زمینه سازی تحول و تغییر در هر حوزه‌ای خود امیدبخش است.

وی ادامه داد: البته لازمه امیدآفرینی شناخت داشته ها، استعدادها و ظرفیت‌های فردی و اجتماعی است و این که هر فرد، سازمان و موسسه دولتی، خصوصی، علمی و فرهنگی بداند از چه توانمندیهایی برخوردار است، چرا که این مهم، اولین قدم در مسیر امیدآفرینی خواهد بود.

حسینی بیان داشت: از سویی شناخت وضعیت موجود موجب خواهد شد تا نقاط ضعف و نقاط قوت و همچنین محرک ها و موانع حرکت در آن حوزه شناخته شود و در مرحله بعد شناخت وضعیت مطلوب، مقصد و هدف مسیر، نقش تقویت کننده در ایجاد امید خواهد داشت. این که مسیر حرکت و نقشه راه روشن باشد و مشخص شود که در کدام مسیر قرار هست انسان حرکت کند، یعنی همان افق و هدف که کمک می کند انسان از این وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب حرکت کند و قطعاً آگاهی و شناخت نسبت به کسانی که مسیر را طی کرده‌اند برای حرکت به سمت هدف انگیزه بخش خواهد بود.

وی افزود: شاید بهترین و اصلی ترین هدف همان تشکیل حیات طیبه برای انسان خواهد بود که دنیا و آخرت در آن تأمین می‌شود. هم زندگی و پیشرفتهای دنیوی و هم تعالی اخروی در حیات طیبه برای انسان در سایه عبودیت تعریف شده است، کما این که بی شک آگاهی نسبت به این‌ها در دل انسان شعله اُمید را فروزان می کند و میل به حرکت را ایجاد می‌نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که توکل و اتصال به قدرت لایزال الهی، اصلی ترین منبع امید آفرینی است، گفت: اتکا به خود با توجه به قدرت محدود فردی و شکست پذیر بودن آن یعنی همان قدبرافراشتن در برابر کبریایی و عظمت الهی که از دامهای شیطان است و سبب یأس و ناامیدی می شود و این دستاورد زندگی ماتریالیستی و اومانیستی متکی به فرد و انسان مستقل از خداست.

حسینی همچنین ابراز داشت: شناخت وجود انسان و ظرفیت‌های آن و اینکه این انسان موجود متکی به ذات و مستقل از قدرت الهی نیست، این تفسیر کمک می کند که معنای «والعاقبة للمتقین» برای انسان تبیین شود و در هر شرایط سختی با قدرت به جلو حرکت کند. در این نگاه حتی شکست‌ها و سختی‌ها برای پیروزی پله محسوب می‌شود و به یقین سعادتمندی حاصل می شود چرا که وعده الهی حق است و همین امید آفرینی سبب رشد و حرکت خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha