شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست ۳ روزه شبکه راهیاری بنیاد هدایت

نشست ۳ روزه هم‌اندیشی شهید مختارزاده ویژه شبکه راهیاری با هدف هم افزایی شبکه راهیاری در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های مساجد و امامان محله در ایام اربعین و جمع بندی گام اول عملیات مسجد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از بنیاد هدایت، نشست ۳ روزه هم‌اندیشی شهید مختارزاده ویژه شبکه راهیاری با هدف هم افزایی شبکه راهیاری در خصوص فعالیت ها و برنامه های مساجد و امامان در ایام اربعین و جمع بندی گام اول عملیات مسجد برگزار شد و برای این اهداف جلسات تبیینی و مباحثات و هم اندیشی های خوبی صورت گرفت و جمع بندی آن در ضمن بسته های ایده و تجربیات اربعینی جمع آوری گردید.

این نشست ۳ روزه از چهارشنبه ۱۱ مرداد با سخنرانی و ارائه حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام توتچی برنامه های مرکز داوری هدایت را ارائه کرد.

خانم مریم زادقاسمی سخنران بعدی نشست بود که موضوع راهیاری شبکه شریکة الامام را به بحث گذاشت و در ادامه برنامه ها حجت الاسلام محمد جنتی محب مدیرکل اعزام مبلغ سازمان تبلیغات کشور با موضوع خط محتوایی سازمان تبلیغات اسلامی، مطالبی را تبیین کرد.

تحلیل آماری عملیات مسجد به مسجد دیگر برنامه ای بود که از سوی حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت و سیدمهدی موسوی معاون طرح و برنامه بنیاد هدایت ارائه شد.

برنامه های نوبت عصر نخستین روز نشست با تبیین موضوع گعده ها توسط معاون راهبری بنیاد هدایت آغاز شد و در ادامه گعده های راهیاران با موضوع «تجربیات و نقاط تأثیر گذار ارائه‌ها» و «راهی که باید طی شود» برگزار شد.

دومین روز نشست

دومین روز نشست با سخنرانی حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت با موضوع «حرکت تمدنی اربعین تا جامعه پردازی» آغاز شد؛ وی جریان مردمی اربعین را مدلی تمدنی دانست که مبتنی بر همین نوع نگاه شکل گرفته است و با تأکید بر اینکه جریان اربعین جنس خدمت‌رسانی را تغییر داد، اظهار داشت: اربعین باعث شد که فرهنگ‌های خوبی که کم کم داشت فراموش می‌شد مثل ایستگاه‌های صلواتی و... احیا و رشد کرد. جالب این است که خدمات رسانی به زائران هم عادلانه است یعنی برایشان آشنا بودن زائر، قومیت و ویژگی‌ها دیگر مهم نیست بلکه همین اندازه که زائر اباعبدالله(ع) است، به او خدمات می‌دهند حتی جای خود را به زوار می‌دهد و خودشان در سرما و گرما، بیرون از موکب تا صبح سر می‌کنند.

وی اربعین را یک اتفاق بزرگ و تمدنی خواند و گفت: برگزاری مراسم حج، خروجی متأثر از نگاه تمدنی غرب است؛ اگر بنا بود با این مدل اربعین را برگزار کنیم یک دهم این میزان مشارکت را هم نداشتیم. در تفکر اربعینی زائری که شروع به سفر می‌کند، خود را به امام حسین(ع) می‌سپارد و از پیش، جا و غذا رزرو نمی‌کند؛ در مسیر پیش می‌رود و در زمان لازم هرجا که بود به او خدمات ارائه می‌شود. این یک اجتماع کوچکی است شبیه جامعه‌ای که طبق روایات ما در زمان ظهور شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی دومین سخنران این نشست بود که در تبیین آیه شریفه ربّیون، گفت: هر حرکتی که در جریان حق بخواهد اتفاق بیفتد نیازمند انسان هایی است که در این مسیر دچار وهن و سستی نشوند و از خود ضعف نشان ندهند؛ اگر مردان الهی دچار وهن درونی و سستی بیرونی نشدند شکست ناپذیر می شوند و نتیجه این همراهی و عدم سستی پیروزی و نصرت الهی است.

وی نصرت الهی را حاصل کار ربّیون دانست و افزود: در مسیر الهی اگر ضعف درونی نداشتیم و از کاستی های بیرونی هم خود را جدا کردیم و استقامت کردیم نتیجه اش این می شود که از خدا می‌خواهیم «وَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ».

پایان بخش برنامه های نوبت صبح نیز سخنرانی حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بود که فریضه جهاد تبیین را بر امر به معروف و نهی از منکر مقدم دانست و گفت: البته قرار نیست که به بهانه جهاد تبیین امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود اما نسبت بین اینها و کارکردها و آثار هر یک باید مشخص شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: وقتی مردم در برابر نظام طاغوتی دنیا می‌ایستند که جهاد تبیین صورت بگیرد؛ بنابراین باید در این زمینه کار کنیم همانطور که باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کار کرد که آثار زیادی در سلامت و امنیت اجتماعی دارد. باید برای این فرائض جلسات و کارگاه‌های تخصصی برگزار شود؛ این موضوع در مباحث روانشناسی اجتماعی نیز قابل پیگیری است.

برنامه های نوبت عصر نیز با گعده های تخصصی راهیاران گعده با موضوع مجموعه اقدامات اربعینی ادامه پیدا کرد و در پایان جلسه جمع بندی و ارایه های عملیات های اربعینی با حضور حجت الاسلام میرمحمدیان برگزار شد.

سومین روز نشست

برنامه های سومین روز نشست شهید مختارزاده با برگزاری گعده های خوانش دغدغه های رهبری در حوزه تبلیغ آغاز شد و در نهایت جمع بندی اقدامات راهیاری در خصوص امامان شاخص مسجد به مسجد توسط حجت الاسلام محلاتی انجام شد.

در ادامه برنامه های روز پایانی نشست، حجت الاسلام پشم فروش به ارائه ارتباطات و خدمات راهیاری به امامان اربعینی پرداخت و پس از آن معاون راهبری بنیاد هدایت به ارائه جمع بندی های اقدامات راهیاری پرداخت و اصول و سیاست های آموزش پایان بخش برنامه های نشست بود که توسط حجت الاسلام مصطفی محمددوست مسئول آموزش بنیاد هدایت برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha