شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» اثر محمدجواد رودگر در ۴۳۸ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «درآمدی بر مدل‌های رشد معنوی در قرآن» اثر محمد جواد رودگر است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.

انسان در زیست و رشد معنوی از طَبایع و مزاج‌های خَلقی، خُلقی و روحانی، اختلافِ استعدادهای وجودی و تفاوت در استحقاق‌های اکتسابی فراوانی برخوردار است؛ بنابراین لازم است بر مبنای انسان شناسی واقع گرایانه، مدل‌های رشد معنوی معطوف به ساختار و بافتار وجودی برگرفته از منابع وحیانی ارائه شود.

اثر حاضر درآمدی قرآنی در بحث کثرت گرایی بینشی، گرایشی و کنشی در حوزه‌های روشی، مراحل و حالات و آن گاه راهبردهای صراط سلوک و رشد معنوی بر مبنای فرمول «وحدت صِراط و کثرت سُبلِ سلوکی» است تا مدل‌های ثابت و متغیر سلوکی ناظر به کثرت گرایی طولی - عرضی در درون فرمول یاد شده ارائه شود.

ساختار اثر

بخش اول با عنوان «مفهوم شناسی و ویژگی‌های تحقیق» مشتمل بر دو فصل است. فصل اول با عنوان مفهوم شناسی معنویت، رشد معنوی و مدل رشد معنوی را بررسی کرده و فصل دوم با عنوان ویژگی‌های تحقیق به موضوع، پرسش‌های اصلی و فرعی، روش و چارچوب و ساختار علمی اختصاص دارد.

بخش دوم با عنوان «مبانی، مؤلفه‌ها و ارزش‌های انسان شناختی رشد معنوی در قرآن» شامل پنج فصل است که عناوین آنها عبارتند از: هویت انسان، مؤلفه‌های وجودی انسان، منزلت وجودی انسان، ارزش‌های وجودی انسان و درجه‌پذیری سلوک قرآنی.

نویسنده در سومین بخش از کتاب حاضر با عنوان «مراحل و مراتب سلوک» طی دو فصل به تبیین مراحل عبودی سلوک (ولایت انسان بر خویشتن، ولایت بر نیروهای متخیله، بی‌نیازی روح از بدن، رابطه تسخیری روح بر بدن و ولایت انسان بر بیرون) و مراتب صنفی سلوک و راه دستیابی به آن ( اصناف انسان‌ها، مراتب وجودی ابرار و مقربان و راه‌های وصول به مقام ابرار و مقربین) می‌پردازد.

بخش چهارم با عنوان «وحدت و کثرت سلوک در رشد معنوی» مشتمل بر دو فصل است. در فصل اول با عنوان «کثرت گرایی سلوکی» معنا و مصداق کثرت گرایی سلوکی در رشد معنوی و صراط و سبل مورد تأکید قرار گرفته و در فصل دوم با عنوان «ویژگی‌های صراط سلوک» جوهری - اشتدادی، تدریجی - تشکیکی و غایت مندی بررسی شده و مربی محوری و وحدت صراط و کثرت سبل به رشته تحریر درآمده است.

«مدل‌های رشد معنوی» عنوان پنجمین و آخرین بخش از کتاب مذکور است که مشتمل بر دو فصل است؛ در فصل اول با عنوان «مدل‌های رشد معنوی در قرآن» مدل مبتنی بر نظام سلوک ایمانی و نمونه مدل‌های رشد معنوی تبیین شده و در فصل دوم با عنوان «مدل‌های رشد معنوی پیشنهادی عالمان ربانی» مدل خواجه طوسی و مدل ملکی تبریزی تشریح شده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha