شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ساوه

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: محور و اساس خانواده مادر است و اگر او عزت نداشته باشد، نمی‌تواند به اعضای خانواده ارزش بدهد، عزت نفس در زن سبب می‌شود که او همواره در حال رشد و آموختن باشد و برای جسمش به عنوان مرکب روح، ارزش قائل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) ساوه، نشستی با موضوع ارتقای سلامت معنوی و اجتماعی خانواده در سایه پرورش عزت نفس، با حضور خانم غزاله دولتی از اساتید حوزه علمیه، امروز با حضور طلاب و اساتید در این مدرسه برگزار شد.

خانم دولتی دولتی ضمن بیان معانی لغوی و اصطلاحی عزت، به آیات و روایاتی که عزت نفس را مورد تاکید قرار داده‌اند اشاره کرد و اظهار داشت: بالغ بر ۱۰ آیه در مورد عزت و مشتقات آن نازل شده، علاوه بر آن احادیثی درباره عزت نفس نیز داریم از جمله، روایتی از امام هادی(ع) که می‌فرماید: کسی که عزت نفس ندارد، از شر او در امان مباش».

وی خاطرنشان کرد: برخی‌ها به اشتباه عزت نفس را غرور و تکبر نسبت به دیگران می‌دانند، در حالی که عزت نفس مرتبه‌ای از اعتماد به نفس است که امری جامع بوده و تمام زندگی انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران، افزود: محور و اساس خانواده، مادر است و اگر او عزت نداشته باشد، نمی‌تواند به اعضای خانواده ارزش دهد، عزت نفس در زن سبب می‌شود او همواره در حال رشد و آموختن باشد و برای جسمش به عنوان مرکب روح، ارزش و توجه قائل شود و این امر در تمام کردار و رفتار او نمایان خواهد شد.

دولتی، با بیان حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه: «اگر قرار بود زن در مقابل کسی سجده کند، باید در مقابل شوهرش سجده می‌کرد»، خاطرنشان کرد: سجده در این حدیث به معنای احترام و ارزشگذاری و اقتدار دادن در زندگی به همسر است و زن باید در مقابل همسرش رفتار عزت مندانه داشته باشد، چرا که مرد به‌لحاظ روانشناختی دوست دارد حمایتگر باشد، رفتارهایی مثل استفاده از جملات آمرانه، صدا کردن با القاب زشت و مقایسه کردن، نتیجه‌ای خوبی را به‌همراه نخواهد داشت.

وی با توجه به روانشناسی معکوس، راهکاری برای برخورد با همسری که دچار مشکل اخلاقی شده یا عمل اشتباهی از او سرزده ارائه داد و اظهار کرد: ابراز محبت و تعریف و تمجید از همسر، استقبال از وی، بیان نکات مثبت همسر، باعث عزت مندی همسر و در مقابل عزت مندی زن می‌شود و در موارد حادتر نیز مراجعه به روانشناس پیشنهاد می‌شود.

نقش عزت نفس در ارتقای سلامت معنوی و اجتماعی خانواده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha