دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
نشست

حوزه/ یک پژوهشگر با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی و شعار نه شرقی و نه غربی، اولین سنگ بنای نظام چند قطبی گذاشته شد و دنیا از نظام دو قطبی فاصله گرفت، گفت: مساله فلسطین، اصلی‌ترین مساله در نظام بین المللی جدید و چند قطبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هانیه ترکیان از کشور ایتالیا در نشست هم اندیشی فعالین حوزه زنان در قم که پیرامون ابعاد بین المللی وضعیت غزه در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، در رابطه با طوفان الاقصی و تاثیر آن بر شکل گیری جهان چندقطبی عنوان کرد: قبل از انقلاب اسلامی دنیای دو قطبی آمریکا و شوروی وجود داشت که با پیروزی انقلاب اسلامی و شعار نه شرقی و نه غربی، اولین سنگ بنای نظام چند قطبی گذاشته شد و دنیا از نظام دو قطبی فاصله گرفت.

وی ادامه داد: بعد از اینکه شوروی از بین رفت، در ابتدا آمریکا تک قطبی شد. بعد از آن اسلام و مسلمین دشمن غرب، فرهنگ غربی و هویت غربی معرفی شدند و همین بهانه‌ای شد برای اتفاقاتی که در افغانستان و عراق رخ داد.

ترکیان با بیان اینکه آمریکا با مهاجرت اروپایی‌ها به آمریکا به وجود آمده است، تصریح کرد: اروپایی هایی که در در اروپا مورد آزار و اذیت بودند به آمریکا مهاجرت کردند و چیزی که به عنوان ایدئولوژی در آمریکا وجود دارد، نفرت از گذشته و اروپا است که به دنبال این هستند که باید این گذشته پاک شود و جنگ حهانی دوم نیز به همین خاطر بود.

وی بیان کرد: نظام تک قطبی با محوریت آمریکا سعی کرد که غرب آسیا را بی ثبات کند و در همین راستا داعش را به وجود آورد. محور مقاومت و سردار سلیمانی دومین مرحله سنگ بنای نظام چند قطبی بودند. مرحله سوم جنگ اوکراین بود که روسیه کاملا نسبت به غرب واکنش نشان داد.

این پژوهشگر با بیان اینکه مرحله چهارم طوفان الاقصی بود، اضافه کرد: مساله فلسطین، اصلی‌ترین مساله در نظام بین المللی جدید و چند قطبی است.

وی گفت: طوفان‌ الاقصی پیامدهای متعددی به همراه داشت و باعث شد مساله فلسطین که به فراموشی سپرده شده بود دوباره زنده شود و کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده بودند تجدید نظر کنند. این عملیات، واکنش کشورهای دیگر را هم در پی داشت و معادلات جهان را تغییر داد و باعث شد کشورهایی مانند روسیه و چین نیز جنایات صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

جهان پسااستعمار

زهرا شریف نیز در این نشست در رابطه با وضعیت زنان در پسا استعمار و جهان چهارم (با محوریت اتفاقات غزه) عنوان کرد: به دنبال این هستیم که فهمی از رویدادهایی که در حال شکل گیری است، داشته باشیم و نسبت به جنبه‌های اصلی آگاهی داشته باشیم.

وی در رابطه پسا استعمار و تعریف آن بیان کرد: در دوره استعمار، کشورها تحت سلطه برخی از کشورها بودند و در عصر پسا استعمار مردمانی که تحت استعمار بودند به یک تفکر و آگاهی رسیدند.

این پژوهشگر ادامه داد: پسا استعمار ابتدا در متون ادبیات ورود کرد اما امروزه این امر به ادبیات خلاصه نمی شود و مجموعه نظریاتی در متون فلسفه، فیلم، علوم سیاسی، جغرافیای انسانی و... راه یافته است.

وی اضافه کرد: دوره پسا استعمار به معنای تمام شدن استعمار نیست بلکه به معنای این است که استعمار تغییر روش داده است و الان دچار استعمار فرهنگی هستیم. استعمار ادعا می‌کند که می‌تواند برای همه جهان برنامه ریزی کند و مدل‌های غربی قابلیت فرا زمانی و فرا مکانی دارند.

شریف در رابطه با جهان چهارم بیان کرد: در کتاب زنان و رستگاری بیان می شود فلسطینی‌ها، مهاجرینی که به رسمیت شناخته نمی‌شوند و... در جهان چهارم هستند.

وی با بیان اینکه در جهانی زیست می‌کنیم که استعمارش به دلیل نداشتن هیچ گونه خط قرمز از هیچ ظلمی فرو گذار نیست، اظهار کرد: استعمار، نو و کهنه، پسا و پیش ندارد و کودک کشی، ظلم و... در استعمار وجود دارد و همه گزینه ها بر روی میز آن‌ها وجود دارد و هیچ مرزی ندارند.

این پژوهشگر عنوان کرد: در هرجایی که بحث قدرت است مقاومت هم وجود دارد و این دو همیشه در مقابل هم هستند. در این دوگانه، جهان مقاومت خود را قوی می‌کند تا به اقتدار برسد.

وی در رابطه با هویت فلسطینی و ویژگی‌های یهودی، گفت: گاهی به قدری فضا ابری می‌شود که بیا می‌کنند وقتی در سال ۱۹۴۷ رسمیت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تصویب شد، چرا مانند امور دیگر نمی‌پذیرید و چرا فلسطین اعتراض می‌کند.

شریف اظهار کرد: فلسطین کشوری با هویت و پرچم بوده است و رژیم غاصب بیان می‌کند ما برای ایجاد هویت برای مردمی که هویت و پرچم نداشتند، آمدیم. از یک مقطع زمانی به بعد سازمان ملل نیز جنایت‌های رژیم غاصب را محکوم می‌کند و این مقطع زمانی جالب و مهم است.

وی در رابطه با ویژگی های یهودی و تمکن مالی آنان گفت: از ویژگی های یهود تمکن مالی و شبکه مالی جهانی است. بسیاری از مارک‌ها و برندها به صهیونیست می‌رسد که این نشانه قدرت شبکه مالی یهود است. روچیلد سرمایه دار بزرگ صهیونیستی بیان می کند هر جا خونی بر زمین ریخته می‌شود تو زمین بخر.

این پژوهشگر در رابطه با رگه‌های اعتقادی یهود در رابطه با ارض مقدس بیان کرد: بحث ارض مقدس مخصوص یهود نیست بلکه در ادیان مسیح و اسلام هم وجود دارد اما برای یهود این عبارت مفهوم خاصی دارد.

شریف ادامه داد: این ارزش در اعتقادات یهود به قدری است که بیان می‌شود که زندگی در سرزمین مقدس به منزله ایمان است و کسی که در ارض مقدس زندگی می‌کنند مومن است و کسی که خارج از زندگی کند خدا با او نخواهد بود.

این پژوهشگر با اشاره به اعتقاد به انحصار نژادی و تلاش برای حفظ آن در باور یهود، گفت: این اعتقاد سبب می‌شود که ارتباطی بین امر سیاسی و امر مقدس شکل بگیرد که این مساله کلان موضوع است.

شریف اضافه کرد: ما هم در جمهوری اسلامی معتقدیم که باید حکومتی داشته باشیم که به امر مقدس توجه شود؛ اما نحوه این امر مهم است. باید هنجارها، خط قرمز و مرز این امر مشخص شود، آیا کودک کشی و فراتر رفتن از مساله انسانیت است؟ برای این امر نیاز داریم خط قرمز و چارچوب مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه ماجرای صهیونیست با جنگ اول و دوم شروع می‌شود و یک جریان دینی تبدیل به جریان سیاسی می‌شود، بیان کرد: اتفاقی که در اثر این رویداد اخیر رخ داده است باعث شده مردم با چهره استعمار و مدعیات اسلام آشنا شوند و در این زمینه باید کارهای تحقیقی شود، بسیاری از اروپایی‌ها به واسطه تبلیغات رسانه‌ای شان با ظلم و ستم رژیم صهیونیستی آشنا نبودند و بیان می‌کردند که سازمان ملل تصمیم می‌گیرد و ما باید بپذیریم. فهمی که برای ما بدیهی بوده است برای آنان بدیع است.

این پژوهشگر یادآور شد: رسالتی که داریم این است که جایگاه زنان در این وضعیت پیچیده را مکان یابی کنیم. برخی از کنش‌ها جنس زنانه دارند. رژیم غاصب می‌گوید این سرزمین را از زنان و کودکان را خالی کنیم تا راحت تر بتوانیم غصب کنیم. درست است که جنگ بر عهده کودکان و زنان نیست اما الان ماندن کودکان و زنان و سختی و ظلمی که نسبت به آنان می‌شود سبب خیزش و آگاهی است.

نژاد پرستی یهودی، فرصتی برای ما است

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، مدیر پژوهشکده زن و خانواده، نیز در این نشست عنوان کرد: فرصت خوبی است که گسل‌های جهان اسلام برداشته شود و با عبور از ناسیونالیست عربی و اختلاف مذهبی به مفهوم امت برسیم و نشان بدهیم اینکه مهم شده‌اید به خاطر این است که از مفهوم سازش عبور کردید.

وی با بیان اینکه بهترین فرصت است که غده سرطانی بودن اسرائیل را نشان بدهیم و اسرائیل نابود شود، اضافه کرد: در اندیشه یهود بنی اسرائیل قوم برتر هستند به همین خاطر دین خود را تبلیغ نمی‌کنند و تلاش نکردند فلسطینی‌ها را یهودی کنند.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده یادآور شد: اندیشه نژاد پرستی یهود برای ما بهترین فرصت است که آن‌ها را خراب کنیم؛ زیرا برای ما نژاد مهم نیست بلکه ایمان مهم است.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha