یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1118773
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
امام جمعه قزوین

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: از پیامبر(ص) سؤال کردند چگونه باید تعلیم داد؟ حضرت در آیه‌ای بستر آموزش و تعلیم را بیان کرده و فرمودند، خدای متعال در آیه ۱۹۰ سوره آل‌عمران فرموده «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ»، یعنی (مسلماً در آفرینش آسمان‌ها و زمین و در پی یکدیگر آمدن شب و روز برای خردمندان نشانه‌هایی قانع‌کننده است).

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره الگوهای برتر تدریس در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: ابتدا یادی کنیم از مظلوم‌ترین بندگان خدا در غزه و مقاومت اسلامی که با مقاومت، ایستادگی، صبر، توسل و تمسک به قرآن کریم سخت‌ترین رنج‌ها را در برابر قتل‌عام‌های صهیونیست‌های جنایتکار، آمریکای خونخوار و وحشی‌ترین آدم‌نماهای عالم تحمل کرده و هر لحظه با مصائب سخت دست و پنجه نرم می‌کنند، از خدای متعال پیروزی برای این مظلومان و شکست نزدیک و رسوایی بزرگ را برای دشمنان آنان خواستاریم.

وی ادامه داد: این جشنواره با محتوایی که داشت یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، مطلب بسیار مهم و هماهنگ با ساختارهای آموزش ایمانی و دینی است که شاید خیلی دیر به سراغ آن آمدیم و در نظام آموزش ما آنچنان که باید به حق این مطلب پرداخته نشده و این حق ادا نشده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امام(ره) فرمودند معلمی شغل انبیاست، پیامبر(ص) نیز فرمودند من معلم مبعوث شدم، در حدیث دیگری نیز فرمودند، هدف از بعثت من تکمیل فضائل اخلاقی است، البته این دو حدیث پیامبر (ص) با یکدیگر منافاتی ندارند، پیامبر (ص) در حدیث اول شغلشان را بیان می‌کنند و در حدیث دوم این شغل را تفسیر می‌کنند و موضوع آن را برجسته به ما نشان می‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: از پیامبر(ص) سؤال کردند چگونه باید تعلیم داد؟ حضرت در آیه‌ای بستر آموزش و تعلیم را بیان کرده و فرمودند، خدای متعال در آیه ۱۹۰ سوره آل‌عمران فرموده «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ»، یعنی (مسلماً در آفرینش آسمان‌ها و زمین و در پی یکدیگر آمدن شب و روز برای خردمندان نشانه‌هایی قانع‌کننده است).

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه فرموده در آفرینش آسمان‌ها و زمین و آمد و شد شب و روز آیات و نشانه‌هایی وجود دارد برای آن‌هایی که خردمند و اندیشمند هستند، در آیه ۱۹۱ سوره آل‌عمران نیز خردمندان را معرفی کرده و می‌فرماید «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَی جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار»، یعنی (همانان که خدا را در همه احوال ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد می‌کنند و در آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند که پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‌ای منزهی تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: این آیه درب ورودی همه رشته‌ها و گرایش‌های علمی است، خدای متعال می‌فرماید اگر خردمندان و اندیشمندان در هر زمینه‌ای از زمینه‌های این عالم که تجلی علم الهی است، بخواهند ورود کنند باید در وهله نخست اهل ذکر باشند و بعد هم اهل فکر باشند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ذکر مثل زمین است، فکر مثل نهال است، ما اگر بخواهیم نهالی بکاریم که به خوبی ثمردهی داشته باشد ابتدا سراغ زمین می‌رویم و زمین را آباد می‌کنیم، وقتی زمین آباد شد و این نهال در زمین آباد کشت شد، حتماً میوه و ثمره ارزشمندی خواهد داشت.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۱۹۱ سوره آل‌عمران می‌فرماید خردمندان در هر حالی که هستند ارتباطشان با خدا برقرار است و در آن فضا فکر می‌کنند، اینجا فکر بالندگی پیدا می‌کند، اگر ما بخواهیم برای فکر و ذکر مثالی بزنیم این است که آب چطور تبدیل به آب می‌شود؟ آب از اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده، فکر و ذکر نیز اگر با هم تنیده و عجین شوند محصول آن یک معلم نوآور و اثرگذار می‌شود.

وی بیان کرد: هر چه دل پاک باشد فهم انسان، استعداد، دریافت و تلقی انسان از علم و دانش نیز جدی‌تر می‌شود، نه اینکه این مسئله صرفاً مربوط به علوم قرآنی، دینی، توحید و معرفت باشد، بلکه در همه علوم این گونه است، چون همه علوم متعلق به خدا هستند و بنیان‌گذار علم خدای علیم است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: وقتی که علم از ناحیه خداست ما باید زمینه جان و قلبمان را برای علم آماده کنیم، اگر ما از نظر علمی در قله‌های پیشرفت باشیم و در مرزهای مقدم علمی قدم برداریم، اما در کنار ما کودک‌کشی، نسل‌کشی، ظلم و جنایت حاکم باشد این علم به چه کار ما می‌آید و انسانیت ما به کجا می‌رود؟ بنابراین ما قبل از اینکه محتاج به علم باشیم باید انسان باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: این معنا در آیه ۳۹ سوره احزاب نیز آمده که خداوند می‌فرماید «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا»، یعنی (همان کسانی که پیام‌های خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا برای حسابرسی کفایت می‌کند).

وی تصریح کرد: خداوند فرموده، ای انسانی که با کرامت آفریده شده‌ای، تو در وهله نخست پاسدار کرامت خودت در مقابل هر رذالت و پستی هستی و بعد از آن هم کرامت انسان‌ها در همه عالم نخستین مطالبه و خواسته تو به حساب می‌آید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: نقش ایمان و تقوا در تأثیر علم حقیقی چیست؟ ما یک موقع علم انباری و انباشتی داریم، یعنی جزوه حفظ می‌کنیم، کتاب می‌خوانیم و نمره‌های عالی می‌گیریم اما این علوم مشکلی را حل نمی‌کند، آن علمی که دین برایش احترام قائل است و ما در الگوی تدریس باید به سراغ آن برویم، این است که کاری کنیم از درون جامعه هدف ما جوشش علم ایجاد شود، در تعبیر روایات جوشش علم مطرح است، نه اینکه انباشت علم در حافظه مطرح باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در روایات آمده اگر کسی چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های علم و دانش از درون او به جوشش در می‌آید و بر زبانش جاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علامه شهید مرتضی مطهری راجع به علامه طباطبایی که در ایام بزرگداشت آن عالم بزرگ و مفسر کبیر قرار داریم می‌گوید، علامه طباطبایی تفسیر المیزان را فقط با فکر ننوشت، بلکه بسیاری از این مطالب از الهامات غیبی و جوشش درونی او بود و من کمتر مشکلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده که حل آن را در تفسیر المیزان پیدا نکرده باشم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: چنین علمی باید در الگوی آموزشی-تربیتی دنبال شود، خداوند به همه شما خیر بدهد، این جشنواره نیز سرمایه‌گذاری ارزشمندی در تعالی، ارتقا و جهش در این فضا به حساب می‌آید.

انتهای پیام /

آموزش و پرورش چگونه باید باشد ؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha