سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده گفت: ما امروز شاهد بیداری در میان مردم دنیا اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان حتی در خاستگاه رژیم صهیونیستی یعنی انگلیس هستیم؛ این خیزش جهانی در طول ۷۵ سال گذشته بی سابقه بوده و برای اولین بار شاهد تعطیل شدن ۳۵ سفارت خانه رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده، عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در برنامه ای دیگر از تلویزیون اینترنتی «پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه به پاسخ برخی از شبهات پیرامون «استکبارستیزی؛ از لانه جاسوسی تا فلسطین اشغالی!» پرداخت و گفت: استکبار به معنای خودبرتربینی و خودبزرگ بینی و تحقیر و تضعیف دیگران توسط شخص مستکبر است. در مفهوم دینی و از زبان علمای اخلاق می بینیم که این صفت یکی از زشت ترین و نکوهیده ترین صفات و رذایل اخلاقی است که سرچشمه گناهان بسیاری بوده و کفر هم به آن منجر می شود. به فرموده قرآن کریم از آغاز خلقت انسان، استکبار در ابلیس ظاهر شد. لذا ما وقتی کتب تفسیری را مطالعه می کنیم می بینیم از شیطان به عنوان سلف المستکبرین یاد می شود. یعنی کسی که پدر و پیشینه مستکبرین است که در زمان خلقت انسان استکبار ورزید و از فرمان الهی سرپیچی کرد.

استکبار؛ از پایه های اصلی بدبختی ها در طول تاریخ

وی ادامه داد: در جهان معاصر هم مسئله استکبار حرف اول را در مفاسد جهانی و نابسامانی های اجتماعی دنیا می زند. این یک پدیده بسیار شومی است که پس از بررسی وضعیت جهان مشاهده می کنیم که پایه بدبختی ها و مشکلاتی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته، ناشی از همین مسئله استکبار بوده است. وقتی تاریخ جنگ ها اول و دوم جهانی را بررسی کنیم، خواهیم دید که این اتفاقات با ده ها میلیون کشته و فجایعی که به وجود آورد، ثمره قدرت های استکباری آن زمان بوده است.

عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت و ضرورت مبارزه با استکبار اظهار کرد: واقعیت این است که مسئله استکبار و مبارزه با آن یک مسئله فطری و انسانی است و در حقیقت وقتی بررسی می کنیم می بینیم که طبع انسان در برابر ظلم و در برابر سلطه مستکبرین مقاومت ورزیده و آن را نمی پذیرد. این امر به جوامع اسلامی و مردم دیندار هم اختصاص نداشته و هر انسان آزاده و عدالت خواهی طبعش نمی پذیرد که تسلیم مستکبرین شود. به هر حال هر انسان زورگو، ظالم و خودبرتربینی مورد طرد شدگی از سوی تمام افراد بشر خواهد بود.

وی افزود: در روز سیزدهم آبان سال ۱۳۵۸ شمسی عده ای از دانشجویان ایرانی لانه جاسوسی ایالات متحده آمریکا را تسخیر کردند و این یک مبارزه مهم با استکبار جهانی بود. وقتی اسناد محرمانه لانه جاسوسی و اسناد سری که سفارت سابق آمریکا در تهران را بررسی می کنیم، می بینیم که این مرکز نه به عنوان یک مرکز متعارف دیپلماتیک بلکه به نقطه ای جهت انجام فعالیت های خرابکارانه و براندازانه تبدیل شده بود. برخی می گویند که طبیعت سفارت خانه ها این است که به سمت منافع ملی کشور متبوع خودشان حرکت کنند. در پاسخ باید گفت که این به معنای تلاش آن ها برای براندازی حکومت حاکم کشور میزبان نیست. بلکه بنا بر پروتکل های بین المللی اگر کشور محل استقرار سفارت خانه احساس کند کسی در سفارت مشغول به اقدامات جاسوسی و خرابکارانه نسبت به کشور میزبان است، می تواند آن عنصر را اخراج نماید.

اقدامات خرابکارانه آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده ضمن پرداختن به ابعاد مختلف اقدامات خرابکارانه آمریکایی ها در ایران خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اقدامات خرابکارانه آمریکا در تهران و ایران بودیم. در همان ایام پیروزوی انقلاب اسلامی آمریکایی ها آیزن هاور را برای اجرای کودتا به ایران فرستادند که با عدم موفقیت آن ها در این امر مواجه شد. سفارت خانه سابق آمریکا پس از آن بود که به سمت ایجاد زمینه براندازی نظام و اجرای کودتا پیش رفت.

ایجاد شکاف های قومی از حربه های آمریکا جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی

وی گفت: به عنوان نمونه در یکی از اسناد سری سفارت آمریکا آمده است که آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال تحریک اقوام و گروه های مختلف ایران اعم از کردها، آذری‌ها، اعراب و سایر گروه های قومی است تا با تشویق آن ها به تحرکات تجزیه طلبانه زمینه سرنگونی جمهوری اسلامی را فراهم نماید. بر این اساس عملاً سفارت و دیپلمات های داخل آن دارند برنامه ریزی می کنند تا با تحریک اقوام و ایجاد شکاف های قومی زمینه اقدامات تجزیه طلبانه و براندازی نظام را فراهم نمایند.

این استاد حوزه با بیان اینکه دشمنی آمریکا مسئله ای نیست که بگوییم بعد از تسخیر سفارت به وجود آمده است، یادآور شد: اتفاقاً یکی از عوامل مهمی که دانشجویان پیرو خط امام را به سمت تسخیر لانه جاسوسی کشید همین اقدامات خرابکارانه ای بود که در سفارت انجام می شد و متأسفانه دولت وقت هم با توجه به ماهیت غرب گرا و لیبرال مسلکی که داشت خیلی مخالفتی با این مسئله نداشت. این بود که طیف دانشجویان پیرو خط امام احساس کردند اگر این روند ادامه پیدا کند به طور طبیعی مشکل به جایی خواهد رسید که انقلاب با بحران های جدی مواجه شود.

تسخیر لانه جاسوسی در راستای منافع ملی و اقتصادی انقلاب اسلامی است

وی تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به هیچ وجه در تضاد با منافع ملی ما نبوده و اتفاقاً در راستای منافع ملی و اقتصادی و در ادامه همان حرکت استکبارستیزی انقلاب اسلامی است. لذا حضرت امام خمینی(ره) از این واقعه به عنوان انقلاب دوم یاد می کنند.

عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه موج بیداری اسلامی که در حدود سی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست، به دست دولت های طرفدار آمریکا افتاد، بیان داشت: نهضت مردمی و بیداری اسلامی به دلیل اینکه آمریکا با نفوذ سرویس های جاسوسی آن در کشورهای دارای نهضت اسلامی، به سمت نابودی کشیده شد. مثلاً در کشوری همچون مصر که شاهد قیام مردم آن علیه حسنی مبارک به عنوان فردی کاملاً دیکتاتور، مستبد و طرفدار و وابسته به آمریکا بودیم. پس از اینکه حسنی مبارک در اثر انقلاب مردمی مجبور به کناره گیری از قدرت می شود، در همین زمان شورای عالی نیروهای مسلح مصر قدرت را به دست می گیرد. اولین اقدامی که این شورا انجام می دهد روی کار آوردن دولت مردم محمد مُرسی است. در بیانیه این شورا در آن زمان با صراحت آمده است که "ما به معاهده صلح ۱۹۷۹ کمپ دیوید پابرجا هستیم و روابط خود را با آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان دو متحد استراتژیک حفظ خواهیم کرد". این گونه است که یک دولتی که قرار است مردمی باشد، تحت حاکمیت شورایی که اعضای آن تحت نفوذ آمریکا هستند قرار می گیرد.

سرانجام انقلاب مردمی مصر چه شد؟

وی گفت: نتیجه اقدامات شورای نیروهای مسلح مصر این شد که محمد مرسی را که برآمده از آرای دموکراتیک مردم مصر است، دستگیر شده، محاکمه می گردد و محکوم به زندان می شود. در نهایت هم به طرز مشکوکی در زندان جان باخت. پس وقتی در کشوری انقلاب مردمی شد ولی دولت جدید رابطه اش را با عامل اصلی مشکلات کشورش قطع نکرد قطعاً آن انقلاب به بیراهه خواهد رفت و نتیجه مطلوب و مورد هدف مردم را محقق نمی سازد. در کشور ما هم چه بسا اگر سفارت آمریکا اشغال نمی شد، باید شاهد اتفاقاتی همچون وقایع کشور مصر می بودیم.

علل حمایت های همه جانبه آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده در ادامه به بررسی علل حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی پرداخت و افزود: چرایی حمایت بی چون و چرای دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی دلایل بسیار متعددی دارد. یکی از این دلایل این است که رژیم صهیونیستی در نقش سگ نگهبان آمریکا در منطقه قرار دارد و حافظ منافع آمریکا در غرب آسیاست. طبیعی است که آمریکا نخواهد رژیمی که حامی اصلی منافع آن و پایگاه اصلی نگهبانی از منافع آمریکاست از بین برود. لذا اخیراً دیدیم بعد از عملیات طوفان الاقصی وقتی رژیم صهیونیستی شروع به کشتار مردم فلسطین می کند و موج اعتراضات جهانی نیز نسبت به این اقدامات ظالمانه اتفاق می افتد، علی رغم همه این ها بایدن که برای اولین بار در زمان ریاست جمهوری خودش وارد سرزمین های اشغالی می شود، می گوید: اگر اسرائیلی وجود نداشت ما الآن باید آن را ایجاد می کردیم. او اشاره می کند که منافع آمریکا ایجاب می کند که ما یک رژیم غاصب، کودک کش و متجاوز به نام اسرائیل را باید در این منطقه داشته باشیم.

تشکیل رژیم صهیونیستی راهی برای نفوذ آمریکا در بلاد اسلامی است

وی ضمن بیان اینکه تشکیل رژیم صهیونیستی راهی برای نفوذ آمریکا در بلاد اسلامی است، ادامه داد: در منطقه غرب آسیا که تحت عنوان خاور میانه از آن یاد می کنند، کشورهای اکثراً اسلامی وجود دارند. منافع آمریکا ایجاب می کرد یک دولت غیراسلامی به نام یهود و صهیونیسم هر چند که این ها پیروان واقعی یهود هم نیستند، در این منطقه ایجاد شود. لذا می بینیم از ابتدای تشکیل رژیم اشغالگر قدس کشورهای غربی و آمریکا حمایت های متعددی را از این رژیم داشته اند و در تلاش برای توسعه قلمرو سرزمینی آن هم بوده اند.

مغتنم شمردن اتفاقات اخیر در منطقه برای گسترش قلمرو رژیم صهیونیستی از سوی غربی ها

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: غربی ها اتفاقی را که در روزهای اخیر در منطقه افتاده است فرصتی مغتنم برای اخراج فلسطینیان از نوار غزه و کرانه باختری رود اردن و گسترش قلمرو رژیم صهیونیستی می دانند. آن ها می خواهند از این طریق به همان هدف قدیمی خودشان که توسعه قلمرو سرزمینی رژیم صهیونیستی با شعار از نیل تا فرات برسند.

وی با برشمردن سومین دلیل حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: وجود لابی قدرتمند صهیونیست ها در آمریکا سومین دلیل مهم برای حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی است. استیفن والِت که یکی از اندیشمندان و نویسندگان آمریکایی است در کتابی با عنوان «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» می گوید که "به هر حال حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی منافع و ضررهایی را برای آمریکا داشته است. یکی از این ضررها در زمینه اقتصادی است. اینکه آمریکا سالیانه سه میلیارد دلار در مواقع عادی برای رژیم اسرائیل هزینه می کنیم. دومین ضرر مخدوش شدن روابط آمریکا با کشورهای عربی و سومین ضرر آن افزایش احساسات ضد آمریکایی می باشد". از طرف دیگر به دو منفعت اصلی حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره می کند که یکی از آن ها حمایت لابی صهیونیسم از سیاستمداران آمریکایی برای رسیدن به قدرت است و دیگری سود سرشار کمپانی های تولید سلاح آمریکایی از جنگ ها و بحران های ایجاد شده در منطقه غرب آسیاست که ریشه آن ها به وجود رژیم صهیونیستی باز می گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تشریح کلی آثار و پیامدهای مقاومت اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: مقاومت اسلامی حاوی آثار بسیار متعددی است. یکی از آن ها حفظ عزت و رهایی از ذلت در برابر استکبار است. ما بعد از ۷۵ سال اشغالگری صهیونیست ها شاهد این هستیم که امروز مردم فلسطین و مردم غزه علی رغم بمباران های شدیدی که متحمل شده اند، احساس غرور می کنند. زیرا برای اولین بار توانستند از حالت تدافعی به حالت تهاجمی عمل کنند.

خیزش جهانی پس از گذشت ۷۵ سال

وی افزود: دومین نتیجه مقاومت را بیداری ملت ها و قیام علیه مستکبرین است. ما امروز شاهد این بیداری در میان مردم دنیا اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان حتی در خاستگاه رژیم صهیونیستی یعنی انگلیس هستیم. این خیزش جهانی در طول ۷۵ سال گذشته بی سابقه بوده و برای اولین بار شاهد تعطیل شدن ۳۵ سفارت خانه رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده موج بیداری جهانی علیه رژیم صهیونیستی را بیانگر فشار شدید روی این رژیم برشمرد و تصریح کرد: پس از عملیات طوفان الاقصی شاهد تغییر موازنه وحشت از مستضعفین به مستکبرین بوده ایم. بسیاری از شهرک های صهیونیست نشین اطراف غزه و نزدیک جنوب لبنان تخلیه شده و خیلی از افراد آن ها اعلام کرده اند که دیگر به آن جا برنمی گردند.

وی ادامه داد: فرو ریختن هیمنه استکبار و تصوراتی که از شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بودند، یکی دیگر از دستاوردهای جریان مقاومت است. طی عملیات طوفان الاقصی دیدیم که یک گروه مقاومتی که هفده سال به صورت کامل تحت شدیدترین محاصره ها قرار داشتند با چه شجاعتی توانستند از آن حصاری که به تعبیر خود صهیونیست ها از محکمترین و پیشرفته ترین مرزهای جهان حساب می شود، عبور نمایند و سرویس های اطلاعاتی آن ها را مورد تمسخر قرار دهند.

این استاد حوزه گفت: به هم خوردن طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای مقاومت اسلامی بود. متأسفانه دولت های بسیاری از کشورهای اسلامی داشتند به این سمت می رفتند و ما شاهد هستیم که طوفان الاقصی و وقایع بعد از آن، موجب شد این ایده به طور کامل و برای همیشه نابود و کنار گذاشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha