شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی گفت: آیت‌الله سید حسن مدرس گذشته از اینکه افتخار روحانیت شیعه است، روش او و نحوه مبارزه‌اش باید الگوی همه و بخصوص مجلسی ها باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه دهم آذرماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج با بیان اینکه ۱۰ آذر سال ۱۳۱۶ عالم نستوه، مبارز، شجاع، حامی ملت و مرد قانون، آیت‌الله سید حسن مدرس به شهادت رسید و این روز را روز مجلس نام‌گذاری کردند، بیان داشت: به همه مجلسیان و نمایندگان محترم استان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم در مسیر نمایندگی از مردم در مجلس شورا موفق باشند.

روش آیت‌الله مدرس و نحوه مبارزهاش الگوی مجلسی ها باشد

وی در ادامه افزود: آیت‌الله سید حسن مدرس گذشته از اینکه افتخار روحانیت شیعه است، روش او و نحوه مبارزه‌اش باید الگوی همه و بخصوص مجلسی ها در دنبال کردن مشکلات مردم، معیشت مردم، قانون‌گذاری، دفاع از ارزش‌های دینی، زهد و ساده زیستی، کمک به اقشار آسیب‌پذیر، شفاف بودن، مطالبه گر بودن و در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادن، تطمیع نشدن، دنبال مصالح مردم بودن و امثال این‌ها باشد و در مقام و منزلت مجلس در سال ۱۳۰۲ فرموده بود: «این مجلس را به ‏منزله تمام ایران می‏دانم.»

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه ما امسال دو انتخاب مهم در پیش داریم که هر کدام اثر مهمی در مسائل سرنوشت‌ساز کشور دارند و هرکدام به‌تناسب خود در رأس امور کشور قرار دارند، اظهار کرد: یکی انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی که می‌خواهند قانون وضع کنند و بر قوه مجریه نظارت داشته باشند و دیگری نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با وظیفه خطیری که دارند.

از همین‌الان افراد و تبلیغاتشان و نوع برخوردهایشان را رصد کنید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه از همین‌الان افراد و تبلیغاتشان و نوع برخوردهایشان را رصد کنید، گفت: آیا آنکه با دعوت کردن و شام دادن و امثال این‌ها به فهم مردم توهین می‌کند صلاحیت دارد؟ با این وضعیت اقتصادی یکی از ملاک‌های صداقت و کارآئی فرد را در نحوه خرج کرد او نسبت به تبلیغاتش ببینید. حتی نباید به دیگران هم اجازه بدهند که برای آنان تبلیغات نامتعارف بکنند.

نمایندهای که وامدار شده باشد به درد نمایندگی نمیخورد

وی در ادامه افزود: من یک وقت به خانمی که در تبلیغاتش تبرج داشت عرض کردم این نحوه تبلیغات در شأن شما نیست. گفت دیگران انجام داده‌اند. گفتم خوب شما جلویش را بگیرید. نماینده‌ای که قبل از انتخاب وامدار شده باشد به درد نمایندگی نمی‌خورد.

باید آنچه عامل کاهش مشارکت مردم میشود را از بین برد

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه یکی از مسائل مهم این دوره مشارکت حداکثری است و اولین کار این است آنچه عامل کاهش مشارکت مردم می‌شود را از بین برد، تأکید کرد: مثلاً عده‌ای در مورد سلامت انتخابات ایجاد شبهه خواهند کرد تا به این وسیله حضور مردم را کم کنند. یا مشکلات اقتصادی را به‌عنوان عاملی برای عدم مشارکت مطرح می‌کنند. اینجا باید تبیین کرد؛ مسیری که در حال طی شدن هست و آنچه رشد بوده و آنچه دستاورد بوده بازگو و تبیین شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است عده‌ای بخواهند به اسم افشاگری در مردم ایجاد ناامیدی کنند و فضای بی‌اعتمادی در جامعه به وجود بیاورند. باید هوشیارانه با این موارد برخورد کرد. گاهی اختلافات کاری که بین قوا در مسائل مختلف به‌طور طبیعی وجود دارد را به‌عنوان یک معضل بزرگ بین مردم مطرح و به رسانه‌ها می‌کشانند تا مردم دلسرد شوند. گاهی ممکن است با ایجاد اختلافات قومی و مذهبی بخواهند مشارکت را کم‌رنگ کنند و موارد این‌چنین که باید همه مردم هوشیارانه مسائل را رصد کنند و فریب خناثان و دغل‌کاران که ممکن است گاهی به اسم دوست هم باشند را نخورند.

قانون حرف اول و آخر را میزند

وی با تأکید بر اینکه قانون حرف اول و آخر را می‌زند، اظهار داشت: در ۱۲ آذر سال ۱۳۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که توسط مجلس خبرگان قانون اساسی با یک مقدمه و ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل تصویب‌شده بود به همه‌پرسی عمومی گذاشته شد و با استقبال ۵/۹۹ درصد از مردم به تصویب ملت هم رسید و این میثاق ملی تا ده سال بدون تغییر باقی ماند و در سال ۱۳۶۸ حضرت امام به پیشنهاد بعضی از مسئولان، فرمان بازنگری در قانون اساسی را صادر کردند و شورای بازنگری قانون اساسی هم در طی جلسات متعدد، درمجموع ۴۶ اصل قانون اساسی قبلی را تغییر داد و دو اصل به آن اضافه کرد که در ۶ مرداد ۱۳۶۸ با رأی آری ۹۷ درصد از شرکت‌کنندگان به تصویب رسید.

قانون اساسی، ستون فقرات نظام است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه بحث قانون و تبعیت از آن و عدالت در اجرای آن از مباحث مهم است، یادآور شد: تعبیراتی که بزرگان ما درباره قانون دارند بسیار گویاست. قانون اساسی، ستون فقرات نظام است. مرکز اصلی سلسله اعصاب نظام است. معیار و ضابطه است. حضرت آقا فرمودند: «نباید تصوّر کرد که انقلاب، یک‌چیز است و قانون اساسی یک‌چیز دیگر است. قانون اساسی، همان تجسّد و تجسّم انقلاب است» و امام فرمودند: «در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی‌توانیم اسلامی حساب کنیم. کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند، این‌ها با اسلام مخالفت می‌کنند.»

ریشه همه اختلافات عمل نکردن به قانون است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم ریشه همه اختلافات عمل نکردن به قانون است، اذعان داشت: اساساً اختلاف اگر مبنای درستی نداشته باشد همه حرکت‌های مثبت را به هم می‌ریزد و نابود می‌کند. استعمارگران بخصوص انگلیس خبیث بیشترین نفع را از اختلاف‌افکنی در سطوح مختلف برده‌ و امروز هم یکی از مهم‌ترین راهبردهای آنان برای غلبه بر ملت‌ها و دولت‌ها، اختلاف‌افکنی است.

از اتحاد جهان اسلام به‌شدت واهمه دارند

وی در ادامه با تأکید بر اینکه از اتحاد جهان اسلام به‌شدت واهمه دارند، عنوان کرد: می‌بینید همین مقدار که محور مقاومت باهم دست داده‌اند و تقسیم‌کار کرده‌اند، دنیای استکباری به چه فضاحت و فلاکتی افتاده‌اند. به فضل پروردگار این حرکتی بابرکتی که آغازشده ایستائی ندارد و تا تحقق کامل اهداف آن که نابودی رژیم خبیث و دروغین صهیونیستی است ادامه خواهد داشت.

انشاءالله فلسطینیان نماز عید فطر را امسال بدون مشکل در قدس شریف برگزار کنند

خطیب نماز جمعه کرج با تأکید بر اینکه وعده خدا حق است و همه شما باید مقدمات و آمادگی سفر به قدس شریف و نماز در مسجدالاقصی و مسجد قبه را فراهم کنید، ابراز داشت: امیدواریم که ان‌شاءالله فلسطینیان نماز عید فطر را امسال بدون مشکل در قدس شریف برگزار کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با بیان اینکه اختلاف بد است، گفت: نمونه‌ای از آن، روشی بود که دشمنان ایران در بین ارکان نهضت جنگل بکار بردند و با ایجاد اختلاف این حرکت استقلال‌طلبانه را از بین بردند و در ۱۱ آذر سال ۱۳۰۰ میرزا یونس معروف به میرزا کوچک خان جنگلی در سن ۴۱ سالگی به شهادت رسید که نقش و رهبری او در مبارزه با ارتش تزاری روسیه و انگلیسی‌ها در شمال کشور در تاریخ استقلال‌طلبی ایران ثبت است.

مبارزه مردم ایران با استکبار ریشهدار است

وی در ادامه با بیان اینکه مبارزه مردم ایران با استکبار ریشه‌دار است، گفت: یکی از مهم‌ترین ابعاد مبارزاتی ملت ایران در طول انقلاب اسلامی، مبارزه با آمریکا بوده است. قبل از انقلاب، مبارزه با استکبار در بین برخی از روحانیون و دانشجویان در مقاطع خاصی وجود داشت؛ که نمونه‌ای از آن وقایع و حوادث ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ است.

دانشجو مؤذّن جامعه است

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه ۱۶ آذر، روز دانشجو را به همه دانشجویان و اساتید محترم تبریک عرض می‌کنم، گفت: حضرت آقا از قول شهید بهشتی نقل کردند که ایشان فرمودند: «دانشجو مؤذّن جامعه است، وقتی‌که خواب بماند، مردم هم خواب می‌مانند. این تعبیر خوبی است؛ شما دانشجویان می‌توانید بیدارکننده باشید، می‌توانید گفتمان ساز باشید، به‌هیچ‌وجه تصوّر نکنید که این‌کاره‌ای دانشجویی شما، کارهای بی‌اثری است».

نقش دانشجویان و نخبگان در آگاهی بخشی به مردم در بزنگاه‌ها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با بیان اینکه این تعبیر خیلی گویاست و نکات دقیقی در آن نهفته است، گفت: مؤذن مردم را با صدای خودش به یک امر مهم و واجب فرامی‌خواند و آنان را به حرکت درمی‌آورد. اگر مؤذن نباشد ممکن است نماز افراد قضا شود. با همین بیان معلوم می‌شود که وظیفه سنگین است. نقش دانشجویان و نخبگان در آگاهی بخشی به مردم جامعه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امثال‌ذلک، در بزنگاه‌های مهم تاریخی از خسران و غفلت جلوگیری می‌کند، و در این چله دوم که مسیر به سمت جامعه سازی و تمدن سازی است تلاش بی‌وقفه عزیزان را برای همراه سازی جامعه می‌طلبد.

۱۶ آذر، آغاز استکبارستیزی جوانان بصیر ایران است

وی بابیان اینکه مؤذن باید دائماً و به‌موقع آگاه‌سازی کند، عنوان کرد: قسمتی از این مسئولیت سنگین که بر دوش دانشجویان آمده است به حماسه ۱۶ آذر و شهدای گران‌قدری که تقدیم کردند برمی‌گردد. حماسه‌ای که آغاز استکبارستیزی جوانان بصیر ایران است.

ایران فرزندانی باکفایت و صلاحیت برای تحقق آرمان‌ها دارد

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه تصریح کرد: از ۱۶ آذر ۳۲ به بعد دانشجویان یکی از مهم‌ترین اقشار در نقش‌آفرینی‌های انقلابی بودند و حماسه‌های مختلفی تا امروز خلق کردند چه دوران انقلاب و چه بعدازآن در دفاع مقدس، نهضت تولید علم، خدمت‌رسانی به مردم، تشویق و پرشور کردن انتخابات‌، دفاع از حرم، دفاع از امنیت، مطالبه گری، عدالت‌طلبی، آزاداندیشی، جهاد تبیین و بسط بصیرت و معنویت در جامعه، امیدآفرینی و ده‌ها مسئله دیگر که نشان می‌دهد ایران فرزندانی باکفایت و باصلاحیت برای تحقق آرمان‌های بلند ملی و جهانی‌اش دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: یک جمله از امام المسلمین راجع به دانشجویان عرض کنم: «از آن روزی باید ترسید که جوان ما، دانشجوی ما در دانشگاه انگیزه‌ی طرح مسأله، طرح سؤال، طرح درخواست نداشته باشد. همه‌ی همت ما باید این باشد که این روحیه‌ی مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینه‌های گوناگون را در نسل جوان کشورمان به‌خصوص جوان علمی گسترش بدهیم. اگر این شد، ممکن است به همه‌ی آن مطالبات نتوان پاسخ داد، کما اینکه در کوتاه‌مدت همین‌جور هم هست؛ به همه‌ی مطالبات در کوتاه‌مدت یقیناً نمی‌شود پاسخ داد؛ ظرفیت‌ها محدود است، لیکن یقیناً آینده‌ی خوب و یک افق روشن با چنین مطالباتی جلوی چشم است». به‌هرتقدیر این مبارزه با استکبار ادامه داشت تا بعد از انقلاب که با تسخیر لانه جاسوسی وارد عرصه دیگری شد و تا امروز هم ادامه داشته است.

وی در ادامه افزود: مناسبت دیگر روز معلولان است و وظائفی که جامعه نسبت به آنان دارد که اقل کار و ابتدایی‌ترین این است مسائل رفاهی عمومی آنان در جامعه مثل معابر و ورودی ساختمان‌ها و خودروها فراهم شود.

رئیس‌جمهور میهمان البرزی ها می شود

امام‌جمعه کرج در خاتمه با اشاره به سفر استانی رئیس‌جمهور به البرز، گفت: مهمان گران‌قدر و ارزشمندی را هفته آینده پذیرایی خواهیم کرد، ان‌شاءالله همه به‌عنوان قدردانی از زحمات خالصانه‌ای که کشیده می‌شود به استقبال ریاست محترم جمهور خواهیم رفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha