چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
یب

حوزه / طراح گرافیک، مدرس دانشگاه و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: رویداد شهید اردهال زیباترین و لطیف‌ترین محصول هنری اثرگذار فرهنگی مذهبی در قالب کتیبه را در کوتاه ترین زمان ممکن خلق کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در کاشان مرتضی رحمتی استاد طراح و گرافیک شرکت کننده از تهران که برای نخستین بار این به رویداد فرهنگی هنری شهید اردهال دعوت شده است از حضور اساتید مجرب و تعامل و هم افزایی با سایر شرکت کنندگان توانمند در این رویداد اظهار خرسندی کرد و افزود: برگزاری رویداد با موضوع کتیبه و پرچم که جزء سنت‌ها و نمادهای آیین عزاداری ما شیعیان و مسلمانان است اقدام بسیار ارزشمندی بود.

وی بهره‌مندی آموزشی و تجربی شرکت کنندگان خوشنویس و تایپوگرافی در کارگاه‌های رویداد شهید اردهال با محوریت کتیبه و پرچم از اساتید خطاط را که هر کدام در یک‌ نوع خط تخصص عمده دارند یادآورشد و گفت: مزیت این کارگاه‌ها انجام مرحله پیش طرح (اتود) دستی در تولید آثار با آموزش اساتید و کامل شدن خطوط و رسم الخط مفردات انتخاب شده است.
به گفته وی انتخاب کتیبه و پرچم به‌ویژه کتیبه‌های محتشم کاشانی که مورد استفاده در آیین و رسوم عزاداری ایرانی و جهان اسلام است نقطه عطف رویداد شهید اردهال در کاشان است که ارائه آثار به صورت دستی و فارغ از صنعت نرم افزاری در مراحل اولیه طراحی انجام شد.

این طراح گرافیک دارنده بیش از صدها جایزه از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد تولید آثار رویداد شهید اردهال در بخش اجرا به صورت سنتی و بدون استفاده از نرم افزار رایانه‌ای انجام شد اظهار داشت: در کارگاه این رویداد از صنعت نرم افزاری فاصله گرفته شد و هنرمندان آثارشان را با استفاده از خطوط و خط‌های علمای قدیم و پیوندخورده با خلاقیت و تجارب زیبای هنری خود تولید کردند.

رحمتی تصریح کرد: شرکت کنندگان حتی در رنگ آمیزی و انتخاب نوع رنگ متناسب با مفاهیم ولادت یا شهادت و تداعی غم و شادی از مشورت اساتید برجسته کارگاه بهره‌مند شدند تا بهترین خروجی ایده و محصول در همه زمینه‌های تایپوگرافی و طراحی پرجم و کتیبه عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه هنر گرافیکی هنرمند در فضای شهری باید به زیبایی برای تمام گروه‌های سنی از کودک تا بزرگسال قابل درک و فهم باشد گفت: آثار تولیدی رویداد شهید اردهال در قالب کتیبه به زیبایی حضرت سلطانعلی بن باقر (ع) را با طراحی و تایپوگرافی القاب و اسامی آن حضرت را تداعی و تبیین می‌کند.

این طراح گرافیک ارشد پژوهش هنر و کارشناسی گرافیک استفاده از خط عربی دیوانی را در اثر خود یادآورشد و خاطرنشان کرد: رویدادهای هنری با محوریت اهل‌بیت(ع) و امامزادگان به‌ویژه حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) آثار و برکات زیادی را دارد.

رحمتی افزود: نگاه متفاوت هنرمند با افراد عادی جامعه است که در این رویدادها با شناخت موضوع و پیوند آن با تجربه و خلاقیت محصول هنری اثرگذار و زیبا را خلق می‌کند.

دومین رویداد فرهنگی هنری «شهید اردهال» به مناسبت ۲۷ جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) با موضوع محوری حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) در قالب طراحی پرچم و کتیبه ویژه هنرمندان منطقه فرهنگی کاشان در تولید آثار هنری با حضور اساتید برجسته کشوری و ۳۵ شرکت کننده از تهران، اصفهان، قم، کاشان و قزوین به مدت سه روز از روزهای ششم تا نهم دیماه در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha