دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دفاعیه

حوزه/ پایان نامه «آرایه های ادبی سوره صافات، ص و زمر در تفسیر المیزان» دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مهری رضائی، طلبه سطح ۳ رشته مدرسی ادبیات عرب مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «آرایه های ادبی سوره صافات، ص و زمر در تفسیر المیزان»، با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین مهدی داوری و داوری حجت الاسلام و المسلمین جواد سلیمیان دفاع کرد.

رضایی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر گرامی اسلام است که از سوی خداوند متعال برای هدایت بشر به ایشان ابلاغ شده است، این کتاب آسمانی دارای الفاظی است که از جانب خداوند است؛ برای فهم و تبیین الفاظ و آیات آن، شناختن نکاتی که قالب های ترکیبی و موقعیت ویژه کلمات و جملات، بر آن دلالت دارند، لازم می باشد.

وی گفت: تفسیر و تبیین آیات نیاز به علومی دارد که از طریق قواعد ادبیات عرب میسر است که در علم صرف، نحو، معانی و بیان آمده است، از میان این علوم، علم معانی و بیان تاثیر به سزایی در تفسیر دارد. ادبا سه علم معانی، بیان و بدیع را علوم بلاغت نامیده اند. تشخیص آرایه های ادبی و نکات بلاغی موجود در آیات نیاز به تبحر در این علوم دارد، که از میان مفسران بزرگ، علامه طباطبایی رحمه الله علیه، به تشخیص صنعت بلاغت موجود در آیات و استخراج نکته های تفسیری پرداخته است.

رضایی گفت: وجوه اعجاز و هماورد طلبی قرآن جهات گوناگونی دارد، از جمله این وجوه جهت بلاغی و ادبی آن است. علوم بلاغی شامل سه علم معانی، بیان و بدیع می باشد که برای فهم و تبیین آیات قرآن و شناختن جایگاه و موقعیت جمله ها و کلمه های آیات، دانستن این علوم ضروری می باشد. این علوم نقش به سزایی در فهم اعجاز قرآن دارد.

وی بیان کرد: علامه طباطبایی رحمه الله علیه از جمله مفسرینی هستند که به این امر مهم پرداخته اند. بنابراین برای فهم علم بلاغت و اهمیت و نقش آن در تبیین و تفسیر آیات نیاز است تا شواهد بلاغی موجود در آیات در زمینه ی علم معانی، بیان و بدیع، با استفاده از تفاسیر موجود استخراج و جمع آوری شود و در دسترس افراد و دانش پژوهان و قاریان قرآن قرار گیرد. محقق در این تحقیق با محوریت المیزان ذیل سه سوره «صافات، ص، زمر» شواهد بلاغی رابه روش توصیفی –تبیینی با توجه به کتب بلاغی موجود مشخص کرده و آورده است. هر کجا ذیل آیه ای مطلب بلاغی در تفسیر المیزان ذکر نشده بود از تفاسیر دیگر کمک گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha