دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
منصور امامی

حوزه/ حجت الاسلام امامی گفت: ابتلائات و امتحانات الهی عوامل مختلفی دارد که برخی از آن ها نتیجه اعمال و رفتار ماست و برخی دیگر از ایمان ما و علاقه خدای متعال به ما نشأت می گیرد که در جهت رشد معرفت ما می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام منصور امامی امروز در جمع بانوان معتکف مسجد امیرمؤمنان علیه‌السلام شهرستان ارومیه، با اشاره به اهمیت اعتکاف در دین مبین اسلامی، اظهار داشت: اعتکاف یکی از سنت های ائمه معصومین علیهم السلام است و بعد از انقلاب در ایران نیز جایگاه خود را پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به ابتلائات و امتحانات الهی انسان، گفت: چهار نوع ابتلاء داریم که عوامل مختلفی نیز دارند و اول آن ها این است که در اکثر اتفاقات زندگی، عامل اصلی این ابتلائات، خود ما هستیم. تصمیم، اعمال و رفتارهای نادرست که انجام می دهیم در سرنوشت ما مؤثر است.

حجت الاسلام امامی ادامه داد: دومین مسئله در گرفتاری ها و امتحانات این است که برخی رفتارها و اعمال ما غیر از این که در خود ما اثر دارد در زندگی دیگران و جامعه نیز مؤثر است، به عنوان مثال اگر ما وظیفه اجتماعی خودمان را درست انجام ندهیم، ظلم‌ اجتماعی اتفاق می افتاد. مثل انتخابات که اگر درست تبیین نکنیم و افراد سالم و صالح را انتخاب نکنیم قطعا در ظلم هایی که به واسطه انتخاب یک فرد ناصالح روی می دهید ما مقصر هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برخی ابتلائات زندگی، طبیعت زندگی است و برای همه اتفاق می افتد و ما نقش زیادی در آن ها نداریم برای مثال پیر شدن یک اتفاق طبیعی است که خدای متعال آن را قرار داده است که دارای حکمت‌های فراوانی است؛ اما انسان دنیامحور از همین اتفاق طبیعی دچار ناامیدی و رنجش خاطر می‌شود و همچنین مرگ که برای همه اتفاق می افتد.

وی افزود: برخی دیگر از این ابتلائات و گرفتاری ها، از محبت و علاقه خداوند نسبت به بندگانش است. که سبب رشد و ارتقاء بنده می گردد، نگاه الهی و درست به مسئله ابتلائات سبب می‌شود که انسان در مشکلات و گرفتاری‌های زندگی دچار اضطراب و تشویش خاطر نشود و در نتیجه بتواند با آرامش بهترین تصمیم را بگیرد.

حجت الاسلام امامی در پایان گفت: یکی از عواملی که موجب افزایش معرفت و رشد معرفت ما خصوصاً معرفت قلبی ما می‌شود ابتلائات و مصیبت‌ها است. در واقع یکی از عواملی که ما متذکر خدا می‌شویم این است که خود خدا از طریق یک سلسله بلایا و مصیبت‌ها ما را به آن معرفت متذکر می‌کند. هر کسی که به خود مراجعه کند این را کاملاً می‌یابد؛ در آیات متعددی از قرآن به این مطلب اشاره شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha