دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار آیت الله فاضل لنکرانی با شهردار قم

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در فقه ضوابطی برای ساخت شهر و ساختمان تعیین شده که باید رعایت شود اما چیزی به نام شهر اسلامی به این معنا که اسلام بگوید در این شهر بیمارستان، آتش نشانی، دانشگاه و پارک کجا باشد نداریم، اینها را باید با توجه به اقتضاء و شرایط هر زمانی ساخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار دکتر سقاییان نژاد شهردار قم با اشاره به اهمیت شهر قم گفت: قم پایگاه انقلاب است و به سبب وجود حرم مطهر حضرت معصومیه سلام الله علیها و حوزه علمیه و حضور مراجع عظام در این شهر اکنون محل رفت و آمد نخبگان، فرهیختگان و شخصیت های مذاهب دنیا است.

وی افزود: این عناوین سبب شده است که قم منبعی غنی برای نشر دین گردد، یعنی امروز توقع از قم و حوزه علمیه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. باید مراکز علمی حوزه متون دینی را پژوهش جدید کنند و مطالبی عمیق مناسب نیازهای جامعه بشری خصوصا نیازهای فکری نظام جمهوری اسلامی به دست آورند و در اختیارشان قرار دهند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر لزوم تناسب عمران و آبادی شهر قم با توجهی که بدان وجود دارد تاکید کرد و افزود: واضح است قم باید از حیث عمران و آبادی خیابان‌ها، کوچه‌ها و ساختمان‌ها با معیارهای روز دنیا که متناسب با ارزش های دینی ما باشند مطابقت کند؛ در فقه ضوابطی برای ساخت شهر و ساختمان تعیین شده که باید رعایت شود؛ صنعت شهرسازی یک علم است که مبانی خود را دارد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: در فقه ضوابطی برای ساخت شهر و ساختمان تعیین شده که باید رعایت شود، اما همانطور که بسیاری از بزرگان می‌گویند ما چیزی به نام شهر اسلامی نداریم. اسلام نمی‌گوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد، اینها را باید با توجه به اقتضاء و شرایط هر زمانی ساخت؛ یک زمان در کل شهر فقط یک پارک وجود داشت اما الان شنیدم در بلوار مرجعیت ۴۰۰ هکتار فضای سبز درست کرده اید، طبیعی است وقتی شهر از جهت نفوس، خیابان‌ها و تردد مردم و مسافرین توسعه پیدا کند پارک‌های فراوان لازم دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طب اسلامی نداریم بلکه یک دستورات کلی برای حفظ سلامت جسم و روح داریم؛ هیچ فقیه و اسلام شناسی نمی گوید اسلام برای انواع سرطان که امروز به وجود آمده دارو داده، در بعضی از موارد به مقتضای اشخاص و زمان و مکان ائمه علیهم السلام دستوراتی داده اند، اما نمی‌شود آنچه به آن بیمار فرموده اند را برای کل انسان ها تجویز کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: همین طور در مورد اقتصاد اسلامی که بگوئیم اسلام تمام ریزه‌ کاریهای اقتصاد را مطرح می‌کند، اصلاً در زمان حدوث اسلام مسائلی که الان با آن مواجهیم مثل تورم و بورس وجود نداشته است. بله یک قوانین کلی در اسلام هست که باید مورد توجه قرار بگیرد مثل اینکه در اقتصاد ربا نباشد، در معاملات دقیق عمل کنید که در آن غَرر و جهالت نباشد، اکل مال به باطل نباشد، اما با وجود این همه مسائل اقتصادی جدید نمی‌توان گفت امروز بشر از علم اقتصاد بی‌نیاز است. همه بشر خصوصاً مسلمان‌ها در شرایط کنونی دنیا بیشتر به علم اقتصاد نیاز دارند. باید نظریات دانشمندان علم اقتصاد را که در میدان اجرا چکش کاری شده و به دست ما رسیده با مبانی ارزشی اسلام و احکام فقهی تطبیق داد و استفاده کرد و مراقب مواردی که برای تسلط بر بشر تنظیم شده هم بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: به هر حال ما فقه معماری و فقه شهرسازی داریم همانطور که فقه پزشکی و فقه اقتصاد داریم، اما معماری اسلامی و شهر اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف درستی نیست!؛ شهر اسلامی به این معناست که اسلام بگوید خیابان کجا باشد، خانه کجا باشد، بیمارستان کجا باشد، پُل زده بشود یا نه؟ کجای متون فقهی داریم که باید پل بزنیم یا نه؟ این امری است که انسان با نگاه عقلایی به آن می‌رسد و باید اهل فن بگویند؛ اسلام متصدی این جزئیات نیست. بله می توان گفت مسجد که یک پایگاه دینی است اسلام میگوید باید در مرکز شهر و جایی باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد، این حرف خوبی است، یا اسلام سفارش کند که مساجد به صورت ساده ساخته شود چیزی که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود!؛ اسلام می‌گوید هرچه می‌توانید مساجد را ساده بسازید برای اینکه با روح عبادت منافات نداشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به معضلات عدیده آپارتمان سازی تاکید کرد: آپارتمان نشینی آسیب‌های فراوان دارد که قابل انکار نیست. اسلام با آپارتمان سازی مخالف است، من نمی‌گویم اسلام راجع به ساخت خانه چیزی نمی‌گوید مثلاً اتاق پدر و مادر جدا باشد، این نه به عنوان امری که دین اختراع کرده باشد، بلکه فطرت انسان همین را دلالت می‌کند. در متون‌ دینی ما آپارتمان سازی مذموم و مرجوح است، لذا در مواردی باید باشد که ضرورت اقتضا ‌کند مثل جاهای پر جمعیت که امکاناتش کم است و باید همه یکجا جمع بشوند. آپارتمان نشینی آسیب‌های اخلاقی، روانی و پزشکی فراوانی دارد، چه بسا هزینه‌ آسیب‌های آپارتمان نشینی چندین برابر خانه های ویلایی برای مردم باشد.

وی در پایان در ادامه خطاب به شهردار قم گفت: قم با ویژگی‌هایی که دارد باید بهترین صنعت شهرسازی و امکانات در آن باشد این شهر باید شهری هوشمند باشد به گونه ای که از خانه بیرون می‌روم بدانم اولین ماشینی که من را به مقصد می‌رساند کجاست؟ این پیاده راه‌هایی که اطراف حرم درست کردید از کارهای ماندگار شد، من از شما تشکر میکنم. قم یک مرکزی دارد به نام حرم مطهر حضرت معصومه(س)، اطرافش باید در زیبایی و آرامش سرآمد باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • داريم IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    1 5
    بلاشك داريم. شهري كه شاخصه هاي اسلامي داشته باشد، مي شود شهر اسلامي. مگر تسمیه تابع چیست؟
  • تعریف ها وحی نیستند IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    1 18
    چرا بایستی تعریف دیگران از شهر را بپذیریم و بعد نگاه کنیم که طبق این تعریف، ما شهر اسلامی نداریم؟
  • شهر اسلامي در كلام رهبر IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    1 4
    ”شوراهای شهری در فعالیتهای خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبه‌ی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد” (۸ اردیبهشت ۱۳۷۸).
  • انکار مدنیت IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    1 15
    "شهر اسلامی به این معناست که اسلام بگوید خیابان کجا باشد، خانه کجا باشد، بیمارستان کجا باشد، پُل زده بشود یا نه؟ کجای متون فقهی داریم که باید پل بزنیم یا نه؟" مدینة النبي صلي الله عليه و آله، خيابان، بيمارستان و پل داشت؟ با آن ذهنیت لابد باید بگوییم تعبیر مدینة النبي يا كذب است يا مجاز!؟ اگر شاخصه های این چنینی در کار بیاید، مدن گذشته بایستی کلا از تسمیه به شهر حذف کنیم اسلامیش که پیش کش. خود را محصور در تعاریف امروزی از شهر و کردن، باعث انکارهای پیاپی شده است.
  • علی موسوی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    12 0
    سلام.درست می فرمایید.متاسفانه بعصی مسئولین در اظهارنظر هاشون شورش را درمی اورندواصطلاحاتی خلق می کنند که به نطر می رسد برای سرپوش گذاشتن برای ناکار امدیهای خودشان هست.مردم قم واقف هستند هزار هکتار اراصی ملی قم در منطقه پردیسان دست نهادها وارگانهای مختلف پرقدرت هست .آقای رئیس جمهور که دو سه سال پیش قم آمدند دستور دادند برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار گیرد .حق هم همین بود.این دستور اجرا نشد با کلی تبلیغ هر بار مسئولین اداره مسکن وشهرسازی قم آمدند جلوی دوربین از خانه هایی که تصمیم گرفتند تو دهات قم طالقان و پرنیان وقنوات برای مسکن ملی به قول خودشون با الگوی شهرسازی ایرانی اسلامی بسازند تعریف کردند.مگر پدران ومادران متدین ما قبلا تو خانه هایی با الگوی کفری والحادی زندگی می کردند؟.بدون کوچکترین توجه به نیاز مردم برای ساخت مسکن داخل قم الان دارند برنا مه ها شون را پیش می برند.اسمش را هم می گذارند الگوی شهرسازی ایرانی اسلامی.مردم قم با اینهمه زمین داخل واطراف قم در حالیکه که شعل و فامیل و مدرسه بچه هاشون قم هست باید بروند روستا زندگی کنند وهر روز کلی پول کرایه ورفت وآمد بدهند تا برنا مه های عیر کار شناسی آقایان بدون کوچکترین توجه به خواست واعتراض مردم اجرا شود.
    • دقت IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 2
      مدرسه هم همون جا هم هست. وانگهی همون آپارتمان ها هم اولش همین مشکل بود بعد یواش یواش شلوغ و برطرف شد. قراره همه ی فامیل کنار هم زندگی کنند؟ خیلی از مردمند که مشغله شان با محل زندگیشان با فاصله هست، اما فاصله در این جا خیلی زیاد نیست، علاوه بر این که شلوغ شدن سکونت خودش اشتغال آور هست.
    • اتفاقا... IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      اتفاقا چون والدین مون توی خونه های قوطی کبریتی نبودند بلکه خونه شون حیاط داشت، ما هم نمی خواهیم توی خونه های به اسم آپارامانی زندگی کنیم. در ضمن توی قم هم انتخاب با خود افراد هست، شما حیاط داری که بیرون شهره نمی خای میری همون خونه های کذایی و با اقساط ... می خری
  • فقه IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 4
    در فقه اسلامي مبتني بر ثقلين قواعد مستخرجه اي داريم كه با گردآمدن آنها نمای شهر اسلامی را به ما ارائه می دهد، و بنای عقلای موید من عند الشرع یکی از متکاهای فقهاء در ابواب مختلف هست از جمله شهر اسلامی می باشد.
  • حسین.رصایی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    15 0
    سلام.جناب دقت اینکه پستی در اداره مسکن دارید و نوشتار بالا در دفاع از عملکرد خودتان هست را نمی دانم.ان شا الله که خواننده آزاد هستید وپستی در اداره مسکن ندارید.صحبت اصلی مردم قم این بوده وهست که چرا با وجود صدها هکتار زمین که در منطقه پردیسان قم بلا تکلیف افتاده وهمینطور حاشیه قم از هر طرف زمین هست وعلیرعم دستور آقای رئیس جمهور که زمین‌های پردیسان برای مسکن ملی در اختیار قم قرار بگیرد مردم قم باید به اجبار به دهات قم کوچانیده شوند.فرمایشات شما اطهر من الشمس هست بله جمعیت آنجا بروند اشتعال ایجاد می شود ومدرسه هم دایر می شود این نطر شماست که مردم لازم نیست در کنار فامیلشان باشند .یک نطر سنجی از متقاضیان مسکن ملی قم انجام شود البته نطر سنجی از یک نهاد بی‌طرف آنوقت معلوم می شود مردم چقدر ناراصیند.ولی متاسفانه علیرغم این نارضایتی واعتراصات فراوان مسئولین اداره مسکن مرتب مصاحبه می کنند واز الگوی شهرسازی ایرانی واسلامی مسکن ملی در دهات قم داد سخن می دهند.من در سایتی مطلب می گذارم گه متعلق به حوزه هست نه مربوط به رسانه های مزور خارجی.بی توجهی به خواسته های برحق مردم آنهم مردم ولایت مدار قم که در انقلاب اسلامی و همه عرصه ای دینی وانقلاب پیشتاز بودند طلمی نابخشودنی هست همین بی توجهی ها واقدامات عیر کارشناسی مردم را ناراضی ودلسرد می کند.اگر مسئولین اداره مسکن قم راست می گویند آنهایی را که صلاحیت شان برای گرفتن مسکن ملی قم تایید شده مخیر بگذارند ببینند چند درصد با این کار یعنی ساخت مسکن ملی در دهات قم موافقند وچند درصد نظرشان استفاده از زمین‌های بلا استفاده داخل قم هست..وهرتعداد که موافق بودند مسکن شان در دهات قم ساخته شود برایشان در دهات مسکن بسازند .آنوقت صحت ادعای آقایان معلوم می شود.با تشکر از سایت حوزه در انتشار نطرات کاربران