جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: عفت یکی از شاخه‌ها، محصولات، ثمرات و میوه‌های کرامت انسانی است، انسان باید کرامت داشته باشد تا عفیف باشد، آدم کریم شجاعت، عدالت، حیا، سخاوت و گذشت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام گفت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود در اواخر ماه مبارک رمضان فرمودند شرایطی که در حوزه حجاب در کشور ما وجود دارد، توسط دشمن برای ما به وجود آمده است، حتی آدم‌هایی را استخدام کرده‌اند که بیایند در خیابان بی‌حیایی کرده و جامعه مذهبی ما را تحریک کنند و جنگ یا دو قطبی بین با حجاب و بی‌حجاب راه بیندازند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در مهم بودن موضوع حجاب شکی نیست اما اینکه بین با حجاب و بدحجاب جنگ در بگیرد خواست دشمن است، بنابراین هم به معنای واقعی کلمه و به صورت جدی باید جلوی گسترش بی‌حجابی و بدحجابی گرفته شود، هم مراقب باشیم در میدان دشمن بازی نکنیم، جمع کردن این دو مسئله در کنار هم هنر می‌خواهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حجاب میوه و ثمره عفاف است، یعنی کسی که عفیف باشد با حجاب می‌شود، عفاف سرمایه و پشتوانه حجاب است و حجاب بروز و ظهور عفاف است، البته یکی از بروز و ظهورهای عفاف، حجاب است و بروز و ظهورهای دیگری هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بروز و ظهورهای عفاف، ادبیات، کلام و رفتار آدم‌هاست، یعنی باید عفت کلام داشته باشیم، همچنین باید عفت بطن داشته باشیم، برخی‌ها آبروی خود را فدای شکمشان می‌کنند، خدای متعال در سوره بقره راجع به کسانی سخن می‌گوید که راحت دستشان را به سوی دیگران دراز نمی‌کنند و می‌فرماید این‌ها بخاطر عفتی که دارند سؤال نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: بنابراین عفت بروز و ظهورهای متنوعی دارد که یکی از آن‌ها حجاب است، البته حجاب فقط مختص بانوان نیست، بلکه پوشش مربوط به آقایان هم هست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: عفت یکی از شاخه‌ها، محصولات، ثمرات و میوه‌های کرامت انسانی است، انسان باید کرامت داشته باشد تا عفیف باشد، آدم کریم شجاعت، عدالت، حیا، سخاوت و گذشت دارد، همه این‌ها شاخه‌های کرامت هستند، یکی از شاخه‌های کرامت هم عفت است، اینکه خدای متعال تأکید کرده و می‌فرماید «وَ لَقَد کَرّمنا بَنی آدَم»، همچنین خدای متعال می‌فرماید «اِنّه لَقُرآن کَریم»، یعنی اگر می‌خواهیم باکرامت باشیم باید آیات قرآن را بنوشیم و بچشیم و با آن‌ها انس بگیریم.

وی یادآور شد: بنابراین هر آیه‌ای جان آدم را به کرامت نزدیک می‌کند، ما نیاز به کرامت داریم، کرامت ریشه است، اگر کرامت نباشد آدم نمی‌تواند در مقابل انواع شهوات ایستادگی کند، آدم اگر کرامت داشته باشد شهواتش در نظرش کوچک می‌شوند و خودش را برای هر چیزی خوار نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: حال ببینیم اگر بخواهیم باکرامت باشیم باید از کجا شروع کنیم؟ خدای متعال می‌فرماید «اِنّ اَکرَمَکُم عِندَالله اَتقاکُم»، خداوند می‌فرماید شما با تقوا می‌توانید کرامت پیدا کنید، تقوا درشت‌ترین کلیدواژه قرآنی برای تربیت ما آدم‌هاست، میوه کرامت در باغ تقوا می‌روید، هر چقدر از تقوا دور باشیم از کرامت و انسان بودن دور خواهیم بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: حدود ۱۸۰ بار مشتقات کلمه تقوا در قرآن آمده است، حدود ۸۰ بار هم خدا در قرآن کریم فرمان به تقوا داده است، عمدتاً هم به‌صورت جمعی فرمان به تقوا می‌دهد، یعنی تقوا از آن مقولاتی است که همه با هم باید برای رسیدن به آن قیام کنیم.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید حق تقوا را آن طور که شایسته است ادا کنید، خدای متعال بلافاصله بعد از این آیه می‌فرماید «وَاعتَصِموا بِحَبلِ الله جَمیعا و لا تَفَرّقوا»، این آیات در کنار هم قابل تأمل هستند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حال ببینیم اگر بخواهیم باتقوا باشیم باید چه کنیم که دلمان تقوایی شود، روحمان به تقوا نورانی شود، عقلمان به تقوا مسلح و مجهز شود و ارادمان با تقوا قوی شود؟ خدای متعال در آیه ۲۱ سوره بقره برای ما نسخه نوشته و می‌فرماید تقوا در عبادت است و با عبادت به تقوا می‌رسید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال می‌فرماید با روزه، نماز و حج به تقوا می‌رسید، همه این‌ها عبادت هستند، خدا می‌فرماید هر کسی لیاقت ندارد تقوا برایش مسئله باشد، قرآن می‌فرماید اولوالالباب به دنبال تقوا هستند، تقوا هم آن‌ها را می‌فهمد، اولوالالباب عقلشان دانا و اراده‌شان توانا می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین عبادت ما را به تقوا می‌رساند، عبادت از کجا می‌آید؟ ما باید عقیده‌مان را محکم کنیم تا به عبادت برسیم، هر چقدر عقیده‌مان محکم‌تر باشد عبادتمان مخلصانه‌تر می‌شود، هر چقدر عبادتمان مخلصانه‌تر می‌شود عقیده‌مان ریشه‌دارتر می‌شود، یعنی این‌ها همدیگر را تقویت می‌کنند و به هم کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: خدای متعال در سوره حمد برای ما عقیده‌سازی می‌کند، همین که این عقیده برای ما درست شد ما می‌گوییم «ایاکَ نَعبُد وَ ایاکَ نَستَعین».

امام جمعه قزوین اظهار کرد: بنابراین لازم است این مهندسی در دعوت به حجاب در جامعه لحاظ شود، چون حجاب نیازمند این زیرساخت‌هاست، باید از عقیده‌سازی کارمان را شروع کنیم و پله پله تا حجاب پیش برویم، استان ما جزو سه استان برتر کشور از نظر رعایت حجاب در فضاهای عمومی است.

وی تأکید کرد: در روایات آمده امام صادق (ع) فرموده‌اند علم در کوفه و نجف در زمین فرو می‌رود و از شهری سر در می‌آورد که به آن قم می‌گویند و از قم به جمیع بلاد عالم انتشار پیدا می‌کند، حتی به گونه‌ای می‌شود که مستضعف فکری و ایمانی در عالم پیدا نمی‌شود که بگوید من بخاطر بی‌اطلاعی بی‌دین مانده‌ام، حتی دین به زنان خانه‌دار هم می‌رسد و کسی نمی‌تواند ادعا کند دین به من نرسیده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما در این چند دهه پس از پیروزی انقلاب چقدر شاهد این بوده‌ایم که علوم الهی از قم به سراسر عالم نشر پیدا کرده‌اند، برای مثال شیخ ابراهیم زکزاکی را ببینید، ایشان برای تحصیل به قم آمد و سپس به آفریقا برگشت و در کل این قاره غوغا به پا کرد، سید حسن نصرالله را ببینید، ایشان هم طلبه قم بود، چقدر در لبنان و کل دنیا تأثیرگذار بوده است، چه طلبه‌هایی که از ایران برای تبلیغ به کشورهای مختلف رفته‌اند و چه فعالیت‌هایی که در فضای مجازی توسط طلاب انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: آیا این قم که اکنون می‌بینیم را می‌توان با قم قبل از انقلاب مقایسه کرد که حتی ارتباطاتش برای کشور خودمان هم جوابگو نبود که برای مثال اگر فلان روستا نیاز به مبلّغ دارد، طلابی را داشته باشیم که به این روستاها بروند، هیچ کشوری نتوانست از فرصت فضای مجازی برای تبلیغ دین به اندازه کشور ما استفاده کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: بروید حوزه علمیه قزوین را در دهه‌های مختلف بررسی کنید تا ببینید ما کجا بوده‌ایم و الان کجا هستیم، این خیلی برکت دارد، حتی می‌توانید ضعف‌ها را هم رصد کنید، نقاط قوت را هم در بیاورید.

امام جمعه قزوین بیان کرد: نباید بدون تحقیق بگوییم قدیم همه چیز خوب بوده و الان همه چیز رو به بدی رفته است، این‌ها حرف شیطان است، شیطان ما را از پیشرفت مأیوس و ناامید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما گاهی عادت داریم حال و آینده را ضعیف و بد می‌بینیم و گذشته را ویراستاری شده و در قاب زیبایی می‌بینیم، باید منصف باشیم، باید قدر قسمت‌های خوب گذشته‌ها را بدانیم اما این طور نباشد که تماماً بگوییم گذشته بهتر از حال و آینده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خیلی کارها انجام شده تا حوزه علمیه به اینجا رسیده است، بناهایی که برای حوزه ساخته شد، بناهایی که ترمیم شد، از نظر داخلی، محتوایی و نرم‌افزاری کارهای خوبی شده است، قدر کسانی که این زحمات را کشیده‌اند بدانیم و ان‌شاءالله بتوانیم قدم‌های جدیدی هم برداریم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از طلاب در رابطه با اساتید حوزه علمیه، تصریح کرد: بنده توصیه می‌کنم کتاب تعلیم و تربیت استاد شهید مطهری را بخوانید، این کتاب به قدری زیبا حوزه علمیه و سبک حوزوی را ترسیم کرده که تماشایی است، ایشان می‌فرمایند حوزه علمیه باید تفکر طلبه را بیدار کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه فرمودند انبیاء آمدند تا گنج‌های نهفته در عقل‌های آدم‌ها را برآشوبانند، حوزه علمیه هم کارش این است.

وی بیان کرد: اگر ما به آفت مدرک‌گرایی و حافظه پر کردن مبتلا شویم خیلی برای حوزه خطرناک است، اما مدیران حوزه ما چنین چیزی را نمی‌پسندند و تمایل دارند در حوزه تفکرپروری، خلاقیت، ابتکار و نوآوری قدم بردارند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha