یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، جانبازی را مدال افتخاری برای جانبازان دانسته و گفت: خوشا به حال جانبازان سرافراز که همانند مولایشان قمر بنی هاشم به این مقام رسیدند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت­الاسلام والمسلمین سعیدی، شب گذشته در مراسم ولادت باسعادت حضرت اباالفضل(ع) که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به این­که حضرت عباس(ع) در چهارم شعبان سال 26 قمری به دنیا آمد، اظهار داشت: ایشان در شهر مدینه به دنیا آمدند و مادرشان حضرت ام­البنین(س) از قبیله کلابیه که به شجاعت معروف بود، به همسری حضرت علی(ع) درآمدند و حاصل این ازدواج دلیرمردی چون قمر بنی هاشم(ع) است.

*حضرت ام­البنین(س)، از نگاه تاریخ

تولیت آستانه مقدسه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، به کلامی از شهید ثانی اشاره کرده و گفت: شهید ثانی در کتاب خود بیان داشته که حضرت ام­البنین(س) از بانوان با معرفت و با فضیلت بودند و نسبت به خاندان نبوت، محبت و دلبستگی خالص و شدیدی داشتند.

امام جمعه قم با تأکید بر عظمت حضرت ام­البنین، خاطرنشان کرد: این بانوی بزرگوار، خود را وقف خدمت به آل­الله کرده بودند و خاندان نبوت هم برای ایشان جایگاه والا و احترام خاصی قائل بودند.

*قمر بنی‌هاشم؛ ذخیره‌ای برای کربلا

وی، به القاب حضرت ابوالفضل العباس چون قمر بنی هاشم، باب­الحوائج، عبدصالح و ... اشاره کرده و ابراز داشت: نقل شده که حضرت عباس(ع) در جنگ صفین حضور داشتند؛ اما این­که آیا در خود جنگ شرکت کردند یا خیر دو نقل وجود دارد. نقل نخست این است که امام علی(ع) اجازه شرکت در جنگ را به حضرت ندادند؛ زیرا ایشان در آن زمان بین 15 تا 17 سال سن داشتند و اگر این نقل درست باشد، این کار حضرت علی(ع) دارای پیامی است و آن این است که امیرالمؤمنین علی (ع) نیروهایشان را حفظ کردند و در جای خود از آنها استفاده می­کردند و حضرت عباس(ع) ذخیره آل­الله در کربلا بودند و باید در آنجا در رکاب امام حسین(ع) می­جنگیدند.

حجت­الاسلام والمسلمین سعیدی، ادامه داد: نقل دوم این است که امام علی (ع) اجازه شرکت در جنگ را به قمر بنی هاشم دادند؛ ولی به دست مبارکشان نقابی را بر صورت حضرت ابوالفضل(ع) نهادند تا حضرت به صورت ناشناس به میدان بروند و ناشناس بمانند.

تولیت آستانه مقدسه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به بیان روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و اذعان داشت: این امام همام در روایتی فرموده­اند که «عموی ما عباس(ع) بسیار با بصیرت و نافذ بودند و در حادثه کربلا بصیرت خود را نشان دادند».

*حق و باطل با هم مخلوط شده بود

امام جمعه قم به هدف امام حسین(ع) از جنگ با یزید اشاره کرده و گفت: اباعبدالله (ع) برای احقاق حق به سمت کربلا حرکت کردند و هدفشان جدایی حق از باطل بود؛ زیرا کار به جایی رسیده بود که مردم آن زمان به پدرشان علی(ع) هتک حرمت می­کردند و جسارت به امام علی(ع) در بین نماز به یک سنت تبدیل شده بود؛ نمازی که معراج مؤمن است و در قرآن کریم از آن به عنوان تنهی عن الفحشاء و المنکر نام برده می­شود، به وسیله­ای برای جسارت به اولوالامری که در کتاب وحی آمده است، تبدیل شده بود!

وی در پایان جانبازی را مدال افتخاری برای جانبازان سرافراز عنوان کرده و اظهار داشت: قمربنی‌هاشم قبل از آن‌که به شهادت برسند، به مقام جانبازی نائل آمدند و خوشا به حال جانبازان که همانند مولایشان به این مقام رسیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha