پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 335109
۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
امام حسن علیه السلام

درباره امام حسن‌(ع) گفته مي‌شود ‹‹الحلم الحسنی›› و درباره امام حسين‌(ع) گفته مي شود ‹‹شجاعت الحسيني››. البته اين نكته به اين معناي نيست كه يكي حلم دارد و ديگري شجاعت؛ خير بلكه در اين معنا مي باشد كه جاي ابراز و ظهور خصلتها متفاوت بوده است. بنابراين همه امامان بزرگوار، حليم هستند اما شرايط زماني امام حسن به گونه اي بود كه اين صفت در ايشان برجسته تر شد.

حجه الاسلام و المسلمين سيد مهدي طباطبايي نماينده چند دوره مجلس شوراي اسلامي و از اساتيد اخلاق در گفتگو با خبرگزاري حوزه از روايات مشترك ميان امام حسن (ع) و امام حسين (ع) گفت. وي ادامه داد: اين مشتركات آن چنان است كه حتي درباره قيامت به عنوان «سيدا شباب اهل الجنه» از اين امامان بزرگوار ياد شده است.

*اهميت شرايط زماني در بروز و ظهور خصلت ها

حجه الاسلام و المسلمين طباطبايي در ادامه از خصايص هر امام گفت و افزود: با وجود مشتركات هر يك از امامان با توجه به شرايط زماني خويش، ويژگي خاصي و خلقيات ویژه داشته اند.

وی افزود: از اين رو درباره امام حسن گفته مي شود ‹‹الحلم الحسنی›› و درباره امام حسين گفته مي شود ‹‹شجاعت الحسيني».

نماينده سابق مجلس تصريح كرد: البته اين نكته به اين معناي نيست كه يكي حلم دارد و ديگري شجاعت؛ خير بلكه در اين معنا مي باشد كه جاي ابراز و ظهور خصلتها متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: همه امامان بزرگوار، حليم هستند اما شرايط زماني امام حسن‌(ع) به گونه‌اي بود كه اين صفت در ايشان برجسته تر شد.

*درك صلح امام زمان در سايه دكر شرايط و جوانب زماني

حجه الاسلام و المسلمين طباطبايي تأكيد كرد مردم بايد درك كنند كه بايد رهبر حقيقي شان را همچنان كه هست بپذيرند و نه اينكه ترجيحي در آنان رخ دهد.

وي در ادامه به تبيين صفت حكمت در وجود نازنين امام حسن مجتبي (ع) پرداخت و گفت: اگر جايي ظهوري از خصلتي نبود به معناي اين است كه شرايطش وجود ندارد و اين ريشه در حكمت امام دارد.

حجه الاسلام و المسلمين طباطبايي كه از ياران آيت الله كاشاني در دوران مبارزه با طاغوت بود در ادامه به تبيين چرايي صلح امام حسن (ع) پرداخت. وي در اين ارتباط خاطرنشان كرد: ما در هركاري هميشه بايد جوانب آن را بسنجيم در اين صورت فلسفه صلح ايشان را درك مي كنيم.

استاد اخلاق افزود: در آن زمان مقبوليت و محبوبيتي از معاويه نزد مردم بود كه زمينه را براي صلح فراهم آورد دو نظريه درباره صلح امام وجود دارد: کمی ياران و دیگر جوانب و شرايط اوضاع زماني.

دو نظريه درباره صلح سبط النبي

حجه الاسلام و المسلمين طباطبايي با اشاره به اينكه در كتب و گفتارها بيشتر به تعداد ياران امام حسين مجتبي (ع) اشاره شده است خاطرنشان كرد: بنده اين نظريه را قبول ندارم بلكه معتقدم جوانب و شرايط زماني خيلي مهمتر بود. وي افزود: اگر بحث شمار ياران باشد كه تعداد ياران امام حسين (ع) زياد نبود پس چرا ايشان جنگيد؟ بنابراين موضوع اصلي تعداد كم ياران نبوده است.

نماينده سابق مجلس گفت: البته ما تعابير خويش را بيان مي كنيم در حالي كه خيلي چيزها را نمي فهميم زيرا امام معصوم از علوم و اطلاعاتي آگاه است كه ما بي اطلاعيم لذا آنچه را درباره ائمه بيان مي كنيم حاصل نظرات و ذهنيات ما مي باشد.

*عدم استفاده ائمه از علم امامت در امور عادي

استاد اخلاق در ادامه از عدم استفاده ائمه از علم امامت در امور عادي گفت و اظهار داشت: امام معصوم در امور مربوط به امامت از علم امامت استفاده مي كند ولی  همچنان كه مي بينيم مثلاً امام صادق (ع) در بسياري از معاملاتشان که مربوط به ویژه امامت نبوده ضرر كردند.

حجه الاسلام و المسلمين طباطبايي افزود: ائمه علم امامت و علم غيبت را در زمينه خود استفاده مي كنند وگرنه اگر آنان با استفاده از چنين علمي در امور عادي عمل كنند كه مشكل پيش مي آيد.

وي افزود: فرض كنيد اگر امام با استفاده از علم غيب در يك معامله وارد شود و بداند فلان جنس در آينده دچار تغيير قيمت مي شود و بر اين اساس با فردي معامله كند؛ طبيعتاً در چنين وضعيتي نابرابري پيش مي آيد لذا امام معصوم(ع) چنين نمي كند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha