جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر راشد الراشد

مردم در این چهار سال هر روز در خیابان ها و صحنه انقلاب حضور پیدا کردند و در آستانه 14 آگوست(23مرداد) روز استقلال بحرین همه گروه های انقلابی در حال فعالیت اند تا در این روز بزرگ، مردم در پایتخت بحرین منامه گرد هم آیند و تظاهرات علیه انگلیسی ها و ارتش عربستان سعودی و آل خلیفه برپاکنند.

سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه/ دکتر راشد الراشد، دارای دکتری فلسفه مدیریت و از فعالان و مبارزان سیاسی و از رهبران جنبش اسلامی الامل بحرین است.  دکتر راشد بیش از 35 سال است که در این جنبش فعال است.

وی تاکنون 15 کتاب در موضوعات سیاسی، فرهنگی ومذهبی به چاپ رسانده و به دلیل فعالیت های تبلیغی و سیاسی خود علیه آل خلیفه برای بازگشت به بحرین ممنوعیت دارد.

وی در مصاحبه با "حوزه" از آخرین تحولات بحرین و نیز برنامه انقلابیون در آستانه چهارمین سالگرد انقلاب بحرین سخن گفت:

*آخرین تحولات بحرین در آستانه چهارمین سالگرد انقلاب 14 آگوست(23مرداد) چگونه است؟

مردم در این چهار سال هر روز در خیابان ها و صحنه انقلاب حضور پیدا کردند و در آستانه 14 آگوست روز استقلال بحرین همه گروه های انقلابی در حال فعالیت اند تا در این روز بزرگ مردم در پایتخت بحرین منامه گرد هم آیند و تظاهرات علیه انگلیسی ها و ارتش عربستان سعودی و آل خلیفه برپاکنند.

مردم در این روز با قدرت علیه نیروهای نظامی و ارتش عربستان حضور پیدا می کنند و می توان گفت اکثریت مردم در این تظاهرات که در بیش از 50 منطقه بحرین برگزار می شود حضور دارند.

* فعالیت گروه های انقلابی در خارج از بحرین چگونه است؟

البته نیروهای انقلابی بحرین در داخل و خارج از کشور سعی می کنند به صورت مسالمت آمیز از طریق سازمان های بین المللی و حقوق بشری درخواست خود برای تحقق دموکراسی در بحرین را در طول قیام 4 ساله مردم اعلام کنند اما متاسفانه آمریکا و سازمان های بین المللی به این درخواست مشروع مردم پاسخ ندادند.

برعکس این سازمان ها و دولت های غربی و امریکایی به ارتش عربستان چراغ سبز نشان دادند و با نیروهای سپر جزیره برای سرکوب مردمی که خواهان دموکراسی هستند مشارکت کردند.

* آیا امسال هم ارتش عربستان برای سرکوب مردم بحرین در این کشور حضور دارد؟

بله ارتش عربستان در کنار ارتش بحرین مستقر است همچنین نیروهای نظامی امارات و قطر و چند کشور عربی تحت عنوان سپر جزیره با آل خلیفه همکاری دارند و تکفیری های سوریه ، اردن برای سرکوب مردم آزادی خواه بحرین آماده هستند.

* یکی از برنامه های انقلابیون بحرین امسال اعلام همبستگی با شیخ نمر روحانی مبارز عربستانی است؛ این اقدام به چه منظور انجام می شود؟

آقای شیخ نمر یکی از روحانیون برجسته منطقه خلیج فارس است و شجاعانه در خصوص حقوق مردم منطقه حرف می زند. این حقوق بشر مربوط به همه کشورهای خلیج فارس اعم از بحرین، کویت عمان و عربستان است و سوال ایشان این است که چرا مردم این کشورها در حکومت خود مشارکتی واقعی ندارند و چرا این کشورها دور از دموکراسی و حقوق بشر اداره می شوند.

سعودی ها برای اولین بار اقدام به دستگیری علما و روحانیونی چون شیخ نمر کردند و حال، جهان در آستانه دادگاه این روحانی، منتظر رای این دادگاه است چراکه ممکن است عربستان سعودی حکم به اعدام ایشان دهد. از این رو یک روز قبل از برگزاری جلسه دادگاه ایشان در بحرین و تعدادی از کشورهای اروپایی چون لندن تظاهرات مقابل سفارت عربستان سعودی برگزار می شود. همچنین در بحرین و قطیف تظاهراتی در حمایت از این روحانی برجسته برگزار می شود.

در عراق تعدادی از علما بیانیه صادر کردند و در ایران نیز حضرت آیت الله شیخ ناصر مکارم شیرازی بیانیه ای قوی صادر کردند و حضرت آیت الله نوری همدانی و آقایان اختری و بوشهری و تعدادی دیگر از مراجع و علمای تشیع بیانیه هایی جداگانه در حمایت از آقای نمر صادر کردند.

* با توجه به تحولات فلسطین و هجمه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تحولات بحرین و سایر کشورهای عربی را چطور ارزیابی می کنید؟

در زمان جرج بوش موضوع خاورمیانه جدید مطرح شد اما پس از گذشت مدتی اتفاقاتی که در کشورهای عربی رخ داد عکس درخواست اروپایی ها و امریکایی ها در خاورمیانه رخ داد. در حال حاضر تمام وقایعی که در کشورهای خلیج فارس قطیف در غزه ، موصل و سوریه در جریان است همه مربوط به جنگ امریکا در منطقه برای تامین امنیت اسراییل و امنیت خلیج فارس است چراکه نفت جهان در خلیج فارس قرار دارد.

در حال حاضر یک جنگ جهانی در منطقه رخ داده و همه مردم کشورهای خلیج فارس خواهان مردمسالاری اند اما امریکایی ها نمی خواهند رژیم سیاسی بر پایه دموکراسی در این کشورها پایه گذاری شود و آنها به یک استقلال واقعی برسند اما مردم از حقوق خود دفاع می کنند و خواهان استقلال و آزادی و شرکت در مدیریت کشورهایشان هستند.

* از آخرین آمار شهدا و اسرای انقلابیون اطلاعاتی در دست دارید؟

ما در حال حاضر در میانه یک جنگ برای احقاق حقوق ملت هستیم و آمار شهدا در حال تغییر است مردم در همه کشورها عراق، سوریه قطیف و بحرین به دنبال آزادی و استقلال واقعی و عدالت اجتماعی هستند و در این راه طبیعی است که شهدایی را تقدیم کنند.

اما در حال حاضر بیش از 20 روحانی در زندان های آل خلیفه به سر می برند و این روحانیان از بزرگواران سیاسی و رهبران بحرین هستند همچنین مردم قطیف عربستان نیز که به دنبال استقلال و آزادی هستند از سوی سعودی ها در تگنا و اسارت هستند و آل خلیفه و سعودی ها به درخواست مردم برای دستیابی به حقوق بشر توجه نمی کنند.در هرخانه ای در بحرین نقض حقوق بشر به طور آشکار دیده می شود و بیش از 4 هزار زندانی به خاطر شرکت در تظاهرات حضور دارند بیش از 1500 زن در زندان های آل خلیفه به سر می برند که بعد از فشارهای سیاسی بسیار برخی از آنها آزاد شدند. کوچکترین زندانی بحرینی یک کودک 11 ساله است که محکوم به 10 سال زندان به جرم شرکت در تظاهرات است و حدود یک سال و نیم است که در زندان به سر میبرد.

بیش از 50 نوجوان زیر 15 سال در زندان های آل خلیفه به سر می برند. اوضاع حقوق بشر بسیار در زندان ها وخیم است. 25 پزشک در زندان های آل خلیفه به سر می برند.

* انعکاس رسانه ای وقایع بحرین را چطور ارزیابی می کنید؟

همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند مردم بحرین و انقلاب آنها مظلوم هستند. چراکه از 7 ارتش کشورهای مختلف برای سرکوب مردم در بحرین حضور دارند. سپر جزیره با مشارکت این 7 ارتش به سرکوب مردم می پردازد و پادشاه اردن و سربازهایش به طور آشکار حقوق مردم بحرین را نقض می کنند.

از سوی دیگر مظلومیت مردم بحرین را می توان در سانسور تبلیغاتی و خبری در جهان دید.نه فقط الجزیره و العربیه بلکه همه رسانه ها به طور واقعی از وقایع بحرین صحبت نمی کنند. انقلاب بحرین از روز اول تاکنون یک روز هم متوقف نشده است اما تنها هر هفته یک تا دو خبر از بحرین منتشر می شود و این در حالی است که وقایع سوریه، موصل و غزه بیشتر مطرح می شود. انقلابیون بحرین که سلاح نظامی ندارند اما هر روز و هر شب در زیر سانسور تبلیغاتی فعالیت های خود را برای رسیدن به حقشان ادامه می دهند.

گفتگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha