پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شاه آبادی دبیر

حوزه/ دبیر «همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن» از ارسال حدود 400 مقاله شامل 355 خلاصه مقاله و 155 مقاله تفصیلی به دبیرخانه همایش خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی صبح امروز در پیش نشست «همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن» با بیان اینکه مشعل سبک و سیره حضرت علی(ع) تا ابد نورافشای خواهد کرد، اظهار داشت: امروز وظیفه داریم در راستای تبیین و ارائه حکومت علوی به بشریت گام هایی برداریم.

وی با اشاره به این که نشست های مختلفی برای برگزاری این همایش بین المللی از یک سال گذشته کلید خورده است، ابراز داشت: بیست تن از محققان و پژوهشگران با شرکت منظم در جلسات هم اندیشی به بیان پیشنهادات خود در خصوص موضوعات قابل طرح در این همایش پرداخته اند و مقرر شده است همایش بعدی در اردیبهشت سال آینده برگزار شود.

دبیر «همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن» با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته در گام نخست پنج محور اصلی همایش برنامه ریزی و پس از آن بروشور ها و پوسترهای همایش برای دریافت مقالات توزیع شد، تصریح کرد: حدود 400 مقاله شامل 355 خلاصه مقاله و 155 مقاله تفصیلی به دبیرخانه همایش رسیده است که این آثار بلافاصله پس از پایان پیش نشست امروز، داوری خواهند شد و به صاحبان مقالات که امتیاز علمی پژوهشی دریافت کنند، گواهی تقدیم خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی افزود: بیعت مردم در ابتدای حکومت حضرت علی(ع) در سال 35 هجری مقارن با ایام بیعت مردم در حجة الوداع در رکاب پیامبر(ص) بوده است و این نشست در چهاردهمین قرن همان روزهای باعظمت برگزار می شود.

وی با اشاره به این که امیدواریم با آرامش یافتن کشور عراق بتوانیم این همایش را شش ماه دیگر در نجف اشرف برگزار کنیم، ابراز داشت: مصادف با شش ماه دیگر امام علی(ع) پس از جنگ بصره وارد کوفه می شود و آن جا را مرکز حکومت خود قرار می دهد و در واقع اردیبهشت ماه در آستانه 14 قرن مرکزیت حکومت کوفه هستیم.

دبیر «همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن» افزود: طی سفری که به عراق داشتیم با آستان مقدس امیرالمومنین(ع) و دانشگاه کوفه جلساتی را برگزار کردیم، اما به دلیل مسائل امنیتی عراق حرکات متوقف شد و امیدواریم این کشور تا ماه رجب آرامش و امنیت به خود بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی همچنین با اشاره به فعالیت های جانبی همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن»، اظهار داشت: رونمایی از چاپ نسخه خطی نهج البلاغه به خط یاقوت مستعصمی یکی از اهداف جانبی این پیش نشست بود.

وی تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین جواد شهرستانی همت کردند این نسخه را از موزه آستان مقدس رضوی بدست آوردند و تصاویر آن را در قطع رحلی بزرگ و در قالب 500 صفحه با همان شمایل و رنگ ها چاپ کردند.

دبیر «همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن» با اشاره به شبهه ای که برخی مطرح می کنند مبنی بر اینکه نهج البلاغه تالیف سیدرضی است یا انشاهای وی، اظهار داشت: یاقوت مستعصمی خطاط دربار خلافت عباسی است و فاصله بسیار کمی با سید رضی دارد؛ این خطاط دربار عباسی با فاصله زمانی بسیار کم از مولف، نهج البلاغه را به طور کامل از ابتدا تا انتها نوشته است و این مسئله نشان می دهد که وی انشاهای سید رضی را ننوشته است.

حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی با اشاره به رونمایی از متن کامل نامه امیرالمومنین(ع) به قاضی اهوازی گفت: حجت الاسلام والمسلمین جلالی پژوهشگر شیعی، این متون را برای چاپ در اختیار ما گذاشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مهدی کمپانی زارع، زندگی نامه و فصولی در رموز شیوه تربیتی علی(ع) را در قالب کتابی با حدود 500 صفحه تقدیم این همایش کرد.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha