جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش حکومت علوی

حوزه/ سیره حکومتی حضرت علی(ع) پس از گذشت 14 قرن توسط اندیشمندان و محققان داخلی و خارجی در دانشگاه مفید قم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» به نقل از  ستاد خبری همایش حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن، حجت الاسلام شاه آبادی درباره ضرورت برپایی چنین همایشی اظهار داشت: درباره زندگینامه حضرت علی(ع)، خلافت آن حضرت و جایگاه ایشان سخن بسیار گفته شده است؛ اما درباره سیره حکومتی آن حضرت در ادبیات اسلامی بسیار کم بلکه اصلا کار نشده است.

وی تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) به وسیله رسول خدا در 18 ذی الحجّه سال دهم هجری به عنوان جانشین معرفی شد و 25 سال بعد درست در همین تاریخ یعنی 18 ذی الحجّه سال 35 هجری مردم با ایشان بیعت کردند و از این تاریخ حکومت ظاهری حضرت آغاز شد.

دبیر همایش حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن با اشاره به گذشت 14 قرن از این وقایع بیان کرد: از دیگر تقارنهای ایام زندگی حضرت علی(ع) این است که ایشان 12 رجب 36 هجری وارد کوفه یا نجف امروزی شدند و آنجا را پایتخت خود قرار دادند لذا اکنون که ما در 12 رجب 1436 هجری قمری مقارن میلاد آن حضرت هستیم در حقیقت چهاردهمین قرن مرکزیت حکومت حضرت علی(ع) در نجف اشرف است.

وی بیان داشت: همه این مقارنتها انگیزه ای شد که بار دیگر بتوانیم حکومت علی(ع) را بررسی کرده و سیره حکومتی ایشان را تبیین کنیم.

حجت الاسلام شاه آبادی با بیان اینکه این همایش در 5 محور مبانی مشروعیت، وظایف حکومت، اخلاق سیاسی و حکومتی و رهیافت ها و آئین حکومت به بررسی سیره حکومتی امام اول شیعیان می پردازد، خاطرنشان کرد: با برپایی این همایش دنبال آن هستیم که پیشنهادهای جدیدی در تئوری های حکومتی از خاستگاه حکومت علوی داشته باشیم.

وی گفت: برای این همایش شش کمیته علمی در موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و تاریخی فعال شده اند و مقالات رسیده در این کمیته ها مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

دبیر این همایش از نهادهای مختلفی چون جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی، دانشگاه کوفه، بیوت مراجع عظام تقلید در قم و نجف اشرف، آستانه مقدسه امیرالمومنین(ع)، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، پژوهشگاه مطالعات اسلامی وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد، بنیاد نهج البلاغه و مرکز تحقیقات امام علی(ع) به عنوان نهادهای همکار دانشگاه مفید در برپایی این همایش نام برد.

همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن روزهای 9 و 10 اردیبهشت ماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه مفید قم برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha