دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
4

از آنجا که ما در روزگار کشتار فکری و افراط زندگی می کنیم، لازم است مسیحیت و اسلام و سایر ادیان به احیای انسان با تربیت دینی بپردازند و روح ملی و ارزش های اخلاقی را در جوامع زنده کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همایش خانواده و چالش های عصر در خاور میانه  با سخنرانی گریگوری سوم رهبر کلیسای کاتولیک انطاکیه و اسکندریه و اورشلیم و روم و رییس کمیته اسقف ها و هماهنگ کننده کمیته های خانواده کاتولیک در خاور میانه برگزار شد.

در این مراسم تمام سلام نخست وزیر لبنان و رؤسای کلیساهای شرقی و طوایف اسلامی و جمعی از وزرا و نمایندگان و شخصیت های نظامی و سیاسی و معنوی و حزبی و اقتصادی و اجتماعی حضور داشتند.

تمام سلام در این همایش در سخنان خود  بر ضرورت حفظ تنوع در لبنان تاکید کرد و گفت این تنوع بی نظیر ویژگی بارز لبنان و موجب غنای آن می باشد.

وی افزود: این تصویر که متاسفانه در برخی مقاطع تاریخی نزدیک یا دور به آن ضربه وارد شده چهره درخشان لبان است که باعث شده این کشور صاحب تجربه ای بی نظیر در منطقه و جهان باشد. وی خواستار تلاش برای تثبیت مسیحیان در سرزمین خود شد تا بتوانند بدون محدودیت و احساس ترس در جوامع خود فعالیت کنند.

خانواده، اساس فرهنگ شرقی است

از سوی دیگر جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان گفت: خانواده رکن جوامع شرقی و اساس فرهنگ ما است که با وجود تمام اتفاقات خونبار لبنان همچنان استوار باقی مانده زیرا خشت اصلی ساختار اجتماعی ما میباشد. وی افزود: اگر خانواده نبود لبنان نمی توانست بر مشکلات جنگ داخلی غلبه کند و ساختار اجتماعی خود را حفظ کند. وی گفت: ما شاهد این هستیم که خانواده در زمان سختی ها و مشکلات دردمند است و اعضای آن به هم کمک میکنند و در هر شرایطی روحیه امید و شادی در آن زنده است. وی هشدار داد که فروپاشی خانواده به معنای عدم توازن در جامعه است که پس از آن جامعه قابل بازسازی نخواهد بود.

اشرف ریفی وزیر دادگستری لبنان نیز در سخنان خود در این همایش بر ضرورت حفظ گفتگو و همزیستی در لبنان تاکید کرد چرا که خشونت راه یافته به کشورهای متعدد منطقه نتوانسته صدای عقل و اعتدال را خاموش سازد.

وی افزود: ما پیش روی خود دو راه بیشتر نداریم: یا اینکه ما و فرزندان و ارزش های ما مانند محبت و صلح پیروز شویم و یا اینکه خدای نکرده خشونت و مرگ و تاریکی و استبداد و تروریسم پیروز شود.

سخنران دیگر این مراسم رونی عریجی وزیر فرهنگ لبنان بود که گفت: مواجهه با چالش های خطرناک تهدید کننده خانواده و جوامع خاور میانه علاوه بر برپایی همیش نیازمند تلاش کشورها و احزاب و مراجع دینی و مؤسسات فکری و اجتماعی است اما کسانی که به هر دلیلی نتوانسته اند در این جهت تلاش کنند فرزندانی را در این کشور به دنیا می آورند که در معرض خطر هستند و البته میتوان این مشکل را حل کرد و خطر آن را کاهش داد و این در صورتی اتفاق می افتد که هه جامعه با آنها نه از راه دلسوزی بلکه از باب تکریم و احترام و دفاع از خویش و کشور کمک کنند.

شیخ احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان هم در این همایش در سخنان خود به نمایندگی از آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان رییس مجلس اسلامی شیعی لبنان گفت: از آنجا که ما در روزگار کشتار فکری و افراط زندگی می کنیم، لازم است مسیحیت و اسلام و سایر ادیان به احیای انسان با تربیت دینی بپردازند و روح ملی و ارزش های اخلاقی را در جوامع زنده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha