جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
لبنان عاشورا

آئین عزاداری در لبنان، هم حماسی است هم حماسه ساز؛ روح مقاومت را در دیدگان تک تک افرادی که به عزاداری حسین علیه السلام آمده اند می توان دید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، امسال با وجود تهدیدهای امنیتی، ضاحیه جنوبی بیروت از ساعات اولیه صبح روز عاشورا لبریز از جمعیت انبوهی بود که برای همدردی با امام حسین علیه السلام و تجدید بیعت با ایشان و لبیک با دعوت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله برای مشارکت در عزاداری روز عاشورای 2014 به خیابان ها آمده بودند.

عزاداران از همان ساعات اولیه صبح در مجتمع سیدالشهدا(ع) حاضر و منتظر مقتل خوانی بودند و پس از آن راهپیمایی هزاران نفری حسینی از مجتمع به سمت ورزشگاه الرایة آغاز شد.

مسیر راهپیمایی آقایان از مقابل مجتمع به سمت بزرگراه سیدهادی نصرالله و سپس به سمت جنوب تا تقاطع الجاموس و زمین بازی الرایه بود. اما مسیر بانوان از مقابل مجتمع به سمت خیابان بئر العبد و سپس به سمت شمال تا بزرگراه سید هادی بود که پس از آن دو راهپیمایی در ورزشگاه الرایه به هم ملحق شدند.

پیشاپیش راهپیمایی، گروه پیشاهنگی امام مهدی(ع) حضور داشتند و افرادی نیز پرچم ها و تصاویر عاشورایی و فرماندهان شهید را در دست داشتند و پس از آنها نیز پرچم های احزاب لبنان و فلسطین به چشم می خورد و بالاخره پس از این پرچم ها دسته های عزادار موسوم به مواکب العباس حرکت می کردند که شعارهایی به نشانه بیعت با حسین(ع) سر می دادند و پیشاپیش آنها شخصیت های دینی و سیاسی حضور داشتند.

آئین عزاداری در لبنان، هم حماسی است هم حماسه ساز؛ روح مقاومت را در دیدگان تک تک افرادی که به عزاداری حسین علیه السلام آمده اند می توان دید. این آئین با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله که از طریق ویدئو کنفرانس انجام گرفت، جلوه دیگری داشت. شرکت کنندگان در این عزاداری شعارهای لبیک یا حسین و هیهات منا الذله و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل و شعارهای علیه تکفیر و تروریسم سر می دادند.

 

شهر صور

در ضاحیه جنوبی لبنان نیز مردم به ندای ولایت و بیعت لبیک گفتند و شهر صور شاهد برپایی عزاداری بزرگ حسینی بود که در آن حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رییس شورای اجزایی حزب الله به سخنرانی پرداخت.

 

شهر بنت جبیل

در بنت جبیل نیز مراسم عزاداری عاشورا با حضور توده های مردم و قرائت مقتل امام حسین آغاز شد و در این راهپیمایی حسینی شیخ نبیل قاووق نایب رییس شورای اجرایی حزب الله شرکت داشت.

 

شهر النبطیه

در نبطیه نیز مراسم عزاداری روز عاشورا برگزار شد و مقتل امام حسین در حسینیه این شهر قرائت شد و مردم پس از عزاداری به اهدای خون پرداختند.

 

شهر صیدا

اهالی صیدا و اطراف آن و منطقه الزهرانی النداء نیز در روز عاشورا در راهپیمایی گسترده حسینی شرکت کردند و با طبق سال های گذشته بیعت خود را با امام حسین و اهل بیت ایشان تجدید کردند. شهرهای الصرفند و السکسکیه و البابلیه و المروانیه و النمیریه و حاره صیدا نیز در این روز شاهد برپایی راهپیمایی عاشورایی از ساعات اولیه صبح بود.

 

شهر بعلبک

در بقاع نیز اوضاع تفاوتی با سایر شهرهای لبنان نداشت و روستاها و شهرهای این منطقه شاهد برپایی مجالس عزاداری حسینی در حسینیه های این شهرها بود و راهپیمایی های بزرگ حسینی نیز به سمت شهر بعلبک انجام شد از جمله راهپیمایی بزرگ حسینی از مقابل مقام سیده خوله دختر امام حسین به سمت مسجد راس الامام الحسین. در این راهپیمایی حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد یزبک رییس هیئت شرعی حزب الله به سخنرانی پرداخت.

 

شهر الهرمل

در شهر الهرمل لبنان نیز هزاران عزادار حسینی در لبیک به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین در کربلا از خانه های خویش بیرون آمده و مردم و زن و پیر و جوان در یک راهپیمایی بزرگ عاشورایی که توسط حزب الله برگزار شده بود شرکت کردند. پیش از این راهپیمایی مقتل حسینی در مجمع سیدالشهدا قرائت شد و حسین الحاج حسن وزیر صنایع لبنان به سخنرانی پرداخت.

 

بقاع غربی

شهر مشغره نیز در روز عاشورا شاهد شرکت هزاران نفر از دوستداران امام حسین در راهپیمایی بزرگ روز عاشورا بود. این راهپیمایی توسط حزب الله برگزار شد و در پیشاپیش عزاداران گروه موسیقی پیشاهنگی امام مهدی حرکت میکرد و افرادی نیز تصاویر شهدا و پرچم های عاشورایی در دست داشتند.

 

عکار

به همین مناسبت بخش شمال حزب الله مجلسی عاشورایی در حسینیه حبشیت العکاریه برگزار کرد که شمار زیادی از مردان و رحانیون و اهالی این منطقه در آن حضور داشتند. در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم علی اسماعیل مسؤول حزب الله در عکار به سخنرانی پرداخت.

در همین راستا مراسم عزاداری روز عاشورا در مناطق مختلف دیگر لبنان همچون جبیل و جبل لبنان و الشمال برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha