چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
12

یکی از مهمترین ویژگی های عزداری در لبنان، رنگ و بوی "مقاومت" است که جلوه ویژه ای به محتوای عزاداری های لبنان داده است. این ویژگی در آئین هایی که از سوی حزب الله برگزار می شود، پررنگ تر است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مساجد و تکایای لبنان هر شب آئین عزاداری را با شور و معنویت و حضور گسترده عاشقان سیدالشهداء برگزار می کند.

یکی از مهمترین ویژگی های عزداری در لبنان، رنگ و بوی مقاومت و تاکید بر راه و مرام سیدالشهداء در مبارزه با ظلم است که جلوه ویژه ای به محتوای عزاداری های لبنان داده است. این ویژگی در آئین هایی که از سوی حزب الله برگزار می شود، پررنگ تر است. حضور مسیحیان در آئین های عزاداری نیز از دیگر ویژگی هایی است که بیشتر از سایر کشورها مشاهده می شود.

در همین راستا در شهر صور، مراسم عزاداری مرکزی در خیمه عاشورای این شهر و با حضور محمد رعد رییس فراکسیون الوفاء للمقاومة و احمد صفی الدین مسؤول منطقه اول جنوب در حزب الله و شماری از علمای طوایف مختلف و فعالان و شخصیت های شهری و فرهنگی و اجتماعی و جمعی از اهالی برگزار شد.

* جز با استقامت و اخلاق نیکو به رضایت خداوند نمی رسیم

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم رعد از نمایندگان پارلمان در سخنان خود تاکید کرد که باید هدف و آرمان نهایی ما دست یابی به رضایت خداوند باشد و این امری است که جز با استقامت و ایمان و اخلاق نیکو و عمل صالح و خوش برخوردی با دیگران و آمادگی برای دفاع از حق و مظلومان و برپایی عدالت حاصل نمیشود و تمام این امور در سیدالشهدا علیه السلام جمع شده بود.

در پایان این مراسم نیز شیخ خیر الدین شریف به قرائت سیره حسینی پرداخت و حاضران پس از آن به سینه زنی در عزای امام حسین پرداختند.

* هرگاه انحراف جوهر دین را تهدید کند، دیگر سخنرانی و بیانیه فایده ای ندارد

در شهر قانا نیز مراسم عزاداری سیدالشهدا با حضور دکتر حسن فضل الله از نمایندگان عضو فراکسیون الوفاء للمقاومة و شماری از علما و فعالان و شخصیت ها و جمعی از اهالی برگزار شد.

فضل الله در سخنان خود تاکید کرد که امام حسین(ع) آن موضع را در حادثه عاشورا اتخاذ کرد چون می دانست که هرگاه انحراف به حدی برسد که جوهر دین را تهدید کند، دیگر سخنرانی و بیانیه و توضیح و نوشتن کتاب فایده ای ندارد بلکه نیازمند موضعی قاطع و محکم است و چنین مواضعی توسط اولیاء و رهبران ما یعنی اهل بیت برای ما روشن و تبیین شده است.

در پایان این مراسم سیره حسینی توسط سید حسین مرتضی قرائت شد.

* در تمام تمدن ها هیچ مناسبتی نظیر عاشورا وجود ندارد

در شهر الخیام نیز مراسم عزاداری توسط حزب الله و جنبش امل در حسینیه این شهر و با حضور علی فیاض نماینده عضو فراکسیون الوفاء للمقاومة و شماری از علما و فعالان و اهالی برگزار شد.

فیاض که سخنران این مراسم بود در سخنان خود گفت: ما هر سال این مراسم را با شور و رونق و شکوه بیشتر برگزار می کنیم و شاید این یکی از کرامت های عاشورا باشد گویی اتفاقی که برای آن عزاداری می کنیم همین دیشب رخ داده و شاید بتوان گفت که در تمام تمدن ها و فرهنگ های امت های دیگر هیچ حادثه و مناسبتی نظیر عاشورا نباشد که با وجود گذشتن قرن ها بتوان آن را از لحاظ عاطفی و بشری و عقیدتی را این مناسبت مقایسه کرد.

در پایان این مراسم سیره حسینی قرائت شد.

* در برپایی مراسم عاشورا به وظیفه خود عمل می کنیم

در بخش حاریص لبنان نیز حزب الله و جنبش امل با مشارکت هم مراسم عزداری را در حسینیه این بخش و با حضور سید نواف الموسوی از نمایندگان فراکسیون الوفاء للمقاومة و شماری از علما و شخصیت ها و گروهی از اهالی منطقه برگزار کردند.

موسوی در سخنان خود تاکید کرد که ما در برپایی مراسم عزاداری عاشورا در واقع به وظیفه انسانی و اخلاقی و دینی و عرفی و عقلانی خود در اعلام وفاداری به کسی انجام می دهیم که تمام آنچه را که داشت و حتی خانواده خود را فدا کرد تا دین محمد باقی بماند و اصلاح شود و گرفتار انحراف نگردد.

* چرا بر برپایی آئین عزاداری اصرار داریم؟

در منطقه الحوش نیز مراسم عزاداری در مجتمع امام علی(ع) و با حضور احمد صفی الدین مسؤول منطقه اول جنوب در حزب الله و شماری از علما و فعالان و شخصیت ها و گروهی از اهالی برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، صفی الدین در سخنان خود تاکید کرد که عاشورا فقط مساله ای مربوط به گذشته نیست اینگونه نیست که ما که این مراسم را برپا می کنیم انسان هایی متحجر و عقب مانده باشیم که دوست داریم با دردها و اندوه گذشته زندگی کنیم بلکه اصرار ما همواره بر این است که برپایی مراسم عاشورا در هر سال همراه با معرفت و آگاهی و عقل و تدبر و بصیرت باشد و در عین حال موجب زنده شدن دلها و احساسات و زنده نگاه داشتن ارزش هایی است که امام حسین به خاطر آنها به شهادت رسید.

وی تاکید کرد که حال که ما می خواهیم مراسم عاشورا همراه آگاهی و معرفت باشد، باید از عناصری که عاشورا و کربلا را پدید آورد مطلع شویم و کاملا مراقب باشیم ما و جامعه خود حتی یک لحظه گرفتار آن نشویم که موجب خسارت دنیا و آخرت خواهد بود.

در پایان مراسم نیز سیره حسینی توسط شیخ نصری نصار قرائت شد.

حضور اسقفم ماورنی ها در مراسم عزاداری

در بخش کفرکلا لبنان هم مراسم عزاداری برگزار شد.. در این مراسم اسقف شکرالله نبیل الحاج اسقف مارونی ها و شماری از علما و فعالان و شخصیت ها و گروهی از اهالی منطقه حضور داشتند.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم اسقف الحاج در سخنان خود گفت: مصیبت شهادت امام حسین(ع) و داغ اسارت اولاد ایشان ما را بر آن می دارد که همواره در کنار حق باشیم و از ایمانی برخوردار باشیم که هیچ چیز آن را متزلزل نسازد.

وی افزود: ثمره اندوه بر امام حسین(ع) مناجات و دعا است و اشک چنین اندوهی کینه و پلیدی را از دل می شوید.

همچنین در مناطق قبریخا و الصوانة و تولین مراسم عزاداری توسط حزب الله و جنبش امل در حسینیه های این مناطق برگزار شد و پس از مراسم نیز سیره حسینی در قبریخا و تولین توسط سید الحجازی و در الصوانه توسط علی خلف قرائت شد.

در این مراسم ها شماری از علما و شخصیت ها و جمعی از مردم حضور داشتند.

در دیر قانون النهر نیز حزب الله مراسم عزاداری شب هفتم محرم را در حسینیه الشهدا و با حضور تعدادی از علما و فعالان و شخصیت ها و جمعی از اهالی برگزار کرد. در این مراسم سیره حسینی قرائت شد و پس از آن حاضران به سینه زنی و عزاداری پرداختند.

در منطقه زبقین نیز مراسم شب هفت محرم توسط حزب الله و جنبش امل در حسینیه این منطقه و با حضور علما و فعالان و شخصیت ها و جمعی از اهالی برگزار شد.

در بخش بافلیه نیز مراسم عزاداری با حضور علما و فعالان و شخصیت ها و جمعی از اهالی برگزار شد. در این مراسم سیره حسینی توسط سید نادر نصار قرائت شد و پس از آن حاضران به سینه زنی پرداختند.

در منطقه محرونه نیز مراسم عزاداری در حسینیه این منطقه و با حضور شماری از علما و فعالان و شخصیت ها و گروهی از مردم برگزار شد. در این مراسم پس از قرائت قرآن سیره حسینی قرائت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha