دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 339428
۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
8

حوزه / کتاب «عرفان اسلامی» به سؤالاتی همچون؛ مقصود از اصطلاح عرفان اسلامی، ویژگی های شناخت عرفانی و مولّفه های اصلی عرفان اسلامی پاسخ داده است.

 به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب مزبور در هفت فصل سامان داده شده و ساختار کلّی آن بر اساس سؤالات اصلی و فرعی شکل گرفته است.

فصل نخست، به بیان ماهیت عرفان اسلامی، جنبه های عملی و نظری آن و نسبت آنها با اخلاق و فلسفه الهی، همچنین توضیح تفاوت میان عرفان و تصوّف پرداخته است.

فصل دوّم نیز به تبیین ماهیت شناخت عرفانی و اموری همچون شطحیات و مکاشفات عرفانی اختصاص یافته است.

مولّفه های اصلی عرفان اسلامی از قبیل، باطن گرایی، ذوقی بودن، شریعت مداری و تبیین طریق در فصل سوّم مورد توجّه قرار گرفته اند.

در فصل چهارم، سه منظر «تحقیق»، «تقریر» و «پژوهش» در مطالعه عرفان، مورد توجّه قرار گرفته اند.

تحقیق به معنای درک وجودی و وجدانی حقایقِ عرفانی است.

همچنین مقصود از تقریر، بیان مطالب عرفانی، توسّط محقّقان عرفا، شارحان مدّعی تحقیق، آموزگاران و حکایتگران می باشد.

منظر دیگری که برای مطالعات عرفانی در این کتاب مورد توجّه قرار گرفته، امر پژوهش است که از دو منظر نخست تفکیک شده، و در ذیل آن به عناوینی همچون ملاحظاتی در باب امکان پژوهش در عرفان، اقسام مطالعات عرفانی(عرفان توصیفی، علم عرفان و فلسفه عرفان) و نیز رویکردهای اصلی در مطالعه عرفان( نگرش تاریخی، رویکرد پدیدار شناسانه و مطالعه سنّت گرایانه) و عناوین مورد توجّه عرفان پژوهان ( احیاء، تصحیح و مقابله متون عرفانی، تاریخ تصوّف، آداب و رسوم صوفیه، ملامتیه و فتیان- مستحسنات و مراسم-، مطالعات تطبیقی، اصطلاحنامه نویسی، مطالعات مفهومی و ترجمه آثار) اشاره شده است.

فصل پنجم این اثر نیز به پیشینه پژوهش های نوین درباره عرفان اسلامی با عنایت به آثار وتالیفات شرق شناسان و همچنین غربیان سنّت گرا اختصاص یافته است.

در فصل ششم به خوانش انتقادی کتاب تصوّف اسلامی و رابطه انسان و خدا از رینولد، آ، نیکلسون، پرداخته شده و در آن به عناوین نیکلسون و اصالت عرفان اسلامی، فنا، بقا و حبّ الهی، خدای شخصی و وحدت وجود، اسلام و حیات عارفانه و مقایسه مولوی و غزالی اشاره شده است.

مطالعات عرفانی در ایران، با توجّه به سنّت سلوک و مطالعه عرفان، استمرار مطالعات نظری در حوزه های سنّتی و پژوهش های نوین با تفکیک بین جنبه های ادبی، تاریخی و رویکردهای فلسفی در فصل هفتم مورد بررسی قرار گرفته است.

مقصود از رویکردهای فلسفی، مطالعاتی است که با پیش فرض های خاص فلسفی انجام می شود و در آنها به نوعی سعی در تحمیل ایده های فلسفی جدید بر مفاهیم سنّتی عرفانی می گردد، این موضوع ذیل عنوان اصلی: عرفان اسلامی و نگره های فلسفی جدید و عناوین فرعی: مقایسه هگل و مولوی، تفسیر ماتریالیستی از دعاوی عرفانی حلّاج، فلسفه هایدگر و سنّت اشراقی و عرفانی اسلام، استناد کثرت گرایی به عارفان مسلمان و دین اندیشی متجدّد و نقد آموزه های عرفانی مورد بحث قرار گرفته است.

این کتاب به قلم حسین شکرآبی با شمارگان500 نسخه، در 397 صفحه منتشر شده و علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی، پلاک 56 سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کرده و یا با تلفن: 88520562- 88520274 و پیش شماره 021 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha