یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام همتیان

حوزه/ نشست بررسی «صفات متقین» از دیدگاه نهج البلاغه با سخنرانی معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین همتیان در این جلسه به شرح خطبه متقین از کتاب شریف نهج البلاغه پرداخته و تصریح کرد: یکی از شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام (همام ) از وی در باره صفات متقین سوال نمود، حضرت فرمودند: «اتق الله و احسن»، پرهیز کار باش و اهل احسان باش. احسان در این جا به این معناست  که انسان آن چنان از کرامت روحی برخوردار باشد که در مقابل بدی دیگران خوبی نماید.

وی با اشاره به آیات سوره آل عمران افزود: قرآن کریم وقتی بندگان برجسته خود را معرفی می کند، می فرماید : اینان کسانی هستند که بدی را با خوبی پاسخ می گویند، لذا زمانی که از امام سجاد علیه السلام درباره مکارم اخلاق سوال شد ایشان پاسخ دادند: یکی از مکارم اخلاق این است که اگر کسی به شما بدی نمود، شما خوبی نمایید.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان ادامه داد: هم چنان که در سیره اهل بیت علیهم السلام می بینیم به این مقام فقط صابران و افرادی که از انسانیت بهره خوبی برده باشند خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: فرمایشات اهل بیت علیهم السلام  را نباید در حد اخلاق نظری بدانیم، بلکه باید به دنبال کاربردی نمودن آن باشیم و آن صفات را در خود مجسم نماییم .

وی در ادامه با اشاره به اهمیت احسان و گذشت گفت: اگر انسان در محیط خانه در مقابل بدی ها صبور باشد، محیط خانه آرامش پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت به جهنمی سوزان تبدیل خواهد شد .

این استاد اخلاق با اشاره به ادامه فرمایشات حضرت امیرعلیه السلام در خطبه متقین افزود: حضرت در این قسمت به یک اصل کلی و حیاتی و قابل تامل اشاره کرده و فرموده‌اند: اتقو ا الله و احسن، فان الله مع الذین اتقوا و احسنوا؛ حضرت با این بیان با یکی از آثار تقوا و احسان که معیت خاص الهی می باشد اشاره می نمایند، بدین معنا که خداوند با همه عالم معیت دارد، اما معیت خداوند با متقین یک معیت ویژه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به سخنان نورانی امیرمومنان که می فرمایند به خدا قسم هیچ کس دل مومنی را شاد نمی کند، مگر اینکه رضایت خدای تبارک و تعالی را بدست می آورد، در برابر آن شادی، عنایتی را برای او خلق می کند،در آخر فرمودند: لطف ما اهل‌بیت(ع)به مردم باعث دور شدن بلاها و گرفتاریها می شود در مقابل اگر دل کسی را بشکنیم گرفتار بلا خواهیم شد و آسیب پذیرمی شویم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha