دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
همتیان

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت: باید مواظب باشیم کسی را نسبت به دین، روحانیت، اسلام و قرآن بدبین نکنیم ،از خانواده خود تا دیگران، طوری باشیم که دیگران واقعا به حقانیت و صداقت روحانیت پی ببرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین همتیان، ،درجلسه هفتگی درس اخلاق مدرسه علمیه حقانی که درنمازخانه این مدرسه برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه هود اظهار داشت: در قرآن انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند، بعضی سعادتمند و موفق و برخی شقی و بدبخت وزیانکار هستند، سعادتمند به کسی گفته می شود که همه اسباب خیر از تمامی جوانب برای او فراهم باشد و انسان شقی و بدبخت به کسی گفته می شود که از هر جهت اسباب بلا و گرفتاری و نکبت برای او فراهم شود.

وی افزود: قرآن کریم همچنین می فرماید که جایگاه انسان های شقی و بدبخت تا ابد آتش جهنم خواهد بود و در مقابل انسان سعادتمند وارد بهشت می شود و تا ابد در آن خواهد ماند. بهشت عطای خداوند است، عطایی که هرگز قطع نمی شود.

معاون  تهذیب حوزه علمیه استان قم یادآور شد:پیامبراکرم(ص) می فرمایند : "النّاس رجلان: رجلٌ برٌ تقيّ سَعیدٌ كَريمٌ على اللَّه، و رجَلٌ فاجرٌ شَقيّ هينٌ عَلى اللَّه"یک دسته مردمی هستند نیک و نیکوکار، با تقوا، سعادتمند ونسبت به خداوند هم با کرامت برخورد می کنند و دسته دیگر پرده دریده، افسارگسیخته، بی بندوبار و گرفتار معاصی که نسبت به خداوند هم با  پستی رفتار می کنند،که این گونه تقسیم بندی در آیات قرآن فراوان است.

حجت اسلام والمسلمین همتیان تاکید کرد:قرآن کریم می فرماید: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا- الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (کهف 104-103) می خواهید ورشکسته ترین افراد را به شما معرفی کنم؟ کسانی که تمام تلاششان در همین دنیا گم شد. هرچه انبیاء و کتب آسمانی و واعظین تذکر دادند گوششان بدهکار نبود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از اوقات عمر درجهت کسب رضایت الهی خاطر نشان ساخت: در روایات اهل بیت(ع) آمده است که عمرتان را صرف کارهایی بکنید که برایتان ماندگار باشد و عمر را صرف امور فانی نکنید. وقتی کسی از دنیا می رود مردم سئوال می کنند چه چیزی را باقی گذاشت، ولی فرشتگان سئوال می کنند چه چیزی را فرستاد.

وی گفت:ما باید دغدغه این را داشته باشیم که در کدام دسته قرار می گیریم، در زمره «سعادتمندان» هستیم یا «بدبختان»، چرا که به فرموده امام صادق (ع) دو عمر نداریم که در یکی تجربه بیاموزیم و در دیگری عمل کنیم، بلکه فقط یک عمر داریم.

*لزوم ارزیابی و محاسبه نفس

حجت الاسلام والمسلمین همتیان افزود:محاسبه نفس که علمای بزرگ اخلاق گفته اند،یک بخش عظیم آن همین است که ما هر روز خود را ارزیابی کنیم و جایگاه خود را ببینیم ، نکند عمر ما سپری شود، جوانی، نیرو، استعداد ، توانمندی و ... از دست برود یک باره چشم باز کنیم که همه چیز از دست رفت و چیزی برای ما باقی نمانده است.

وی گفت: باید مواظب باشیم خدای ناکرده مانند سنگ نباشیم. قرآن در سوره مبارکه انعام می فرماید: عده ای مانند سنگ هستند؛ اگر ده ها سال باران بر آن ببارد یک ذره بر آن نفوذ نمی کند و عامل حیات ، سبزه و طراوت نمی شود. ای کاش فقط خودش فیض نمی برد و متوجه نمی شد، بلکه مانع هدایت و سعادت دیگران هم می شود و مانع راه یابی آنان به بهشت می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم تاکید کرد: باید مواظب باشیم کسی را نسبت به دین، روحانیت، اسلام و قرآن بدبین نکنیم ،از خانواده خود تا دیگران، طوری باشیم که مردم واقعا به حقانیت و صداقت روحانیت پی ببرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha