شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آلمان

مجمع بانوان اهل بیت(ع) در آلمان و اروپا باید بتواند از حقوق زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و خانوادگی دفاع کند و صدای زنان محروم را به گوش جامعه بشری برساند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همایش مقدماتی تاسیس مجمع بانوان اهل بیت(ع) در اروپا به همّت واحد بانوان مرکز اسلامی هامبورگ و با حضور حجت الاسلام و المسلمین اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، در آلمان برگزار گردید.

در این نشست بیش از 60 نفر از بانوان فعال شیعه از ملّیت های مختلف و از کشورهای مختلف اروپایی، حضور داشتند.

اولین سخنران این همایش حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود.وی با اشاره به نقش تربیتی زن در خانواده و اجتماع و تاثیر آن در سلامت جامعه گفت: در رابطه با زن مباحث مختلفی مطرح شده است. با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، باید پذیرفت که آنان میتوانند تأثیرات مهمی را در ساختار تحوّلات فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته باشند و باید قبول کنیم که زنها در عرصه های مختلف موفقیتهای چشم گیری داشته اند. البته این در عین حالی است که در طول تاریخ به زنان جامعه ظلم و ستم های فراوانی روا داشته شده است. بدون شک اگر زنان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند، تاثیرات زیادی در سلامت، تربیت و امنیت افراد جامعه خواهند داشت.

نقش زن در مراحل مختلف نظام تربیتی

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه با اشاره به نقش تربیتی زن در در مراحل مختلف نظام تربیتی انسان، افزود: زن با توجه به ویژگیهای عاطفی خود می تواند محور تربیت باشد و لذا نباید از این نقش مهم و تاثیرگذار غافل بود؛ زیرا اگر زنان به عنوان مربّی در خانواده موفق باشند، تاثیرات عمیق و شگرفی را در جامعه بر جای خواهد گذاشت. متاسفانه برخی عالمانه و یا جاهلانه به کانون خانواده، نگاه سطحی دارند و همین باعث شده است که آسیب های زیادی به سلامت جوامع بشری وارد گردد. بی شک آسیب به سلامت خانواده و جامعه، وضعیت امنیت اجتماعی را مختل خواهد ساخت و افسردگی، بی هویتی، سردرگمی و مشکلات روحی و روانی را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ می نگریم، مشاهده می کنیم که در دوران انقلاب صنعتی، زن به عنوان کارگر ارزان قیمت مورد استفاده قرار گرفت و در عصر پست مدرن نیز با نگاه ابزاری نسبت به زن، برای فروش کالاهای لوکس و ... از او سوء استفاده به عمل آمد. این در حالیست که جایگاه زن در اسلام، جایگاهی ویژه و ممتاز است؛ به گونه ای که زن نقشی اساسی و بی بدیل در رشد جامعه ایفا می کند. به نظر می رسد، جامعه جهانی امروز تشنه آنست که بار دیگر این نقش مهم در جامع مختلف به زنان برگردانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی خاطر نشان کرد: قرآن کریم این باور را در میان بشریت ترویج می دهد که زن و مرد، مکمّل یکدیگرند و به یکدیگر آرامش می دهند. مرحوم علاّمه طباطبای معتقد است: آرامش را زن و مرد باید به یکدیگر بدهند. در طول تاریخ هر جا مرد موفّقیتی داشته است، در کنارش زنی تاثیرگذار وجود داشته است؛ مانند حضرت عیسی که (ع) مادری چون حضرت مریم (س) را داشت. چه اینکه حضرت خدیجه (س) به عنوان یکی از زنان بزرگ اسلام، تاثیر بسیاری در آرامش رسول اکرم (ص) و نیز رشد و تقویت اسلام و مسلمانان داشته است و یا شخصیت های بزرگی چون حضرت فاطمه (س) که برای تمامی انسانها ـ چه مرد و چه زن ـ الگو و حجّت می باشند. آنچنان که حضرت مهدی (عج) می فرمایند: حضرت فاطمه (س) حجّت من است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس مجمع زنان اهل بیت (ع) در اروپا و برگزاری سمینارهای علمی در رابطه با زنان را یکی راهکارهای مهم برای معرفی جایگاه والای زنان در اسلام دانست و افزود: تشکیل مجمع بانوان اهل بیت علیهم السلام در آلمان و اروپا می تواند در معرفی جایگاه واقعی و شخصیت زنان به بشر امروز تاثیر بسزایی داشته باشد. بی شک به وسیله سمینارهای علمی، ایجاد سایت های مرتبط با زنان و بانوان، چاپ کتاب ها و بروشور به زبان های مختلف، تشکیل جلسات دیالوگ و پرسش و پاسخ در رابطه با زنان و ... می توان در حمایت از شخصیت واقعی زنان و بانوان تلاش کرد. بدیهی است نتیجه مثبت این تلاشها به همه زنان جامعه بر می گردد.

دفاع پیامبر از کرامت و حقوق زنان

حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم در این همایش با اشاره به آداب و رسوم غیر انسانی دوران جاهلیت و تغییر آن ارزشها توسط پیامبر اکرم (ص) و دفاع ایشان از کرامت و حقوق زنان گفت: پیامبر اسلام (ص) در بین انسانها تحولات بسیار چشمگیری انجام دادند. آن حضرت تمام ارزشها و فرهنگهای غلط دوران جاهلی را تغییر داده و تبدیل به احسن نمودند. در سیاست، سیاستی نوین بنا نهادند. در عرصه ای که جامعه پر از ظلم، فساد و فحشا و گمراهی بود، پیامبر اسلام (ص) بینشها و ارزشهای اجتماعی را تغییر دادند. زن در آن زمان هیچ جایگاهی نداشت، به طوریکه اعراب جاهلی دختردار شدن را ننگ می دانستند، امّا پیامبر (ص) با این تفکر مبارزه کرد و جایگاه واقعی زن را به او برگرداند. با توجه به جایگاه ویژه ای که اسلام برای بانوان قائل است، زنان مسلمان در مقایسه با زنان کشورهای صنعتی، موفق ترند. ملاک ارزش انسان در بینش اسلامی زن بودن یا مرد بودن نیست؛ بلکه اسلام به تقوای الهی توجه داشته و ملاک برتری را تقرب بیشتر به خدای سبحان می داند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعّالیت های مختلف مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام ، بیان داشت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) با تمامی کشورهای دنیا در تماس است و برخی از کتابهای این مجمع به بیش از50 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. وظیفه این مجمع ایجاد پیوند بیش از پیش میان پیروان اهل بیت (ع) است. اگر این پیوند به درستی صورت پذیرد، امکان استفاده از استعدادهای بی نظیر آن برای رشد افکار مکتب اهل بیت (ع) و انجام رسالت های الهی بیشتر خواهد بود. ما وظیفه داریم از قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) دفاع کنیم. قرآن کریم با بیش از 2000 آیه درباره جامعه، خانواده، زندگی و ... در بین ما مسلمانان وجود دارد و ما باید آن را به درستی معرفی نموده و محور زندگی خود قرار دهیم.

چشم انداز فعالیت های مجمع بانوان اهل بیت در اروپا

وی ادامه داد: در بخش بانوان هم مجمع جهانی اهل بیت (ع) بخشی برای رصد نمودن فعالیت های زنان مسلمان علی الخصوص پیروان اهل بیت (ع) دارد که در آن بانوانی که هرچند خیلی از آنها مادر هستند، اما متعهدانه و متخصصانه، در این بخش مشغول فعالیت هستند. امید است با تشکل مجمع بانوان اهل بیت (ع) در آلمان و اروپا اقدامات جدّی و مؤثری صورت گیرد. بدیهی است این تشکّل باید بتواند از حقوق زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و خانوادگی دفاع کند. همچنین این تشکل می تواند سرپرستی کودکان بی سرپرست را عهده دار شود و صدای زنان محروم را به گوش جامعه بشری برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha