جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مسجد امام علی(ع) آلمان

حوزه / پیام حرکت امام حسین (ع) روشنگری بود. پیام حرکت او نجات ارزشهای انسانی، رفع جهالت و در یک کلمه اسلام واقعی بدور از افراط و تفریط و خشونت، توأم با صلح دوستی بود.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام انصاری در جمع مسلمانان مقیم هامبورگ در مسجد امام علی این شهر گفت: ادیان الهی برای نجات بشریت از گمراهی و جهل و هدایت آنها به سوی سعادت و خوشبختی آمده است. همه انبیاء و اولیاء الهی تلاش کردند تا برنامه ی زندگی انسانها را که خدای سبحان برای سعادت آنها مقرر فرموده، در جامعه بشریت پیاده سازند و بشریت را از جهالت و تاریکی به سوی حقیقت و نور هدایت کنند. پیامبران در طول تاریخ این رسالت مهم را به عهده داشتند و خود آنها نیز برای انسانها الگو بودند. به فرموده خدا در قرآن لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَ‌سُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. براستی براى شما در [اقتدا به‌] رسول خدا سرمشقی نیکوست. آنها آمدند تا صلح و دوستی و راه صحیح و اعتدال را به بشریت نشان دهند.

وی ادامه داد: اگر در جامعه بشری قوانین الهی حاکم شود، ظلم، کینه، حسد، دشمنی، افراط و تفریط و در یک کلمه جهالت از بین می رود. چون منشأ مشکلات جامعه بشری جهل است. وقتی جهل باشد جامعه تاریک خواهد شد و دشمنی در جامعه بشری رواج خواهد یافت. امام علی (ع) می فرماید: "الناس أعداء ما جهلوا" دشمنی مردم بخاطر جهل آنهاست.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه اهل بیت (ع) بعد از رحلت آخرین فرستاده خدا حضرت محمد مصطفی (ص) نیز در ادامه رسالت همه انبیاء، وظیفه هدایت جامعه را به عهده داشتند گفت:  آنها موظف بودند تا اسلام واقعی را که همان اسلام عقلانی، اسلام صلح و دوستی، اسلام اخلاق معنویت و اعتدال را بعد از پیامبر(ص) در جامعه حفظ نمایند و آنرا از هرگونه جهل و دشمنی و کینه و افراط و تفریط بدور سازند.

علت زنده ماندن واقعه عاشورا

وی خاطر نشان کرد: واقعه عاشورا از نقاط برجسته تاریخ بشریت است. امروز بعد از1375 سال، یاد آن حرکت اصلاحی نه تنها در میان شیعیان، نه تنها در میان مسلمانان، بلکه در میان غیر مسلمانان زنده است. چون امام حسین (ع) برای نجات دین، برای رفع جهالت، برای اصلاح جامعه بشری اقدام نمود. پیام حرکت امام حسین (ع) روشنگری بود. پیام حرکت او نجات ارزشهای انسانی، رفع جهالت و در یک کلمه اسلام واقعی بدور از افراط و تفریط و خشونت، توأم با صلح دوستی بود که جدش رسول الله محمد مصطفی (ص) و همه انبیاء الهی در توسعه آن در میان جامعه بشری تلاش نمودند. او راه پیامبران الهی را ادامه داد و الگویی برای همه انسانهاست همانگونه که خودش فرمود: "لکم فیّ اسوة" عمل من سرمشق شماست.

وی افزود: در قسمتی از زیارت اربعین امام حسین (ع) می خوانیم: "بَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ" جان خود را در راه تو داد تا بندگانت را از (گرداب) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى برهاند.

* بهترین راه برای پی بردن به هدف نهضت حسینی

حجت الاسلام انصاری بیان داشت: بهترين راه براي پي بردن به هدف نهضت حسيني بررسي فرمايشات حضرت از شروع حركت ايشان از مدينه و در بين راه تا كوفه و در جريان كربلاست. طبق آنچه كه امام (ع) فرمودند حركت امام براي بيداري امت اسلام و جلوگيري از فساد در دستگاه حكومتي كه به نام اسلام حكمراني مي‌كرد يعني اصلاح جامعه و امر به معروف و نهي از منكر بود. آن حضرت خواست جلوی ظلم، خشونت، دنیاطلبی، زورگویی افراط و تفریط هایی که به نام اسلام در جامعه رواج داشت را بگیرند. این بدی ها با اسلام هیچ سنخیتی ندارد.

وی ابراز داشت: در مدرسه عاشورا درس های زیادی برای ما به یادگار ماند. هر اندازه كه انسان‏ ها با درس ‏هاى نهفته در آن آشناتر گردند، به همان ميزان عزّتمند خواهند زیست. اخلاص، آزادگی، رضایت و تسلیم در برابر خواست الهی، عمل به تکلیف، توکل، فداکاری، امر به معروف و نهی از منکر، نفی نژاد پرستی و پایبندی به اصول انسانی و اخلاقی درس هایی است که در هر زمانه بشریت به آن توجه داشته باشد و به آن باور داشته باشد.

وی افزود: رمز ماندگاری حرکت امام حسین (ع) اخلاص، عمل به تکلیف الهی و دفاع از ارزشهای والای انسانی است. همین عوامل است که نه تنها مسلمانان بلکه غیر آن، از دانشمندان در مورد امام حسین (ع) جملاتی را بیان کرده اند:

توماس كارلایل (فیلسوف و مورخ انگلیسی): بهترین درسی كه از واقعه كربلا می گیریم، این است كه امام حسین (ع) و یارانش، ایمان استوار به خدا داشتند. حتی اندیشمندان جهان حرکت عظیم امام حسین(ع) را تحلیل کرده اند و به علل آن پرداخته اند: چالز دیکنز نویسنده مشهور انگلیسی در این باره می نویسد: «اگر مقصود حسین جنگ در راه خواسته های دنیوی خود بود، من نمی فهمم چرا خواهران و کودکانش را همراه خود برد. پس عقل چنین حکم می کند که او به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد».

* همانند امام حسین، اسلام واقعی را معرفی کنیم

حجت الاسلام انصاری گفت: امروز در گوشه و کنار دنیا به اسم مقدس اسلام ظلم و خشونت می کنند و از نام اسلام برای مقاصد شومشان، سوء استفاده می کنند، که همه نقشه دشمنان حق، برای مخدوش ساختن نام پاک اسلام است. اسلام دین صلح و دوستی و اعتدال و عقلانیت است. امام حسین (ع) برای احیاء همین اسلام تلاش کرد. ما امروز بعنوان مسلمان موظفیم همانند امام حسین(ع)، اسلام واقعی را به جامعه معرفی کنیم. همان اسلامی که منادی حرمت بشری و مخالف خشونت و افراط و تفریط است  و تبلیغات مسمومی که درباره اسلام در رسانه ها رواج دارد را با رفتار عقلانی، معتدل، صلح جویانه ومحبت خنثی کنیم. رهروی واقعی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) عاقل است و اهل صلح و دوستی است و بدور از هرگونه افراط و تفریط زندگی می کند.

وی تصریح کرد: بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت همانند حلقه های زنجیری هستند که انسان موحد را به سوی حقیقت و معنویت رهنمود می سازند و او را از انحرافات و انحطاطات مصون نگه می دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha