جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرس

حوزه/ مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)، از تبدیل خانه شهید آیت‌الله مدرس به مرکز فعالیت‌های قرآنی و محلی، برای یادواره این شهید خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول دارالقرآن علامه  طباطبایی(ره) با بیان این مطلب  گفت: اخیراً(نیمه دوم سال 1393) منزل مرحوم شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس را به همت دارالقرآن امام علی(ع) خریداری کردیم؛ چرا که امام راحل، در سخنانشان بارها این عالم بزرگ را تجلیل کرده‌اند و این امر موجب شد تا منزل شهید مدرس برای احیا و استفاده قرانی از آن خریداری شود.

وی  اظهار کرد:  این منزل نزدیک چهارراه سرچشمه و در بن‌بستی به نام مدرس واقع شده که در گذشته توسط فرزند شهید مدرس، حجت‌الاسلام «سیدعبدالباقی مدرس»، در سال 1322 شمسی به مرحوم «سیداحمد کتابچی» ناشر و مؤسس کتابفروشی اسلامیه فروخته شده است.

نجفی قدسی با اشاره به این که اختیار این منزل از طرف شهید بزرگوار (بنابر نوشته مکتوب شهید مدرس در زمانی که در «خواف» تبعید شده بودند) به فرزندشان داده شده بود، گفت: فرزند ایشان نیز تا مدت‌ها در این خانه سکونت داشته و سپس آن را در اختیار خاندان کتابچی قرار داد، تا این که اخیراً منزل مذکور را از فرزندان و نوه‌های مرحوم کتابچی خریداری کردیم.

مسئول دارالقرآن علامه  طباطبایی(ره) اشاره کرد: اسناد تاریخی و مستندات میراث فرهنگی مبنی بر این که آن مکان خریداری شده، منزل شهید مدرس است به قدر کفایت بوده و سال‌ها پیش هم اداره میراث فرهنگی این منزل را جزو آثار باستانی ثبت کرده و در این سال‌ها، ممنوعیت ساخت و ساز داشته است.

نجفی‌قدسی با اشاره به این که منازل اطراف منزل شهید مدرس ساخت و سازهایی داشته‌اند، تأکید کرد: با توجه به ساخت و سازی های اطراف منزل شهید مدرس، هیچ‌گاه شهرداری اجازه ساخت و ساز منزل شهید مدرس را، نداده است و خریداری منزل این شهید، با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران انجام گرفته است.

مسئول دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) اظهار کرد: در روز مشروطیت نیز طی هماهنگی‌های انجام شده با حضور آقای احمد مسجد‌جامعی، رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران، بازدیدی از منزل شهید مدرس داشتیم که در آنجا آقای مسجدجامعی به ما پیشنهاد دادند، همان طور که منزل علامه طباطبایی را خریداری کرده‌اید، منزل شهید مدرس را نیز تبدیل به دارالقرآن کنید.

وی ادامه داد: البته منزل شهید مدرس، منزل بزرگی است و دارای بخش‌های اندرونی و بیرونی، حدود 9 اتاق، با حدود 900 متر زیر بنا دو حیاط جانبی و یک سالن بزرگ است که شهید مدرس در آن سالن، تدریس داشتند و یا احیاناً

دیدارهای عمومی خود را برگزار می کردند.

نجفی قدسی تأکید کرد: در نظر داریم، چون شهید مدرس در آن مکان مشغول تدریس بوده‌اند، از آن برای تدریس دروس حوزوی و بخشی هم به عنوان معرفی آثار علمی، فرهنگی و سیاسی شهید مدرس و شناخت این عالم بزرگ اختصاص یافته و در همین راستا سیر مبارزاتی این شهید برگوار به نمایش درآید. با جمع آوری اسنادی که در ارتباط با شهید مدرس موجود است. البته بخش‌هایی از این منزل به تدریس قرآن اختصاص پیدا خواهد کرد و کل این مجموعه نیز، باعنوان «دارالقرآن شهید مدرس» شکل می‌گیرد.

*بازسازی و راه‌اندازی حداقل تا یک سال دیگر

مسئول دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این پرسش که بازسازی این مکان چه مدت به طول می‌انجامد، بیان کرد: منزل مذکور چون قدمتی بیش از 150 سال دارد و کاملاً فرسوده است، باید به همان شکل از نو، بازسازی شود، لذا بازسازی عمیقی خواهد داشت که با نظر کارشناسان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد و مدت بازسازی بسته به روند کار و نظر کارشناسان فنی و مهندسی میراث فرهنگی خواهد داشت. اما پیش‌بینی می‌شود که این بازسازی حداقل یک سال به طول می‌انجامد.

*فعالیت دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم

نجفی قدسی در ادامه افزود: دارالقرآن امام علی(ع)، همواره بسط و گسترش فرهنگ قرآنی را وجه خدمت اصلی خود قرار داده و هم اکنون مجموعه در مورد 60نقطه دارای شعب و کلاس می باشد.

وی با اشاره به این که مجموعاً حدود پنج هزار قرآن‌آموز از سراسر کشور، در کلاس‌های علامه طباطبایی(ره)، کشور آموزش‌های لازم را فرا‌می‌گیرند، بیان کرد: یکی از کارهایی که سه سال گذشته توسط این دارالقرآن انجام شده، خرید منزل علامه طباطبایی(ره) در قم بود. پس از خرید این منزل از فرزندان علامه، این مکان را بازسازی کردیم که در حال حاضر بیش از دو سال است که به مرکزی فعال در امور قرآنی تبدیل شده و به فعالیت‌های تفسیری می‌پردازد. تاکنون جلسات و همایش‌های قرآنی، پژوهشی، علمی و تفسیری در این مکان برپا و مجمع طلاب حافظ قرآن کریم هم در این بیت تشکیل گردیده که به صورت هفتگی جلسات، ارتقای تلاوت و تفسیر قرآن را با حضور اساتید برگزار می‌کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha