یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
لاریجانی

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که روحانیت دغدغه مردم را دارد، تاکید کرد: روحانیت شیعه مستقل است و دولتی نیست و علی رغم شرایط سخت مستقل عمل می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ملایر، دکتر علی لاریجانی، پیش از ظهر امروز، در کنگره شهدای طلبه و دانشجو در ملایر با اشاره به این که جهاد و شهادت در سبک زندگی اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد، گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش بر ارائه چنین الگویی تأکید داشتند و نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هر مسلمانی یک گمشده دارد که همانا سعادتمند زیستن است.

وی ادامه داد: در سفر به یکی از کشورهای اروپایی با رئیس مجلس سنای آن کشور دیدار داشتم که از من در مورد پیشرفت کشور و مسیری که در این راستا طی می شود، سئوال کردند، بنده در پاسخ گفتم در کشور ما مبنای زندگی فردی واجتماعی سعادت است که شامل مجموعه ای از خصوصیات رشد مادی و معنوی می شود، بر این اساس کسی سعادتمند است که همزمان هم مولفه های معنوی را داشته و هم از لحاظ مادی رشد کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: لذا کشورهای اروپایی به علت اینکه از موضوع سعادت غافل هستند و فقط رشد اقتصادی را بر مبنای آزادی بیان دنبال می کنند، از این نظر موفق هستند، اما در سایر زمینه ها با چالش مواجه اند و به گفته خود آنها، مردم اروپا امروز دچار یک نوع سردرگمی شده اند.

*مجاهدت؛ بهترین راه تهذیب نفس

لاریجانی، علم آموزی و تکامل اخلاقی را از محورهای مهم خواند و گفت: مجاهدت، بهترین راه برای تهذیب نفس است،بر این اساس یک مجاهد فی سبیل الله با افراد عادی تفاوت دارد و نگاه مجاهدان به زندگی یک نگاه تکامل یافته است.

رئیس مجلس افزود: راهی که انقلاب اسلامی به ما نشان داده، گام برداشتن در راه مجاهدت است که شهدای طلاب و دانشجو بر همین مبنا بهترین سبک زندگی را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: امروزه توسعه تک بعدی مشکلاتی را در دنیای غرب به وجود آورده که به گفته بسیاری از منتقدان دنیای غرب در دهه های اخیر تک بعدی جلو رفته و در زمینه های دیگر رشد نکردند بر این اساس است که رهبر معظم انقلاب بر انتخاب الگوی بومی به لحاظ استفاده از تجربه گذشتگان تأکید دارند.

*اشتباه بزرگ غرب

لاریجانی با اشاره به اتفاقات اخیر رخ داده در کشور فرانسه، گفت: آنها افتخار می کنند که یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر(ص) توهین کرده و از این اقدام نادرست به عنوان آزادی بیان یاد می کنند، اما باید توجه داشت چه کسی این حق را به آنها داده در تفکر اسلامی حق آزادی بیان، حقی است که خداوند به بشر داده، اما این نکته هم که در چه مسیرهایی باید ازاین حق استفاده شود مشخص شده که متأسفانه غربی ها این مبدأ را حذف کردند و چالش ها و مشکلاتی را به وجود آورده اند.

*نگاه اسلام به دموکراسی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در تفکر اسلامی، دموکراسی برای رشد انسانیت تلاش دارد، اما در غرب رشد حیوانیت دنبال می شود که مبنای آن لذت گرایی است و سعادت انسان را در بهره مادی بیشتر و لذت گرایی تعریف می کند به همین علت دچار خلاء های بسیاری می شوند.

وی با تاکید بر اینکه در تفکر اسلامی آزادی بیان مهم است، تصریح کرد: متفکران اسلامی به مبدأ این حق توجه می کنند تا انسان را به پیشرفت و سعادت برسانند، لذا در سبک زندگی باید به موضوع گرایش معنوی توجه ویژه ای داشت.

وی با اشاره به این که جهاد و شهادت از دیگر ارکان مهم سبک زندگی اسلامی است، ادامه داد: مسیری باید جهاد و جهادگری به عنوان سبک زندگی شهدا و برگزیدگان معرفی شود

*روحانیت شیعه دغدغه زندگی مردم را دارد

رئیس مجلس با تأکید بر این که روحانیت نباید دولتی باشد، افزود: روحانیون باید در بین توده مردم زندگی کنند و دغدغه مردم را داشته باشند که این شاخص، ویژگی مهم روحانیت شیعه است. به تعبیر دیگر روحانیت شیعه مستقل است و دولتی نیست و علی رغم شرایط سخت مستقل عمل می کند.

وی با اشاره به اینکه برای وزارت آموزش و پرورش 30 هزار میلیارد تومان بودجه پرداخت می شود، اضافه کرد: چنین بودجه ای برای روحانیت وجود ندارد که البته این یک اشکال است و باید نحوه بودجه ریزی در حوزه فرهنگ اصلاح شود.

*رونمایی از  کتاب "شعاع بی نهایت"

برپایه این گزارش، در کنگره سراسری شهدای طلبه و دانشجوی شهرستان ملایر از  کتاب "شعاع بی نهایت" مربوط به شهید دکتر احمدرضا احمدی از شهدای این شهرستان، توسط دکتر لاریجانی رونمایی شد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha