پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید پیرامون مذاکرات اطلاعات غلطی را بیان کرد؛ گاهی مسایلی که گفته می شود، سوظن و حدسیات است و باعث مشکلاتی می‌شود؛ هر چه در داخل نیز متحدتر باشیم در مذاکرات موفقتر خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی لاریجانی صبح امروز در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم در حال برگزاری است گفت: ملت ایران در صد سال اخیر دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است که یکی از نقاط عطف آن پیروزی انقلاب اسلامی بر رژیم سفاک پهلوی بود.

وی افزود: تاثیر این پدیده در عالم به خصوص عالم اسلام بسیار زیاد بود و این پدیده بزرگ، در کشور ما عمیق تر شد و باید انتظار حملات دشمنان به نظامی که بر پایه اسلام و نه شرقی و نه غربی و با محوریت روحانیت شکل گرفته است را داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از وقوع انقلاب اسلامی دسیسه مختلف اقتصادی و سیاسی و امنیتی و ترور و... برای ما ایجاد کردند؛ قربانی اصلی ترور در آن زمان ملت ایران بود و همین مدافعان ضد تروریسم ساکت بودند چون به نفعشان نبود ولی امروز صدایشان در آمده است.

دکتر لاریجانی اظهار کرد: همه این گردنه ها با حمایت های رهبری نظام و اخلاص مردم پشت سر گذاشته شد؛  گردنه دیگر، جنگ بود که در آنقوای کشورهای غربی و شرقی و اکثرکشورهای منطقه از دشمن ما حمایت کردند و صفی قوی را در مقابل ملت ایران ایجاد کردند.

وی افزود: آمریکایی ها نقش بسیار مهمی در این جنگ افروزی داشتند که این مساله در رسانه های آن روز بسیار مشهود بود؛ بعدها اسناد بسیار قوی به دست آمد که آمریکایی ها نقش مستمری در این قضیه داشتند؛ ارتشبد رفیق سامرایی که در آن زمان در اطلاعات ارتش عراق بود،  تمام مسایل پشت صحنه جنگ را در یک کتاب نوشت او می‌نویسد: در چند ماه قبل از جنگ آمریکایی ها فرستاده های ویژه ای نزد صدام فرستادند و گفتند که ما پشتیبانی تسلیحاتی و اطلاعاتی از شما خواهیم کرد و همینگونه کشورهای دیگری که به عراق در این جنگ حمایت کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مسئولین کشورهای منطقه اخیرا به من گفت که ملک حسین اردنی دو روز قبل از جنگ گفت که قرار است که جنگ قادسیه شکل بگیرد؛ یعنی یک جریان وسیع منطقه ای برای پشتیبانی از صدام بوجود آوردند.

لاریجانی اظهار کرد: آن چیزی که باعث رد شدن ما از این گردنه بود، حمایت امام، نقش روحانیت در صحنه و همبستگی سیاسی بین مسئولین و حضور نیروهای مردمی در جبهه ها بود.

وی افزود: ایران برای تقویت بنیه دفاعی خود فعالیت های بسیاری را پس از جنگ آغاز کرد و پس از جنگ تجربیات بسیاری برای بازسازی اقتصاد کشور به خصوص در حوزه دانش های مختلف و فناوری های گوناگون بدست آورد باعث شد که وزن ایران در منطقه و در صحنه بین المللی به نحوی شود که خطرات را به نوعی دفع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز ایران، تهدید نظامی بالفعلی ندارد و در وزنی هستیم که تهدید نظامی را از خود دفع کرده است ؛در پس مناقشات هسته ای نیز همین بحث ها را مطرح می کنند.

لاریجانی اظهار کرد: یک شب در این مذاکرات به طرف مقابل گفتم که مشکل اصلی شما با ما  چیست که طرف مقابل گفت که ما می دانیم شما به دنبال مساله صلح آمیز هسته‌ای هستید، ولی شما توازن منطقه ای را به هم زده اید؛ حدود هفت سال پیش یکی از وزرای خارجه کشورهای همسایه به نقل از یکی از وزرای خارجه اروپایی گفت که ما نگران مساله هسته ای شما نیستیم، بلکه درد ما مساله بهم زدن طرح های ما بخصوص در مساله فلسطین است.

وی افزود: امروز ما با چند مساله مهم روبرو هستیم که یکی از آنها همین مساله مناقشه هسته ای است؛ گرچه در مناقشه هسته ای یک سری دوره هایی را سپری کرده ایم ولی این دوره بسیار حساس و سرنوشت ساز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این رابطه آنها اول به دنبال آن بودند که ما به دانش هسته ای دست پیدا نکنیم که در این رابطه فشارهای بسیاری می آوردند؛ در چند سال پیش سعی بسیاری در تهدید نظامی داشتند که دل ما را بلرزانند.

لاریجانی اظهار کرد: امروز باید با عقلانیت این مذاکرات را دنبال کرد و هم اینکه این دستاورد که ثمره پایداری کشور است حفظ شود؛ لذا یاین مذاکرات بسیار حساس و مهم است که فکر می کنم هیچگاه جنس مذاکراتی مهم تر از  این مذاکرات پس از جنگ تحمیلی نداشته ایم.

وی افزود: در این زمینه نباید پیرامون این مساله اطلاعات غلط را بیان کرد؛ گاهی این مسایلی که عمده می شود، سوظن و حدسیات گفته می‌شود که خود این مساله باعث مشکلاتی می‌شود ؛ هرچه در داخل متحدتر باشیم در مذاکرات موفقتر خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این زمینه شیطنت هایی در داخل آمریکا انجام می شود که به دلیل رقابت های حزبی هم به دنبال اخلال در مذاکرات هستند و هم به دنبال گرانفروشی هستند.

رفتار آمریکایی ها در مذاکرات بسیار تاسف بار بود

لاریجانی اظهار کرد: رفتار آمریکایی ها در مذاکرات بسیار تاسف بار بود و نشان دادند که قابلیت کافی برای حل این موضوعات را ندارند؛ برخی از نمایندگان مجلس طرحی دنبال می کنند که اگر غربی ها این کارها را ادامه دهند فناوری هسته ای را با هر درجه ای از غنا ادامه دهند.

وی افزود: آمریکایی ها باید بدانند؛ نمی توانند در این مساله کلاه برداری سیاسی کنند؛ قطعا در مذاکره سیاسی در این مساله انعطاف ها وجود خواهد داشت، ولی هیچگاه از این فناوری دست نخواهد کشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر در داخل دو علامت مهم در حوزه سیاسی و اقتصادی داشته باشیم آنها متوجه می شوند که ایران آمادگی ادامه راه خود را دارد.

دکتر لاریجانی اظهار کرد: در حوزه مسایل اقتصادی باید گفت که یک سری بیماری های مزمنی در اقتصاد ما وجود دارد که این مساله ریشه تاریخی دارد؛ ورود نفت به زندگی اقتصادی ما به یک سرمایه تولیدی تبدیل نشد، بلکه جایگزین بودجه جاری کشور شد به همین خاطر بخش جاری کشور ما فربه شد و به جای اینکه بخش تولید فعال شود تکنولوژی هایی جایگزین شد.

وی افزود: از طرفی یک سری سو مدیریت ها باعث تنش در کشور شد؛ سه برابر شدن نرخ ارز در چند روز صنایع ما را به شدت ملتهب کرد؛ وقتی رشد نقدینگی در کشور ما هشت برابر شود همین مشکلات را فراهم می آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما امروز 680هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی داریم که این رشد نتیجه سو مدیریت بود که ربطی به تحریم ها ندارد؛ در سال 93 اگر با همین آهنگ آن را تمام کنیم 180هزار میلیارد تومان کل بودجه عمرانی و جاری ما خواهد بود که 30هزار میلیارد  عمرانی است؛ مشکل این است که انقدر استخدام ها و فعالیت های جاری را زیاد کردیم که امروز نمی توانیم بودجه عمرانی را افزایش دهیم.

لاریجانی اظهار کرد: چند سال پیش رهبر انقلاب سیاست های خصوصی سازی را بیان کردند ولی کارهایی شد که صوری بود و از این اداره به آن اداره واگذار شد که این مساله دورزدن قانون بود.

سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم

وی افزود: تنها راهی که برای عبور از این گردنه داریم، این است که سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم؛  رونق تولید «لُب» مطلب اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی سیاست های داخلی ما موید تولید باشد و حرکت عمومی در این زمینه ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نقش علما در این زمینه بسیار زیاد است؛ دیگر امکان استخدام نداریم؛ باید کارآفرینی در کشور ایجاد شود؛ اگر می خواهیم روی آرمان ها بایستیم باید در این زمینه مولد باشیم و کار آفرینی کنیم.

لاریجانی اظهار کرد: رهبر انقلاب تاکید کردند که در قوانین و بودجه محور اصلی را سیاست اقتصاد مقاومتی قرار دهیم؛ باید سیاست هایی اتخاذ کنیم که آبادانی در کشور روی دهد؛ می توانیم با مشارکت مردم پروژه های عمرانی را به ثمر برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کلنگ هایی که برای پروژه های عمرانی به زمین زده شده است تناسبی با بودجه های کشور ندارد و برای به ثمر رسیدن آنها 20سال طول می کشد؛ در بودجه امسال تلاش داریم که تا آنجا که امکان دارد به این سمت و سو که هم رشد بی رویه بودجه های جاری نداشته باشیم و هم فعالیت های اقتصادی خصوصی سامان داده شود.

وی گفت: یکی از کارهای مهم در بخش کشاورزی، مساله سیستم های گلخانه ای و توسعه سیستم های آبرسانی پیشرفته است؛ رهبر انقلاب هم دستوری برای مهار آبهای مرزی دادند که بسیار مهم بود.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: در این شرایط باید اقتصاد مقاومتی را محور کار خود قرار دهیم؛ در بحث مسایل منطقه ای نیز باید گفت که این مسایل سهم قابل توجهی در مسایل منطقه بوجود آورده است.

وی گفت: عامل اصلی شیوع تروریسم دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی غربی است؛ هرجا که آمریکایی ها حضور می یابندپس از خروج آنها در آن منطقه جریانات تروریستی بوجود می آید.

عملکرد مجله فرانسوی به تروریسم دامن می‌زند

لاریجانی خاطرنشان کرد: دسیسه های اطلاعاتی کشورهای غربی و همچنین تحقیر کشورهای منطقه عامل افزایش تروریسم در منطقه بوده است؛ این مجله فرانسوی یا نفهم هستند یا دوست دارند مسایل تروریستی در جهان ادامه پیدا کند؛ چطور شما متوجه نیستید که یکی از عوامل مقابله مسلحانه علیه شما تحقیری است که از سوی شماعلیه مسلمانان روا داشته می شود.

ائتلاف ضد داعش جایی را بمباران می کنند آنها نیستند

وی گفت: آمریکایی ها در این ائتلاف، علیه تروریست ها به دنبال نگاه داشتن تروریست ها هستند چون مناطقی را می زنند که اصلا داعش حضور ندارد؛ چگونه چهل کشور را جمع کردید و در این مدت هیچ کاری نکردید؟ تنها ایران بود که در این زمینه به دولت و ملت عراق کمک کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha