پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لاریجانی

این کشورها در این مساله نفت را نیز به نفع غربی ها حراج کردند و کشورهای اسلامی را متضرر کردند؟ ما پیام این مساله را فهمیدیم ولی اشتباه می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از تهران، دکتر علی لاریجانی در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی در تالار همایش های صداوسیما در تهران گفت: پیام این کنفرانس در این شرایط بسیار مهم است؛ مصایبی که در حوزه امت های اسلامی می گذرد به حدی پیچیده شده است که نیاز به ذکر اهمیت این مقوله احساس می شود.

وی افزود: باید بررسی کنیم که در حال حاضر وضعیت امت اسلامی در چه حالی است؛ پس از فراز و فرودها و انشعابات و مشکلاتی که در طی قرون گذشته در بین امت های اسلامی وجود داشت، در چند دهه اخیر شاهد یک شرایط متفاوت هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت فهم تاریخی در فهم شرایط روز گفت: در چند دهه اخیر تحولات امت اسلامی چشمگیر تر و تعیین کننده تر شده است؛ هم وزن امت و هم جنس تهدیدات علیه این امت تغییر کرده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ظهور سیل عظیم نخبگان علمی در جهان اسلام یک مساله عینی است که در دهه های اخیر در جهان اسلام شاهد آن بوده ایم.

وی افزود: در سالهای اخیر جهش عظیمی در عرصه فناوری از جمله پزشکی و سلول های بنیادی، نانو، فناوری های نوین، آی تی و مساله هسته ای در ایران صورت گرفته است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین حین آگاهی ها نیز نسبت به مسایل اجتماعی و سیاسی نیز تغییر کرده است؛ سیستم های ارتباطی و رشد امت اسلامی از جمله عوامل این افزایش آگاهی هاست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: هیچ زمانی به اندازه امروز نیز نیروی مستعد و در صحنه نداشتیم؛ در دهه اخیر در کشورهای مختلف شاهد حضور جدی جوانان در تعیین سرنوشت خود شاهد هستیم.

وی افزود: مرحوم سید جمال اسدآبادی از شخصیت های تاثیرگذار در کشورهای مختلف بود؛ نظیر ایشان افراد بسیار دیگری نیز در این حوزه فعال بودند تا به انقلاب اسلامی که حرکتی بی بدیل در این حوزه بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امام راحل همیشه صحنه نبرد با دشمن را برای مردم تحلیل می کردند و سخنان ایشان تحولات بسیاری در مردم ایجاد کردند؛ این روشن بینی و بصیرت و درک درست از شرایط امروز بیش از هر روز دیگری در جمهوری اسلامی وجود دارد که یک امر ذی قیمت است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این حرکت زنده، یک ظرفیت بسیار بزرگ برای جهان اسلام است؛ از طرفی داشتن منابع مختلف در کشورهای اسلامی نیز یک ظرفیت بسیار ویژه است.

وی افزود: در این رهگذار برخی از کشورهای اسلامی ویژگی دموکراتیک ایجاد کردند که در این حوزه ظرفیت حضور مردم در سرنوشت شان یک ظرفیت عظیم است که برای دولت ها نیز پایداری به بار می آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: پس از جنگ جهانی کشورهای اسلامی تجزیه شد؛ یکی از مشکلاتی که در حوزه تهدیدات جهان اسلام شاهد آن هستیم، افراطی گری و سخنان نسنجیده است که عامل سواستفاده دشمنان شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نقش تاسیسی و بسترها در فهم این مساله بسیار مهم است که برخی از کشورها در این زمینه هم بسترساز بودند و هم موسس؛ برخی از جریان های تفرقه انگیز با هدایت سرویس های اطلاعاتی برخی از کشورها بوده است که شواهد آن نیز بدست آمده است.

وی افزود: دشمنان ما نگاه تاکتیکی به مساله ترورسیم دارد؛ در مساله سوریه بارها این مساله را به دوستانی که به ایران می آمدند متذکر می شدیم که اگر این روند را تغییر ندهید در آینده مشکلات بسیاری برای امت اسلامی پیش می آمد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از وزرای خارجه کشورهای همسایه در روزهای اول بحران سوریه به ایران آمد و می گفت که ما در این مساله دخالت داریم و این کار را نیز تمام خواهیم کرد و ایشان گفت دو هفته دیگر شرایط سوریه تغییر خواهد کرد؛ این مساله یک هوس است که کشوری که اینقدر خام به مسایل منطقه می اندیشد باید نسبت به این مسایل پاسخگو باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی در زمانی که با ما صحبت می کردند می گفتند که شرایط سوریه تمام شده است و باید رژیم تغییر کرده و ساختار دموکراتیک پیدا کند و...؛ برخی از کشورهای منطقه که خود نیز ساختار دموکراتیک ندارند همین حرف ها را می زدند؛ کار آنها نیرو و سلاح فرستادن به سوریه بود و کار آنها به هیچ وجه دموکراتیک نبود؛ حال یا نیت بدی داشتند و یا خوش باوری باعث این رفتار آنها شد.

وی افزود: ما معتقد بودیم که دموکراسی را مردم باید ایجاد کنند نه با توپ و تانک؛ از جمله بحرین که نمی شود با توپ و تانک مسایلش را حل کرد؛ باید مردم برای این کشور تصمیم بگیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در افغانستان نیز همین مساله صورت گرفت که به بهانه مبارزه با شوروی یک سری حرکت های تروریستی شکل گرفت و این مساله یک سوال جدی است که چرا وقتی آمریکا یک کشور را اشغال می کند پس از آن یک جریان تروریستی شکل می گیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: یک نفرت و تحقیر شدگی در میان کشورهای غربی نسبت به کشورهای اسلامی وجود دارد که برخی از این واکنش ها محصول همان تحقیر شدگی است.

وی افزود: برژینسکی بیان می کند که در کشورهای خاورمیانه، یک انزجار حاد نسبت به آمریکا وجود دارد و احساس مردم این است که آمریکا در خاورمیانه پشتیبان اصلی اسراییل است و به این دلیل آمریکا را دلیل محرومیت های خود می دانند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بستری که امروز موجب رفتارهای تند است، حس تحقیرزدگی است؛ آمریکایی ها در عراق آدمکشی و ظلم کردند؛ این ظلم ها بر روان جامعه اسلامی تاثیر می گذارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دولت خودگردانی که حمایت آنها را هم دارد نمی گذارند فعالیت کند؛ مذاکرات آقای کری در این رابطه یک تمسخر واقعی بود؛ در این دوره شهر شهرک های متعدد صهیونیستی ساخته شد که باعث افزایش ظرفیت صهیونیست ها و کم شدن ظرفیت مسلمانان شد.

وی افزود: وضعی که در فرانسه شاهد بودیم، یک حرکت تروریستی جنون آمیز است؛ به جای اینکه درس درستی داشته باشند و بگویند که ما به این افراد کمک کردیم که در سوریه تروریست شوند می گویند که ما دو شعار دیگر نیز نسبت به اسلام می دهیم؛ تا وقتی که غرب این نگاه را به مسلمانان دارد همین وضعیت است؛ مسلمانان دریافتند که عنصردرجه دو نیستند و می خواهند نقش آفرین باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا مردم سوریه حق ندارند سوال بپرسند که چرا شما این گروه ها را مسلح کردید؟ شما که این سلاح ها را ارسال کردید حال باید پاسخگو باشید؛ ما از ابتدا با این جریان های تروریستی مخالف بودیم و امروز هم عنوان می کنیم که این رفتارها مشکل را حل نمی کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: پراکندگی در تصمیم گیری دول اسلامی از دیگر مشکلاتی است که دیگران سواستفاده می کنند؛ رهبر امروز فرمودند که در شرایطی که اینگونه دنیای غرب به شما ظلم می کند، اولویت شما این مساله شده است که با ایران دشمنی می کنید؟ صدام به تنهایی علیه ما جنگ نکرد، بسیاری از کشورهای منطقه نیز در این امر به او کمک کردند در حالی که ما هیچگاه نگاهی به سرزمین آنها نداشتیم.

وی افزود: یکی از مسوولین کشورهای منطقه گفت که ما دو اشتباه کردیم که یکی از آنها کمک چهل میلیاردی به صدام برای جنگ به ایران بود؛ این در حالی بود که ما پس از این ماجرا تلافی نکردیم؛ وقتی که صدام به کویت حمله کرد، ما به جای تلافی به کویت هم کمک کردیم. و اشتباه دوم کمک به تروریستهای افغانستان بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این کشورها در این مساله نفت را نیز به نفع غربی ها حراج کردند و کشورهای اسلامی را متضرر کردند؟ ما پیام این مساله را فهمیدیم ولی اشتباه می کنند؛ شاید یک زدو بندی برای مذاکرات هسته ای اخیر ما بود ولی این تفکر اشتباه است زیرا ما در شرایطی جنگیدیم که درآمدمان 7میلیارد دلار بود و ما غیر از نفت 50میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم؛ مطمن باشید که ما از این مرحله عبور می کنیم ولی شما با این رفتارتان در تاریخ می مانید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در جنگ لبنان برخی از کشورهای اسلامی علیه حزب الله که از کل حیثیت امت اسلامی و لبنان در مقابل اسراییل دفاع کرد اقدام می کردند؛ آنها موفق شدند ولی این مساله در تاریخ ماندگار شد.

وی افزود: در جنگ سی و سه روزه، شیعه بودن حزب الله را بهانه کردند ولی در جنگ 22روزه غزه نیز گفتند که این جنگ، جنگ فارس هاست؛ این جنگ هم با موفقیت تمام شد ولی این کارهای شما در تاریخ ماند و محو نخواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این دغل کاری ها، روندها را از جهت گیری اصلی منصرف نکرده و در نهایت کند کرده است؛ در این بین قدرت های بزرگ نیز در چالش هایی به سر می برند که باید به آن مسایل هم دقت کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی که شرایط را تغییرداد باعث شد که غربی ها حس کنند که خاورمیانه تغییرات بسیاری ایجاد کرده است و به همین دلیل به دنبال قدرت گیری در شرق هستند؛ آنها جاذبه های دیگر خود را نیز از دست داده اند؛ آمریکایی ها اکنون به دنبال تخفیف افول ژئوپلوتیک خود هستند.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم، موضوع اختلافات فرقه ای است که در این زمینه پیشنهاد داریم که این قانون برادری یک قانون بسیار مهم است ولی هنوز این مساله جایگاه خود را در کشورهای اسلامی پیدا نکرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر اعلام موضع است؛ در طول تاریخ شاهد مساله اعلام موضع نخبگان بوده ایم که این اعلام موضع تاثیرگذار بود؛ در اوج فعالیت های اومانیستی، بیانیه ای در سال 1973 مشهور به بیانیه اومانیستی با امضای هزاران عالم صادر شد که بسیار مهم بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید چنین بیانیه هایی در میان علمای اسلام باب شود و باید با این بیانیه ها با حضور هزاران عالم امضا شود که در تاریخ ماندگار شده و جهت ها مشخص شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha