جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فاضل المالکی

حوزه/عالم برجسته عراقی با اشاره به این که منظور از وحدت، از دست رفتن هویت نیست، بر لزوم الگوگیری از ائمه اطهار(ع) در رسیدن به وحدت در جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله فاضل المالکی، عصر امروز در همایش تجلیل از شخصیت های تقریبی جهان اسلام، در کنفرانس بیست و هشتم وحدت اسلامی در تهران، گفت: مقدمه توحید، ایمان آوردن به سرورکائنات، حضرت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) طاهر و پاک ایشان است.

وی ادامه داد: روز وحدت، روزی است که هر ساله شاهد آن هستیم، ولی باید بگوییم که هر روز ما باید روز وحدت باشد؛ وحدت زمان خاص و مکان مشخصی ندارد.

این عالم شیعی اظهارکرد: هر سرزمینی را می توانیم به سرزمین وحدت مبدل کنیم؛ این وحدت در فکر و اندیشه ما به تنهایی نباید وجود داشته باشد، بلکه باید آن را نصب العین خود قرار دهیم.

آیت الله فاضل المالکی افزود: وحدت منبع و سرچشمه قدرت است؛ ایمان حق و راستین یک اصل است، ولی اگر در کنار این اصل یک اعتقاد واقعی وجود نداشته باشند، پیروان این دین نمی توانند به پیروزی دست یابند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: وحدت به معنی پیروزی یک جریان بر جریان دیگر نیست؛ برخی فکر می کنند که وحدت یعنی ذوب شدن در یک اعتقاد، درحالی که چنین نیست؛ چه فایده ای دارد که ما سخن از وحدت بگوییم، ولی انسجامی در این حوزه نداشته باشیم.

وی افزود: منظور از وحدت، از دست رفتن هویت نیست؛ هیچگاه از کسی نمی خواهیم که هویت خود را از دست بدهد تا به دیگری بپیوندد؛ منظور ما وحدتی است که منجر به انسجام هرچه بیشتر باشد.     

آیت الله فاضل المالکی اظهارکرد: منظور از امت واحده بسیار گسترده است؛ این مساله یک رکن از ارکان شریعت است؛ خداوند فرمودند که این امت شما یک امت واحده است و عبادت ما را نیز قرین به این وحدت دانسته اند؛ زیرا اگر وحدت نباشد عبادت ما هم به جایی نمی رسد و انسان از اولوهیت به جریانات شیطانی سوق داده می شود.

این استاد حوزه ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) وقتی که به مدینه وارد شدند به رغم وجود افراد و قومیت های مختلف در این شهر، همه را بر اساس یک اصل و منشور همزیستی با هم متحد کرد.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) می فرمایند که اگر امام حسن و حسین(ع) و حضرت زهرا(س) نبود، خلائی بوجود می آمد؛ پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) را فراخواند و روی ایشان تاکید کرد و ایشان را به عنوان یک عضو رسمی خاندان معرفی کرد و فرمودند که من امور مسلمانان را به دست ایشان واگذار می کنم.

این عالم شیعی تصریح کرد: اهل بیت(ع) هیچ کسی را منع و محروم و تکفیر نکردند و به رغم همه سختی هایی که از خوارج دیدند، وقتی درباره خوارج از ایشان سوال پرسیده شد، فرمودند که اینها کافر نیستند،بلکه گمراه هستند و آنها به دنبال حق بودند ولی راه را اشتباه رفتند.

آیت الله فاضل المالکی اظهارکرد: امام علی(ع) در خط مشی تبلیغی و سیاسی خود، هیچ وقت از واژه تکفیر استفاده نکردند؛ تمام مذاهب اسلامی بر محبت اهل بیت(ع) اتفاق نظر دارند، چه در شرق و چه در غرب ممالک اسلامی.

وی یادآور شد: محبت اهل بیت(ع) یکی از ارکان دین اسلام است و هیچ کس از این رویه بیرون نرفت مگر کسانی که دست ساز بیگانگان بودند؛ کسانی که به دنبال رواج تروریسم و هرج ومرج در کشورهای ما هستند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: بیگانگان، خود، داعش را بوجود آوردند و چگونه می توانیم باور کنیم که دشمنان اسلام و قرآن که تروریسم را بوجود آوردند، در یک شبانه روز به یک مرتبه گفتند که ما مخالف داعش هستیم؛ دشمنان این حملات خود را نیز به شکل ظاهری انجام می دهند؛ آنها از تروریسم برای دستیابی به مقاصدشان حمایت می کنیم.

وی تصریح کرد: ارتباط جوامع باید بر اساس فصل مشترک آنها برای دستیابی به اهداف مشترک دنبال شود؛ وحدت به این عنوان نیست که صرفا یک شعار باشد؛ وحدت باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

آیت الله فاضل المالکی خاطرنشان کرد: همه مدارس، دانشگاه ها و رسانه های ما باید مبلغ تقریب و وحدت باشند؛ منصفانه نیست که فقط جمهوری اسلامی ایران این بحث را مطرح کند، بلکه همه کشورهای مسلمان باید مبلغ وحدت باشند؛ اگر این همه مصیبت به کشورهای اسلامی وارد شده به خاطر این است که رژیم ها نقش واقعی خود را در حمایت از وحدت اسلامی ایفا نکردند.

وی گفت: وحدت دارای افق ها و اهداف مختلفی است که نخستین آن مساله سیاسی است؛ یعنی باید افق سیاسی وحدت بخش داشته باشیم؛ توطئه چینی بیگانگان از مسایلی است که باید به آنها توجه کنیم.

این استاد حوزه بیان کرد: در همه کشورهای ما زخم های عمیقی وجود دارد که از جمله عوامل این زخم ها، تفرقه طوایف و مذاهب در کشورهای مسلمان است؛ اساس بحران در کشورهای عربی، بحران سیاسی است.

وی اظهارکرد: وحدت اقتصادی ازدیگر افق های وحدت بخش است که باید وحدت اقتصادی در قالب یک بازار اسلامی مشترک در بین کشورهای اسلامی بوجود بیاید؛ نهادهایی باید شکل بگیرد که حقوق مسلمانان را استیفا کنیم.

آیت الله فاضل المالکی افزود: هر سخنی که مبلغ اندیشه افراط گرایی باشد ، باید مورد هدف قرارگیرد و امام صادق(ع) بنیانگذار این مساله است که باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha