جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران گفت: یکی از مسائل اصلی و اساسی کشور؛ پیشرفت است و لازم است در این راستا کرسی های «فقه پیشرفت» تأسیس کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» استاد علی اکبر رشاد در مراسم آغاز نیم سال دوم تحصیلی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)تهران و تقدیر از 30 فارغ التحصیل این موسسه، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر انقلاب، گفت: دهه فجر، دهه ای بسیار پربرکت و به معنای واقعی کلمه مبارک و فرخنده است و ما وظیفه داریم ابعاد گسترده و نتایج پربرکت این پیروزی را برای آحاد جامعه تبیین کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: متاسفانه در معرفی برکات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و بیان واقعیات تلخ دوران ستم شاهی برای نسل جوان موفق نبوده ایم، ولذا دشمن با سوء استفاده از کم کاری ما، مطالبه حق می کند!

وی تصریح کرد: گاهی کتاب هایی نوشته می شود که فرایند مدرنیزاسیون ایران و حرکت کشور به سمت پیشرفت و دروازه های تمدن را مرهون خاندان منحوس پهلوی و شخص شاه می پندارند، درحالی که اگرتاریخ آن زمان را به دقت و بصورت مستند بررسی کنیم به پلیدی این خاندان و شخصیت متزلزل و ناکارآمد شاه پی خواهیم برد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)تهران در تبیین شخصیت ذلیل شاه سابق ایران، گفت: محمدرضا شخصی ضعیف و بسیارترسو بود که با کمترین مشکل یا اتفاقی کشور را ترک می کرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به شرایط امروز و پیشرفت ها و حرکت  های روبه جلوی کشور، ابراز داشت: تعالی و پیشرفت و آبادانی کشور مرهون رهبری های حکیمانه و مدبرانه امام راحل(ره) و جانشین خلف و صالح ایشان آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان فقیهی شایسته و با اخلاص، عادل، جامع الشرایط، اهل تجهد و توسل، دارای اراده استوار و هوش درایت مدیریت قوی، است.

وی دربیان توانمندی های و مدیریت مدبرانه مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: معظم له درعین فقاهت، یک هنرشناس بارز، شخصیت تاریخ دان و مسلط برتاریخ اسلام، ایران، منطقه و دنیا، یک شاعرو ادیب برجسته مسلط بر ادبیات فارسی و عربی و آشنا به فنون 8 گانه هنر، مسلط بر امور و فنون نظامی و ... درحد عالی می باشند.

استاد رشاد ادامه داد: ازسرلشکرشهید صیاد شیرازی شنیدم که می گفت حضرت آقا در دوران دفاع مقدس، دراتاق عملیات و جنگ که همه فرماندهان ارشد ارتش و سپاه جمع می شدند، برای اجرای عملیات ها نظراتی فنی ابرازمی فرمودند که به لحاظ فنی، تخصصی و اجرایی مورد تأئید همه فرماندهان قرار می گرفت، و این امرجدای از این است که ایشان درحوزه های مختلف، متعدد و کاملاً متفاوت از شعر و ادبیات و امور دین گرفته تا مسائل پیچیده بین الملل، اقتصاد، فرهنگ، هنر، صنعت، علمی،نظامی، موشکی و سایر عرصه ها، ممتاز به معنای واقعی هستند که نظیری همچون حضرت امام(ره) و ایشان دردنیای امروزکمترظهورمی کنند. 

تولیت حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران افزود: امروز  دراین جهان متلاطم درجبهه هایی وسیع و بسیارگسترده عملاً درحال نبرد با دشمنان هستیم و فرماندهی این جبهه عظیم به عهده این سید بزرگوار ازسلاله ی رسول الله (ص) است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تأکید بر لزوم هرچه بیشترتخصصی کردن مراکز و موسسات عالی حوزوی گفت: مقوله فقه تخصصی باید دراین مراکز جایگاه ویژه ای داشته باشد، ما نیازمند فقه جواهری روزآمد، زنده و کارآمدی هستیم که مشکل امروزما را حل کند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با انتقاد از کسانی که این روزها فقه را به دسته های پویا، غیرپویا و متجدد دسته بندی می کنند، اظهارداشت: فقه مگرقابل دسته بندی است؟ این گونه فقه ها همه شعاراست و آن هایی که دم از این دسته بندی ها می زنند ازحقیقت فقه و اجتهاد و امورمرتبط به آن بوئی نبرده اند.

وی افزود: فقه تجدد مقوله ای کاملاً بیگانه با فرهنگ ما و خارج از اقلیم فکری و معرفتی مان و متعلق به اقلیمی دیگراست. این ها بازی در زمین دشمن است. اگربخواهیم با این گونه فقه تعریف شده غربی ها یا غرب زده ها زندگی کنیم این نگاه معنی می گیرد که البته با فرهنگ ما درتعارض است و حتی تعبیر سنتی به مفهوم مصطلح ادبیات دنیای غرب نیز با آن تطابق ندارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی با بیان این که ما نوگرا نیستیم بلکه نو اندیشیم، گفت: توضیح المسائل دیگران را خواندن اجتهاد نیست، اجتهاد؛ نظر و آرای نو اندیشانه است. اجتهادی را نیاز داریم که گره های کور را برای ما بگشاید نه این که اجتهاد تقلیدی باشد.

وی تصریح کرد: درمراکزتخصصی حوزه به دوره 72 باب فقهی نمی پردازیم، چراکه این هم ممکن نیست و هم لازم نیست کسی که نمی خواهد مرجع تقلید شود در بابی غیر ضروروارد شود. مثلاً فقیه محقق لزومی ندارد باب طهارت بگذراند. ببینیم درچه حوزه هایی پرسش های بی پاسخ داریم، این ها را باید بیابیم.

این استاد حوزه ادامه داد:در فقه الفقاهة، فقه الاقتصاد، فقه الاداره، فقه القضا ومسائل حقوقی، فقه هنر و بسیاری موارد مشابه پرسش های زیادی مطرح است و لازم است درس خارج دراین حوزه ها داده شود. دراین عرصه باید فقهای توانا و صالحی که قادر به ارائه مسائل نو و پاسخ به نیازها هستند ورود کنند که کاری لازم است.

رئیس شورای حوزه  علمیه تهران در پایان با تأکید برلزوم اهتمام جدی به امرفقه درمراکزتخصصی حوزوی، با بیان این که یکی ازمسائل اصلی و اساسی کشور؛ پیشرفت است و لازم است دراین راستا کرسی های «فقه پیشرفت» تأسیس کنیم، گفت: پرداختن به امرفقه درمراکزتخصصی و عالی حوزه مسئله ای اساسی است اما نیازمند تأمل و برنامه ریزی جامع نگرانه و رایزنی و مشورت است.

برپایه این گزارش، مراسم آغاز نیم سال دوم تحصیلی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) عصرشنبه 11 بهمن ماه با حضور جمعی از حوزویان و دانش پژوهان این مرکز در محل موسسه برگزار شد و پس از ارائه گزارش حجت الاسلام والمسلمین افخمی، مدیر موسسه آموزش عالی امام  رضا(ع) از 30 نفر از فارغ التحصیلان با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد. 34/313

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha